Gå til innhold

Selektiv Mutisme

Anbefalte innlegg

har en datter som har diagnosen Selektiv Mutisme (F94.0), og har med jevne mellomrom over flere år vært innom her for å se om jeg kunne finne noe mer om denne diagnosen, og jeg må vel si at jeg har ikke funnet så veldig mye akkurat her, og årsaken til det kan kanskje være at det er så få som har diagnosen, men det er opprettet en forening som omhandler Selektiv Mutisme (http://www.mutisme.no) denne siden burder de som er interessert i emnet besøke, det har tidligere blitt sagt her at Selektiv Mutisme kan sammenlignes med "vondt i magen" av den grunn at man ikke vet hva det kommer av, at det er et symptom på noe osv. men man vet i allefall i dag i 2007, at Selektiv mutisme handler om "invalidiserende taushet", og det er veldig vanskelig å forstå hvorfor det er så få fagpersoner som kjenner til denne diagnosen, som faktisk innser at disse bana faktisk har et usynlig handicap, det finnes barn som er autister hvor også prosentandelen er veldig liten, men her er det fagpersoner som kjenner problematikken, og dermed blir det lettere for foreldre til disse barna å få den hjelpen de trenger, for det er litt mer forståelse rundt problemet, og derfor lurer jeg på hvorfor vi som er foreldre til barn med Selektiv Mutisme må kjempe hele tiden for å få den oppfølging og tilrettelegging barnet vårt trenger, vi som foreldre skulle mye heller brukt tiden på å hjelpe barna våre ut av diagnosen, iallefall minske den, men i steden for så må vi hele tiden kjempe i systemet for å få gjennomslag for helt elementære ting, selv har jeg nå søkt informasjon og kjempet en ensom kamp gjennom byrokratiet i snart 12 år (min datter er 15) og selv om det nå har kommet mange slags sider på internet som omhandler problemet er det bedrøvelig lite nytt som kommer frem, så hvis det er noen her som kjenner til problematikken og som har erfaring med tanke på å ha eller jobbe med barn som har selektiv Mutisme så svar gjerne her, det ville jeg blitt utrolig glad for

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272293-selektiv-mutisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

SM er svært sjelden. Jeg kan kun huske 3 tilfeller i min karriere, derav en her på DOL. Jeg vil nevne denne siste.

Denne hadde en SM med utgangspunkt i en tvangslidelse - OCD. Frykten for å lyve (si noe som ikke var 100% riktig) gjorde at h*n valgte å tie. Etter at vedkommende fikk behanlding for OCD, forsvant SM. Vedkommende fortalte meg i ettertid at h*n ble brukt fom foredragsholder for å fortelle om sin OCD og sin SM.

Kombinasjonen av så sjelden og så mange årsaker, gjør forskning særdeles vanskelig. Jeg forstår din fortvilelese. Det må være grusomt når ens eget barn har det slikt.

Dette var sikkert ikke til mye hjelp, men jeg ønsket i det minste å gi en respons.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272293-selektiv-mutisme/#findComment-2203873
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...