Gå til innhold

takknemlig om NHD kan svare meg ekte minner

Anbefalte innlegg

Gjest mia mina

Takknemlig om NHD kan svare meg på spørsmålet jeg stilte 30.3 under "Ekte minner" Jeg kan ikke noe for at historien min er som den er; jeg må forholde meg til den om jeg vil eller ikke. Men pga medieoppslagene ønsker jeg å høre hva han tenker. Det blir viktig for meg. Takknemlig for svar Mia Mina

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har utvilsomt vært utsatt for overgrep. De minnene som dukker opp har et hovedevne akkurat som en drøm kan ha et hovedevne. Rundt dette hovedevnet dukker det opp minner som kan være riktige, eller som kan være fantasiprodukter akkurat som når en drømmer så dukker det opp rare ideer rundt hovedevnet.

Vanligvis er det umulig å vite sikkert om dette er ekte eller falske minner. Sjelden finnes det sikre og uavhengige vitner som kan og vil bekrefte eller avkrefte. Jeg tror det er lurt at en har dette åpne forholdet til det, nemlig at det både kan være sant, og det kan være et fantasiprodukt.

Uansett er det som du sier at du for deg selv må forholde deg til det.

Noe annet er det om en integrerer det i sin adferd og sitt forhold til omverdenen. Om en har to sikre overgripere og ti som ikke er helt sikre, anmelder en bare de sikre. En eneste falsk anmeldelse er ikke bare en tragedie for den anmeldte og dennes familie. Det er også det verste som kan skje i forhold til at de faktiske overgripere skal få sin straff og ofrene sin rettferdighet. Ingenting har skadet saken og arbeidet mot seksuelle overgrep og incest mer enn Bjugn-saken.

Gjest Jente31

Du har utvilsomt vært utsatt for overgrep. De minnene som dukker opp har et hovedevne akkurat som en drøm kan ha et hovedevne. Rundt dette hovedevnet dukker det opp minner som kan være riktige, eller som kan være fantasiprodukter akkurat som når en drømmer så dukker det opp rare ideer rundt hovedevnet.

Vanligvis er det umulig å vite sikkert om dette er ekte eller falske minner. Sjelden finnes det sikre og uavhengige vitner som kan og vil bekrefte eller avkrefte. Jeg tror det er lurt at en har dette åpne forholdet til det, nemlig at det både kan være sant, og det kan være et fantasiprodukt.

Uansett er det som du sier at du for deg selv må forholde deg til det.

Noe annet er det om en integrerer det i sin adferd og sitt forhold til omverdenen. Om en har to sikre overgripere og ti som ikke er helt sikre, anmelder en bare de sikre. En eneste falsk anmeldelse er ikke bare en tragedie for den anmeldte og dennes familie. Det er også det verste som kan skje i forhold til at de faktiske overgripere skal få sin straff og ofrene sin rettferdighet. Ingenting har skadet saken og arbeidet mot seksuelle overgrep og incest mer enn Bjugn-saken.

Kjempebra svar, nhd. Det med ekte eller falske minner har jeg ofte lurt på selv, og hvordan forholde seg til det. Selv tenker jeg lite på det. Men det dukker opp noen ganger, likevel. Bruddstykker. Og jeg er usikker på om jeg har drømt det eller ikke..

Gjest Deannaa

Kjempebra svar, nhd. Det med ekte eller falske minner har jeg ofte lurt på selv, og hvordan forholde seg til det. Selv tenker jeg lite på det. Men det dukker opp noen ganger, likevel. Bruddstykker. Og jeg er usikker på om jeg har drømt det eller ikke..

jeg har mye drømmer og flashbacks.Og det som skjedde med meg var veldig dramatisk.Men flashbacks og drømmer er verre som halshugging og kniver og fæle ting.Jeg vet at ikke det skjedde sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...