Gå til innhold

hva skal man spise?

Gjest Mar4

Anbefalte innlegg

hei. Prøver å gå ned i vekt og får beskjed om å spise grovt brød, fisk, kalkun, kylling, grønnsaker osv. men får aldri noen oppskrifter på hva jeg kan lage, om maten skal stekes eller kokes. hjelp:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

blir vel litt mer kalorier om man steker i smør kan jeg tenke meg, men om du bruker en sunn olje så tror jeg det er bedre. Om du steker eller koker er ingen forskjell så lenge hovedingrediensen er sunn :). Sjekk ut matprat.no og artoftaste.no for oppskrifter, der kan du velge råvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sunneste er nok å koke, men på den annen side koker man gjerne ut noe av næringsstoffene om man koker det litt for lenge. Steking i smør gir en del ekstra kalorier, steking i olje er sunnere, men smør gir bedre smak på det meste da synes jeg... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis frokostblanding med størsteparten havregryn i.

Bak brød selv med grovt mel, gjerne i brødbakemaskin. Pålegg av typen magert, f.eks kylling eller kalkun i skiver.

Middag av fisk, kjøtt eller bare grønnsaker lages enkelt i wok sammen med sunne oljer. Salat til.

Drikk masse vann.

Jogg!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel litt mer kalorier om man steker i smør kan jeg tenke meg, men om du bruker en sunn olje så tror jeg det er bedre. Om du steker eller koker er ingen forskjell så lenge hovedingrediensen er sunn :). Sjekk ut matprat.no og artoftaste.no for oppskrifter, der kan du velge råvare.

Smør og olje inneholder like mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillee_my88

Smør og olje inneholder like mange kalorier.

olje er vel umettet fett mens smør er mettet mest? for det meste, kommer jo alt an på hva du velger så klart. og da er olje best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

olje er vel umettet fett mens smør er mettet mest? for det meste, kommer jo alt an på hva du velger så klart. og da er olje best.

Joda, det er forskjellige fett. Men kaloriene blir det samme uansett om det er mettet eller umettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...