Gå til innhold

Diss.lidelse og hypnose

Anbefalte innlegg

Jeg har som tidligere nevnt, fått diagnosen dissosiativ lidelse . ( to ganger, første gang etter lang tid beh hos psykolog, andre gangen nå ganske nylig , da var jeg lagt inn i tre mnd. Legen på psykehuset visste ikke at jeg var blitt utredet tidligere, og jeg sa ikke noe for ville jo ikke ha diagnosen..)

Problemet er at jeg ikke har noen anelse om hvorfor jeg har det sånn. Jeg blir fjern stadig vekk, kan ligge i senga i flere dager, spiser ikke, drikker ikke, i samtaler med psykolog får han plutselig ikke kontakt med meg, jeg kan ligge å hyperventilere i timesvis mens jeg klorer meg opp og slår rundt meg, føler noen ligge oppå meg, blir paralysert og hører latter.

Jeg blir så forvirret.

Nå tenker jeg på å prøve hypnose for å få vite mer.

Kan det gå an?

Og finnes det noen som driver seriøst med dette?

vet at de fleste mener at det kommer fram etterhvert som man er klar for det osv . Men tenk om det ikke er noenting som kan komme frem, fordi det ikke har skjedd noe. Da vil jeg jo vite det!

Og jeg vil vite om noe har skjedd, for da forstår jeg mer.

Nå er jeg bare så forvirra , og har et utrolig kaos i hodet.

Jeg rett og slett MÅ vite.

Så hva gjør jeg og hvordan går jeg frem?

Jeg er så fortvilet nå, og kan ikke stole på meg selv et sekund.

please svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272553-disslidelse-og-hypnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melba1365380968

Hei,

jeg har også dissosiativ lidelse, som er indusert av et traume for flere år siden. Jeg kan prøve å forklare deg litt av det jeg etterhvert har lært om dette.

I ettertid sliter jeg veldig med at jeg dissosierer bort bare jeg tenker/føler/ser noe uansett som minner om traumet mitt. Jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg forsvant bort i terapitimer, følte meg egentlig veldig dum og gal der jeg satt etter at jeg kom til meg selv. Jeg hyperventilerer også når disse anfallene er på vei, og det ender med at jeg holder pusten for å prøve å få det til å gå over - har ikke lyst til å forsvinne ut...

Jeg har også dissosiert vekk diverse kroppsdeler og følelser, samt minner om det som skjedde.

Det forundrer meg at du ikke har fått noe særlig info om lidelsen av psykiateren/psykologen din. Jeg har fått vite at det er svært vanlig at alvorlig traumatiserte personer også lider av en eller annen form for dissosiativ lidelse,

og at PTSD av mange fagfolk sees på som en dissosiativ lidelse (altså ikke nødvendigvis en angstlidelse som det står under i diagnoseboka...).

Det regnes tre nivå av dissosiasjon: primær, sekundær og tertiær. Den siste er den alvorligste, og da har man utviklet mange ulike delpersonligheter som hver og en håndterer ulike aspekter av traumet (en kan være sint, en kan være liten og redd etc).

Når du skriver at du føler at noen ligger oppå deg, kan det skyldes at noen engang lå oppå deg mot din vilje?

Det eneste jeg kan råde deg til er å prøve å finne en psykolog som er spesialist i behandling av traumer, og som dermed burde vite om hvordan dissosierte pasienter skal behandles. Da kan du få mye god og nødvendig hjelp.

Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til :-)

Hei,

jeg har også dissosiativ lidelse, som er indusert av et traume for flere år siden. Jeg kan prøve å forklare deg litt av det jeg etterhvert har lært om dette.

I ettertid sliter jeg veldig med at jeg dissosierer bort bare jeg tenker/føler/ser noe uansett som minner om traumet mitt. Jeg skjønte heller ikke hvorfor jeg forsvant bort i terapitimer, følte meg egentlig veldig dum og gal der jeg satt etter at jeg kom til meg selv. Jeg hyperventilerer også når disse anfallene er på vei, og det ender med at jeg holder pusten for å prøve å få det til å gå over - har ikke lyst til å forsvinne ut...

Jeg har også dissosiert vekk diverse kroppsdeler og følelser, samt minner om det som skjedde.

Det forundrer meg at du ikke har fått noe særlig info om lidelsen av psykiateren/psykologen din. Jeg har fått vite at det er svært vanlig at alvorlig traumatiserte personer også lider av en eller annen form for dissosiativ lidelse,

og at PTSD av mange fagfolk sees på som en dissosiativ lidelse (altså ikke nødvendigvis en angstlidelse som det står under i diagnoseboka...).

Det regnes tre nivå av dissosiasjon: primær, sekundær og tertiær. Den siste er den alvorligste, og da har man utviklet mange ulike delpersonligheter som hver og en håndterer ulike aspekter av traumet (en kan være sint, en kan være liten og redd etc).

Når du skriver at du føler at noen ligger oppå deg, kan det skyldes at noen engang lå oppå deg mot din vilje?

Det eneste jeg kan råde deg til er å prøve å finne en psykolog som er spesialist i behandling av traumer, og som dermed burde vite om hvordan dissosierte pasienter skal behandles. Da kan du få mye god og nødvendig hjelp.

Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til :-)

tusen takk for svar :) !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...