Gå til innhold

Hva arbeider dere med?

Anbefalte innlegg

Gjest pigini

Jeg har forsøkt meg ut i arbeidslivet, men måtte gi opp den typen arbeid jeg begynte med fordi det var for stressende og jeg ble psykere av det (arbeid med sterkt pleietrengende pasienter). Plages hovedsaklig med depresjoner.

Vil ikke bli gående bare hjemme, men lurer på hva annet jeg kan prøve, noen som har noen ideer? Alt mottas med takk! Må bare "legge hodet i bløtt" og finne på noe til over påske ;).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272055-hva-arbeider-dere-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbe på gartneri, på gård, på bibliotek, kantine eller barnehage.

en ting jeg lurer på... Mennesker med psykiske lidelser får svært ofte forslag om å jobbe i kantine. Hvorfor i alle dager er det sånn? Er det veldig rehabiliterende for psyke å jobbe i kantiner?

Gjest Jente31

Ja, dette vet jeg er veldig vanskelig! Jeg skal over på attføring selv, og det er så mye jeg har _lyst_ til. Men mye hindrer meg pga det og det osv. Det blir så mange hensyn å ta! Hadde jeg vært frisk, og fikk velge, så hadde jeg valgt ambulansesjåfør som 1. ønske, det er det ingen tvil om. Jeg har ett årig utdannelse som medisinsk sekretær, noe jeg kunne tenkt meg å bygge videre på - og blitt helsesekretær. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe innen psykiatrien. Men det er jo lov å drømme :(

Du har fått noen forslag allerede. Hva med kontor jobb av noe slag..? Resepsjon, sentralbord, kontormedarbeider.. Eller butikk, barnehage, sfo.

Jeg har faktisk lest litt på de gule sidene i tlf katalogen, for å få noen ideer. Jeg har også sett litt på internett. Man kan få noen ideer på den måten :-)

Håper du kan finne noe som passer deg. Det er ikke morsomt å gå hjemme heller.

en ting jeg lurer på... Mennesker med psykiske lidelser får svært ofte forslag om å jobbe i kantine. Hvorfor i alle dager er det sånn? Er det veldig rehabiliterende for psyke å jobbe i kantiner?

fordi de nedvurderer psyk. pas så til de grader, og ikke tror de har evner til noe annet.. ja, man blir sikkert bedre av å jobbe i kantine!.. eller at det er en så enkel jobb, at selv det er noe alle kan klare uansett livstilstand.

Annonse

fordi de nedvurderer psyk. pas så til de grader, og ikke tror de har evner til noe annet.. ja, man blir sikkert bedre av å jobbe i kantine!.. eller at det er en så enkel jobb, at selv det er noe alle kan klare uansett livstilstand.

Der sier du nettopp det jeg også tenker. Hvem har sagt at psyke må ha lettest mulig jobber? Huff, det er en forestilling som henger fortsatt veldig i. Alle mennesker trenger å ha en jobb der de kan bruke sine evner og føle inspirasjon!

Synes det var veldig godt beskrevet i Arnhild Lauvengs "I morgen var jeg alltid en løve". Hun skulle rehabiliteres gjennom å trille sov-i-ro-kuler!!! Ikke rart hun ga opp en så gørr jobb etter få dager, men konklusjonen var at hun var for syk til å rehabiliteres... Det hører med til historien at hun er psykolog i dag.

Tenk etter hva du liker og ikke liker. Hva synes DU er interessant? Selv jobbet jeg i klesbutikk og storkoste meg der. Alle mennesker har ressurser og evner som vi trenger å ta i bruk. Da kan du kanskje føle at du blomstrer litt og få mer selvfølelse.

Gjest pigini

Ja, dette vet jeg er veldig vanskelig! Jeg skal over på attføring selv, og det er så mye jeg har _lyst_ til. Men mye hindrer meg pga det og det osv. Det blir så mange hensyn å ta! Hadde jeg vært frisk, og fikk velge, så hadde jeg valgt ambulansesjåfør som 1. ønske, det er det ingen tvil om. Jeg har ett årig utdannelse som medisinsk sekretær, noe jeg kunne tenkt meg å bygge videre på - og blitt helsesekretær. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe innen psykiatrien. Men det er jo lov å drømme :(

Du har fått noen forslag allerede. Hva med kontor jobb av noe slag..? Resepsjon, sentralbord, kontormedarbeider.. Eller butikk, barnehage, sfo.

Jeg har faktisk lest litt på de gule sidene i tlf katalogen, for å få noen ideer. Jeg har også sett litt på internett. Man kan få noen ideer på den måten :-)

Håper du kan finne noe som passer deg. Det er ikke morsomt å gå hjemme heller.

Hei igjen! Nei, hjemme skal jeg ihvertfall ikke være. Det er rett og slett skadelig for meg. Sliter med litt paranoia i "svingene", og dette blir mye verre hvis jeg ikke ser mennesker og blir gående alene med mine tanker.

Kontorarbeid hadde kanskje vært noe, må se muligheter og innse mine begrensninger, så blir det vel forhåpentligvis til noe. Er heldig og har greie personer som hjelper meg i denne prosessen. Takk for at du svarte ;))

Gjest pigini

hm... hvis jeg skulle bli frisk av å jobbe i kantina, så er jo dette noe å tenke på....

Men, skjønner ikke helt sammenhengen, det er jo veldig sosialt, så kanskje derfor, men det er det jo også mange andre yrker som er.

Gjest pigini

Hei, jeg har ikke opplevd at noen nedvurderer mine evner. De forsøker heller å hjelpe meg til å finne et arbeid jeg kan leve med og trives i. Men nå tror jeg jeg som sagt er veldig heldig. Vet jo at mange har det synet du beskriver på psykiatriske pasienter. Tror dette bunner i mye uvitenhet, da blir mange utrygge og kanskje redde.

Jeg forsøker å være åpen om min situasjon, utleverer meg ikke til alle, men har en leder som vet ganske mye (ikke alt) om meg, og som forstår meg. Han støtter meg og er veldig hjelpsom. Til de andre forteller jeg det som er nødvendig for å stille deres nyskjerrighet. Da slipper de å gå bak min rygg, og spekulere i hva som plager meg. Dette har fungert for meg, når jeg er åpen og ærlig, så er det også mange som tørr å komme til meg og være mere åpen om forskjellige ting. Dette har gjort meg veldig godt og jeg har kommet mange skritt videre.

Annonse

Gjest kaffedama

Hei:-)

Jeg studerer på et hardt studie, og jeg sliter med hodet mitt.

Jeg tror at det som er viktig, er å virkelig kjenne etter hva man ønsker å gjøre mest av alt. Da har man en motivasjon og et mål som kan hjelpe til å gjøre at man vil "bekjempe" psykiske ting. Det tar tid. Jeg har, helt siden jeg fikk et krasj for fem år siden, hatt et mål. Nå er jeg i ferd med å gjennomføre det.

Jeg kommer til å klare det, selv om jeg fremdeles har mye å jobbe med i fh til hodet mitt. På grunn av at dette er noe jeg -virkelig- ønsker, så skal det mer til enn angst og søvnløse netter for at jeg ikke skal få gjort det jeg skal.

Motivasjon; finner man noe man virkelig er motivert for, så tror jeg man kan bli friskere bare av det, da kjemper man det lille ekstra. i tillegg er det noe som gir en mening for ens egen del, ikke for andres del.

Nå går ting bedre, jeg mistet ikke målet av syne, selv om det føltes sånn i perioder.

Jeg er i ferd med å bli frisk. En god motivator er jo å gjøre noe man liker. Gode impulser gjør hverdagen bedre.

Man klarer det man ønsker, dersom det er et realistisk mål.

Så, mitt råd er; finn det du ønsker mest av alt. Det du kanskje aldri har turt si høyt til noen. Finn ut om det er gjennomførbart (selv om lista kanskje ligger høyt). Ikke mist det av syne selv om det tar lenger tid enn du hadde trodd i utgangspunktet!

Det man vil, det man virkelig ønsker, det er det man skal gå for! :-) (mener jeg da..!)

Håper du finner ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...