sosu Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hallo! Jeg ønsker råd om hva som bør gjøres ifht min tilstand. Historien min er som følger: Har alltid hatt endel tvangshandlinger (og tanker). Dette går på forestillinger om at jeg kan unngå at fæle ting skjer, ved at tvangshandlinger (tanker), utføres. Høst 1996 var jeg plaget av svimmelhet og uvirkelighetsfølelse. Dette endte i et veldig skremmende anfall om natten, som ble diagnostisert som panikkanfall. Fikk 20 mg Seroxat, som gjorde at jeg etter 14 dager ble "et nytt menneske". Følte meg normal, uten begrensningene som svimmelheten og tvangen gav meg. Må si at jeg har vært aktiv hele tiden, med studier og masse jobbing. Omgivelsene mine har således ikke merket noe til mine problemer. Jeg byttet etter hvert til Cipramil 20 mg etter legens anbefaling. Sluttet på dette i 2000 da jeg ble gravid. Etter to svangerskap ble jeg igjen syk da en av mine foreldre døde i 2003. Var urolig i kroppen, og anspenthet i muskulaturen gjorde at jeg ikke fikk puste ordentlig. Begynte igjen på Cipramil 20 mg. Har jobbet 100% i en krevende jobb hele perioden, noe som gikk fint helt til sommeren 2005. Sommeren 2005 slo et nytt anfall ned som lyn fra klar himmel. Jeg hadde sovet, og bråvåknet av telefonen. Så slo det inn med voldsomme brystsmerter, hjertebank, svimmelhet, og kvelningsfølelse. Jeg trodde jeg døde der og da. Ble akuttinnlagt på sykehus, og de tok all verdens prøver. Konkluderte med angstanfall. Ble sykemeldt gradert i en periode, men var etter noen måneder tilbake i full jobb. Jeg var sliten, men det gikk greit. På nyåret 2007 har det forverret seg igjen. Har hatt flere panikkanfall (begynner jo å lure på om det er det det er?) siden. Jeg synes de er kortere nå enn de var de foregående gangene, kanskje er det fordi jeg er mer bevisst på at det ikke er farlig. Det er imidlertid vanskelig å overbevise seg selv om at det ikke er noe farlig, når smertene er så store. Det verker skikkelig i mage og bryst. Jeg er også veldig plaget av stiv muskulatur, som igjen fører til dårlige pusteteknikk. Saken er at jeg tåler veldig dårlig stress nå. De minste forskyvelser i hverdagen blir en belastning, og fremkaller små anfall. Etter anfall er jeg utmattet. Det virker som om det forverrer seg når det nærmer seg mens. Får også migrene på visse tider i måneden. Jeg jobber redusert nå, men vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg holder. Det er veldig frustrerende, for jeg ønsker å jobbe 100%. Kroppen vil bare ikke, den er trøtt og sliten, og alltid anspent. Hva tror du er det beste? Når panikkanfallene øker i frekvens, blir det også mer tvangspreget atferd. Men hvorfor får jeg plutselig så mange panikkanfall nå, jeg hadde jo ett i 1996, så var det stopp i nesten 10 år! Jeg har en kjekk mann, og to flotte barn, og ingenting skulle tilsi at jeg skulle ha psykiske problemer. Jeg har vært konsekvent på at ikke ville trappe opp Cipramilen, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Tror du Cipramil ikke virker lenger på meg? Og er det skadelig å stå på disse medisinene over så mange år som jeg har gjort? Er det andre medisiner som kan fungere bedre? Vil ikke ta tunge medisiner, og ikke avhengighetsskapende. Trenger desperat hjelp, og håper du har erfaringer med lignende problematikk....... (Jeg er forresten 36 år). Jeg har fått høre via slektninger at min bror og far har hatt lignende anfall. Min bror i 20-årene, mens min far har vært plaget med anfall flere ganger i løpet av sitt voksne liv. Det har blitt forvekslet med hjerteproblemer. Er dette arvelig? Dette ble mange spørsmål, håper inderlig du kan svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272803-nhd-hva-b%C3%B8r-gj%C3%B8res-panikkangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sosu Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Jeg skrev i innlegget at anfallene er blitt mindre. I natt fikk jeg ett nytt, verre enn noen gang. Det varte lenge, og var veldig vondt. Det gikk litt bedre, men kom tilbake i bølger. I dag er jeg utmattet og småkvalm. Jeg trenger virkelig tips til hvordan jeg bør gå frem videre, slik vil jeg ikke ha det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272803-nhd-hva-b%C3%B8r-gj%C3%B8res-panikkangst/#findComment-2206641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Panikklidelse, PD, er arvelig. Det samme er tvangslidelse, OCD. SSRI er riktig behandling både for PD og OCD. For PD må dosen ofte være det dobbelse av standard depresjonsdose. For OCD ofte 4 ggr så høy. Cipramil er et lite potent SSRI og 20 mg er en meget liten dose. Jeg foreslår overgang til Cipralex 10 mg (tilsvarer ca Cipramil 30 mg), som økes gradvis inntil god effekt inntrer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272803-nhd-hva-b%C3%B8r-gj%C3%B8res-panikkangst/#findComment-2208128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.