Gjest hegejj Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Etter 5 år i psykiatrisk institusjon og 1 år i psykiatrisk omsorgsbolig har jeg nå kjøpt meg enebolig. jeg har diagnosen paranoid schizofreni. jeg går jevnlig til fastlege, og psykolog, og i tillegg har jeg psykiatrisk sykepleier som besøker meg jevnlig. jeg får hver 14 dag risperdal depot, + at de kommer hjem med dosetter med medisiner som jeg har for 14 dager om gangen. de har ansvarsgruppemøter rundt meg ca hver 2 måned. jeg har spurt lenge om jeg kan få styre medisinene mi, for å si det sånn så tar jeg ikke så masse medisiner som foreskrevet av legen i tbl form. de mener de bør fortsatt ha kontrollen over medisinene min, jeg ønsker heller ikke ta sprøyten, og jeg opplevde et mareritt sist jeg var hos fastlegen at hun bare satt sprøyte selv om jeg sa nei, hun sa hun var nødt til det da hun sa jeg var dårlig, ellers ville hun lagt meg inn sa hun, hun sa andre leger ville gjort det også om de hadde vært på vakt. jeg følte legen overvåket meg og huset jeg bor i for å ta meg for å få meg innlagt. jeg følte meg forfulgt. jeg føler noen skal drepe meg veldig ofte. dette er vonde tanker. fastlegen min sier hun skal prøve finne smutthull i loven som sier jeg skal møte opp til medisinering og behandling som jeg nå ikke vil. det jeg spør deg om er finnes det slike smutthull?og hva består de av? kan de nekte meg å styre medisinene selv?jeg er ikke på tvang så kan de da gjøre meg noe. føler de prøver å få meg tvangsmedisinert går dette an uten å være på institusjon? håper på mange svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272073-lover-og-regler-i-psykiatrien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
isprinsessen Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Kjœre deg. Det må vœre utrolig vanskelig å ha sånne tanker som du har. Det at folk er ute etter deg og overvåker deg. Og vœrst av alt er jo hvis du faltisk tror at de er ute etter å drepe deg. Det må vœre helt jœvlig å slite med slike ting. Heldigvis så er de fleste leger og psykologer ikke ute etter annet enn at du skal få det bedre. Det er jeg helt sikker på. De fleste leger sier at du må ta medisinene dine fordi du trenger det, fordi du får tanker som ikke skal vœre der, fordi du trenger litt hjelp. Du har sikkert merket at medisinene kan roe tankene dine og du blir litt mindre paranoid? Dessverre gjør jo sykdommen din at det ikke er så lett å se hva som kan vœre lurest for deg å gjøre siden du tror at folk vil deg vondt. Kan du skrive en lapp til deg selv som du kan gjenkjenne som din egen og sann når du er syk? Kan du gi deg selv en huskelapp som sier at du må ta medisinene dine for å få en ok dag? Og kan du skrive til deg selv at folk vil deg vel? For det tror jeg virkelig de vil!!!! Jeg håper du slipper å tenke sånne tanker. Ivertfall at de ikke kommer så ofte fremover. Vœr snill mot deg selv og ta imot hjelp så mye du kan. Det er sikkert mange her som kan gi deg litt av sine erfaringer. Kanskje har noen det litt som deg. Jeg håper at du får det bedre fremover og at du kanskje kan lœre å stole på at folk bare ønsker å helpe deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272073-lover-og-regler-i-psykiatrien/#findComment-2202256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Først litt fra den akuttavdelingen jeg jobber ved. Om en ser bort fra de kortvarige kriseinnleggelsene på 1-3 døgn, skyldes mer enn halvparten av de "skikkelige" innleggelsene at pasienten på egen hånd har sluttet med medisiner mot legens råd. I ditt tilfelle kan og bør loven brukes slik: 1. Det kan opprettes tvungent psykisk helsevern (PHVL §3-3) uten døgnopphold. Kontrollkommisjonen er klageinstans. 2. Det kan fattes vedtak om tvangsbehandling med medisiner (PHVL §4-4a). Helsetilsynet v/ Fylkeslegen er klageinstans. Det er åpenbart for meg at du trenger å fortsette med antipsykotisk medisin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272073-lover-og-regler-i-psykiatrien/#findComment-2202284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
røverdatter Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Finnes det en mulighet for at diagnosen din ikke stemmer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272073-lover-og-regler-i-psykiatrien/#findComment-2202365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.