Gå til innhold

NHD: ECT = hukommelsestap?

Anbefalte innlegg

Gjest sola25

Jeg fikk ECT som nittenåring, for 5 1/2 år siden. Det var en serie med ni behandlinger, og etter dette fungerte jeg godt i ca 1 1/2 år. Jeg har fått diagnosen Bipolar 2, og ECT ble prøvd etter utallige andre medisiner var testet. Etter enda flere innleggelser og testing av medisiner viste det seg at Lithionit og Lamictal + Cipralex var det som kunne holde meg i sjakk. Det er blandingen de endte opp med og som jeg har gått på nå i to - tre år. De prøvde på nytt med ECT sommeren for tre år siden, men etter tre behandlinger ble jeg "hyper" og de avsluttet serien.

Da jeg har snakket med andre om fortiden, kanskje spesielt tiden da jeg var barn (fram til jeg var 15 år), merker jeg at jeg husker veldig lite i forhold til andre. Det kan gå på spesielle hendelser eller at jeg selv føler at jeg skulle husket mer om hvordan det var å "leve" på den tiden. Tanker og følelser. Når det gjelder de siste 7 - 8 årene, spesielt i mine dårlige perioder, er det enda mindre jeg husker. Jeg blir fortalt ting jeg har gjort og sagt som jeg nesten ikke klarer å grave meg fram til...

Er det slik at ECT kan påvirke "minnesentralen"? Jeg har lest om tilfeller hvor folk har fått erstatninger fordi slike behandlinger har slettet deler av minnet deres. Er det slik at man kan være så "bortreist" når man er syk at man ikke klarer å få festet det som skjer til hukommelsen?

Jeg synes dette er ekkelt. Og skremmende. Hvor mye er det forsket på dette med ECT og hukommelse, egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272958-nhd-ect-hukommelsestap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Min erfaring er at jeg husker veldig lite fra dårlige perioder, uavhengig av ECT.

Hvor mye en husker fra barndommen varierer enormt. Selv husker jeg veldig mye (desverre) mens en venn av meg husker nesten ingenting ( hun hadde en meget harmonisk og lykkelig bardom).

Jeg tror ikke ECT forandrer hukommelsen på det som allerede er lagret, men det som skjer i tiden rundt en slik behanling kan en glemme. Jeg har fått to serier med ECT, 12 i hver serie. Det har hatt utrolig bra effekt på meg og når jeg er frisk er hukommelsen like bra som før.

Nils Håvard Dahl, psykiater

ECT kan i enkelte tilfeller gi hukommelsestap for perioder av tiden en har levd. Det kan imidlertid også både depresjon og betydelig stress gi.

Det er derfor særdeles vanskelig å vite hva som er hva.

Husket du barndommen betydelig bedre før du fikk ECT?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...