vibac Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hei. Jeg har en stund fulgt med på diskusjonen rundt Betania Malvik og at det eventuelt skapes falske minner. En venninne av meg ble diagnostisert med dissosiativ identitetsforstyrrelse. Et av hennes problemer var at behandlere, også i hennes eget team, ikke trodde på henne. Jeg skjønner ikke dette. Selv snakket jeg med henne flere ganger mens hun dissosiert og har ingen vanskeligheter med å skjønne at hun: 1. hadde opplevd grusomme overgrep (vi snakket også en del om dette mens hun var "seg selv" 2. faktisk opplevde at det å dissosiere i mange år hadde hatt en funksjon. På slutten av sitt liv arbeidet hun hardt for å få de ulike identitetene frem, få "vite deres historie" for så å bearbeide denne/disse. Overgrepene hun hadde gjennomlevd strakte seg fra 2-16 års alder. De første husket hun ikke noe fra, selvsagt, dette var noe som kom frem gjennom terapi. Dog ikke på Betania, men blant annet på et av landets fremste sykehus. Jeg synes debatten på forskning.no har hatt spekulative tendenser og jeg mener det er betenkelig at fagfolkene som fronter synet om falske minner, skal ha status som "de ledende innen feltet". I Norge er det tross alt også mange gode behandlere som mener dissosiativ identitetsforstyrrelse er en høyst reell diagnose. At små barn og unge utsettes for overgrep er noe vi vet. Hva er det med disse minnene som får forskere og fagfolk til å mene at enkelte er falske? Det finnes faktisk grusomme voksne og dessverre har de av og til barn. Og, mitt spørsmål blir vel: dersom man utsettes for grove, systematiske seksuelle overgrep fra før man er fem år og i lang tid, og kanskje av mange ulike personer (de som liksom skal være ens nærmeste): hvordan skal slike traumer mestres? Jeg skjønner ikke om det er selve diagnosen dere ikke tror på, eller om det er behandlingsformen som er problemet. Jeg vet ikke hvordan de arbeider på Betania, har kun lest om stedet og hørte P2-dokumentaren tidligere i vinter. Men, det virket i alle fall som om de jobber tilnærmet på samme måte som på avdeling for personlighetspsykiatri ved Ullevål?? Jeg har stor respekt for deg som fagmann, men ble overrasket over dine innspill i denne debatten, og håper du tar deg tid til å svare, eller henvise til egne publikasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272879-nhd-og-falske-minner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 1. Jeg betviler ikke diagnosen dissosiativ lidelse/identitetsforstyrrelse. Jeg kan ikke se at forekomsten av denne lidelsen er et bevis på at induksjon av falske minner ikke kan finne sted. 2. Jeg har ikke påstått at behandlingen på Betania Malvik induserer falske minner. Jeg har hevdet at siden det foreligger så tung og alvorlig kritikk mot behandlingen, må den granskes _før_ en evt fortsetter i samme spor. 3. Ja, jeg vet at grusomme overgrep mot barn forekommer alt for ofte. Jeg har selv behandlet mange av disse. Jeg vet også at falske minner forekommer. Jeg vet også hvilke behandlingsmiljøer som er assosiert med induksjon av falske minner. 4. Jeg ønsker at vi skal lære av Bjugn-saken og ikke gjenta den. Ingenting har skadet saken mot barneovergrep mer enn denne ulykkelige saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272879-nhd-og-falske-minner/#findComment-2207355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vibac Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 1. Jeg betviler ikke diagnosen dissosiativ lidelse/identitetsforstyrrelse. Jeg kan ikke se at forekomsten av denne lidelsen er et bevis på at induksjon av falske minner ikke kan finne sted. 2. Jeg har ikke påstått at behandlingen på Betania Malvik induserer falske minner. Jeg har hevdet at siden det foreligger så tung og alvorlig kritikk mot behandlingen, må den granskes _før_ en evt fortsetter i samme spor. 3. Ja, jeg vet at grusomme overgrep mot barn forekommer alt for ofte. Jeg har selv behandlet mange av disse. Jeg vet også at falske minner forekommer. Jeg vet også hvilke behandlingsmiljøer som er assosiert med induksjon av falske minner. 4. Jeg ønsker at vi skal lære av Bjugn-saken og ikke gjenta den. Ingenting har skadet saken mot barneovergrep mer enn denne ulykkelige saken. Tusen takk for oppklaringer :-) Da fikk jeg mer til å stemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/272879-nhd-og-falske-minner/#findComment-2207858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.