Gjest bekymret tenåringsmor Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Min datter har snudd helt om det siste halve året. Fra å være skoleflink og pliktoppfyllende og høflig, gir hun nå totalt blaffen i alt. Hun skfitet venner, og jeg ble mistenksom. Hun har røyket og drukket og nå har jeg oppdaget at hun kutter seg opp på armene. Hun fikk en straffreaksjon etter jeg fant ut om røyking og drikking. Ifølge henne selv, angrer hun på det hun har gjort. Hun sa hun hadde kuttet seg for hver ting hun angret på og at disse nye vennene hadde ødelagt livet hennes, angivelig fordi hun nå har mistet sine gamle venner. Det var de nye venninne som hadde introdusert henne for dette med kuttingen. Hun er ikke sammen med disse nye lenger, men hun finner seg ikke helt til rette i den gamle gjengen og virker deprimert og tiltaksløs. Jeg kjenner meg litt igjen, da min noe utagerende oppførsel også startet i den alderen. Men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Ser jo at jeg reagerer på samme måte som min mor, noe som virket mot sin hensikt for min del. Men hva er hensiktsmessig å gjøre i en slik situasjon? Jeg er alene om omsorgen og føler det er vanskelig å strekke til. Jeg ser jo at hun har et behov for oppmerksomhet, med det resultat at det nå snakkes en del om henne og hun blir gjort narr av blant skolekamerater. Bør jeg sende henne til psykolog? Vi har en god dialog med skolen og jeg får umiddelbar beskjed om hendelser som oppstår, og lærer følger med på hvem er hun er sammen med osv osv. og har hatt en del samtaler med henne. Men nå er jeg rimelig rådløs. Er så redd hun skal ødelegge for mye for seg selv,slik at hun ikke greier å returnere til det "gamle". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272078-13-%C3%A5rig-datter-kutter-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Ikke så enkelt det der. Skjønner godt din fortvilelse. Du skriver hun har behov for oppmerksomhet. Kanskje du skulle gripe fatt i akkurat det? Feks foreslå en jentetur- du og henne- til butikker, kino, eller skog? Spille kort ilag? Se en film i lag- og snakke om den? Formål er at hun kommer nærmere deg igjen som voksenperson. At hun "gjenoppdager" deg som samtale-partner og "rådgiver"? + at hun får oppmerksomheten din- uten at det kostet henne noe (dvs du foreslår dette uventet. Uten at hun har gjort noe "galt" først). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272078-13-%C3%A5rig-datter-kutter-seg/#findComment-2202366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.