Gå til innhold

Homofili

Anbefalte innlegg

Gjest arv eller blanding av arv og miljø?

Du spør vanskelig. Jeg tror homofili er komplisert. Jeg tror noen er det "født med det", men at andre er det som et resultat av hendelser gjennom livet. I så måte har jeg også en liten tro på at de som er i den sistnevnte gruppen kan "helbredes", men det er noe de isåfall må få velge selv.

Fagfolk er uenige om hvor mye som er genetisk. Statistiske undersøkelser på temaet spriker. Det viser seg nemlig veldig vanskelig å få til god statistikk på temaet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272513-homofili/page/2/#findComment-2204996
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest arv eller blanding av arv og miljø?

Homofili er ikke en feilstilling i hjernen.

Homofil er faktisk påvist hos 1500 dyrearter. Svanene f.eks lever to hanner sammen.

Vet ikke helt hva han mener med feilstilling - om det bare er en avvikende mental innstilling eller uønsket avvikende oppbygging av hjernen, omtrent som en hjerneskade.

Folk er vel forskjellige, noen homofile aksepterer sin legning, noen har ambivalente opplevelser av den og andre vil gjerne ut av den. En representant for sistnevnte var på TV for en tid tilbake. Hun sa at det var vanskelig å få forandring selv om hun gjerne ønsket det. Hva vil du kalle dette da? Bare mental plage?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272513-homofili/page/2/#findComment-2205000
Del på andre sider

Vet ikke helt hva han mener med feilstilling - om det bare er en avvikende mental innstilling eller uønsket avvikende oppbygging av hjernen, omtrent som en hjerneskade.

Folk er vel forskjellige, noen homofile aksepterer sin legning, noen har ambivalente opplevelser av den og andre vil gjerne ut av den. En representant for sistnevnte var på TV for en tid tilbake. Hun sa at det var vanskelig å få forandring selv om hun gjerne ønsket det. Hva vil du kalle dette da? Bare mental plage?

Jeg forstår ikke hva du spør om, mulig jeg er veldig treg.

Gjelder det mennesker som har problemer med å akseptere seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272513-homofili/page/2/#findComment-2205010
Del på andre sider

• 1 måned senere...
kristiansund1365380625

Du blir møtt på en av to måter:

1. Noen vil nekte å behandle deg på grunn av politiske vedtak. Det er på politisk grunnlag bestemt at homofili ikke er en diagnose.

2. Noen vil ønske å kunne behandle deg fordi du selv ønkser det. Problemet er, slik jeg ser det etter å ha studert litteraturen, at det ikke finnes beskrevet noen metode for dette. Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon på at slik behandling har vært virksom.

NHDs politiske, evt. fordomsfulle holdning til homofili kommer dessverre tydelig frem her. Selv om det, som han selv helt korrekt påpeker, ikke finnes noen som helst vitenskapelig dokumentasjon på at homofili kan "helbredes", mener han at hovedgrunnen (den han setter som nummer 1) til at behandlere nekter å behaandle homofili er en politisk agenda, ikke den vitenskapelige begrunnelsen. Dette er ganske oppsiktsvekkende, all den tid NHD ikke pleier å ha behov for å modifisere sin tro på vitenskapelig dokumentasjon med å spekulere i andres skjulte motiver. Dessverre kommer dette svaret mitt to måneder etter startinnlegget, så det blir vel ikke kommentert, frykter jeg....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272513-homofili/page/2/#findComment-2238875
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...