Gå til innhold

Hva slags foreldre kaller barnet Joakim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom det er det ene navnet til poden min så valgte jeg ikke å si det da vet du. :o)

Jah selvfølgelig :) sorry

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• morsan

3

• pekkaline

3

• mariaflyfly

2

Skrevet

Jeg kjenner en Jokke fra østkanten i Oslo, og han er en skikkelig hyggelig, høflig, morsom og laidback fyr.

Skrevet

Nå må jeg le litt her. Ei jeg kjenner kalte sønnen sin Joakim et par måneder. Så ombestemte hun seg og ga han heller navnet Kevin , og det er visst også siste sort her inne ;) Han heter forresten Kevin Andre. Det er visst enda verre enn bare Kevin.

Kevin André??? Gud, det var harry! :(

Gjest Joachim'smamma
Skrevet

Sønnen min heter Joachim, og han er bare herlig. Snill, omsorgsfull, og vakker!

Skrevet

Hvis du søker på navnet Joakim på ssb sine nettsider så finner du ut at det er mange som heter dette.

"Det er 6268 menn som har Joakim som første fornavn.

Det er 5611 menn som har Joakim som eneste fornavn"

Joakim ligger også inne på 'ti-på-topp' lista over mest brukte navn gjennom flere år på 90 tallet. Og da er det vel enkelt å komkludere meg at det er ganske naturlig at en del av disse har ADHD og lærervansker etc.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på Joakim-navnet som spesielt belastet. Mer nøytralt.

Skrevet

Du jobber med barn med spesielle behov, også mener du at barn med lærevansker, ADHD eller autisme tilhører en bestemt "samfunnsgruppe"?

Kan hende det ikke var det du mente, men det var sånn jeg oppfattet det da du nevnte den delen med "østkanten".

Jeg blir kvalm av flere ubetenksomme kommentarer (av andre) lenger ned i tråden her. Som f.eks "Sønnen min heter Joachim, og han er bare herlig. Snill, omsorgsfull, og vakker!" Som om barn med lærevansker, ADHD eller autisme mangler disse egenskapene??

Gjest Joachim'smamma
Skrevet

Du jobber med barn med spesielle behov, også mener du at barn med lærevansker, ADHD eller autisme tilhører en bestemt "samfunnsgruppe"?

Kan hende det ikke var det du mente, men det var sånn jeg oppfattet det da du nevnte den delen med "østkanten".

Jeg blir kvalm av flere ubetenksomme kommentarer (av andre) lenger ned i tråden her. Som f.eks "Sønnen min heter Joachim, og han er bare herlig. Snill, omsorgsfull, og vakker!" Som om barn med lærevansker, ADHD eller autisme mangler disse egenskapene??

Det var da for all del ikke meningen å støte noen her. Kjenner mange barn med AD/HD og lærevansker, de mangler absolutt ikke disse egenskapende. Ser at svaret var litt for subjektivt og ubetenksomt forhold til det. Det var ikke meningen. Svarte bare på spørsmålet, vi er hverken østkantfolk eller familie med AD/HD, autisme eller lærevansker. At jeg sier sønnen min er bare herlig, betyr ikke at barn med disse tingene ikke er det. Jeg mengler heller ikke respekt for mennesker med slike problemer. Jeg står for svaret mitt og mener selvsagt det, men beklager om formuleringen var mangelfull og kunne mistolkes.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Joakim var det navnet min første sønn skulle hete helt til et par år før vi fikk ham. Syns det er et flott navn.

Jeg også har jobba mye med bokstavbarn, men ingen av de har hett Joakim.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nå må jeg le litt her. Ei jeg kjenner kalte sønnen sin Joakim et par måneder. Så ombestemte hun seg og ga han heller navnet Kevin , og det er visst også siste sort her inne ;) Han heter forresten Kevin Andre. Det er visst enda verre enn bare Kevin.

Ikke akkurat en navnekombinasjon jeg ville valgt. Hadde nok ikke valgt noen av dem alene heller, men men...

Gjest Må le godt jeg
Skrevet

Synes du har ganske mange fordommer sett i det lys at du faktisk jobber med barn..

Skrevet

Jeg må underskrive her. Dessuten når man nevner ADHD, lærevansker og autisme i ett drag skapes det ett temmelig fortegnet bilde. Hehe jeg har en sønn som nå skal utredes for ADHD, Jeg skal utredes for det samme. Jeg har høy utdannelse og ikke spesielle lærevansker...men konsentrasjonsproblemer.

Kjenner at jeg ikke liker blikket her.

Skrevet

Min oldefar het Joakim, og han var lokomitivfører...

Tror ikke han hadde ADHD, men det var jo kanskje litt risikofyllt å være lokfører på 1800-tallet, så man vet jo aldri...

-tror nok dette er et sammentreff bare. Har aldri tenkt på Joakim som noe belastet navn.

Skrevet

Antakelig har de fleste som heter Joakim, en mor som drikker, også under svangerskapet. Derfor er Joakim ekstra utsatt for små forstyrrelser av den typen du nevner.

Om noen år vil vi kunne observere en klar økning i antallet Markus'er og Elias'er med spesielle behov. Sammenlikner vi med 70-tallet er økningen helt enorm. Det vet jeg, for jeg er synsk.

(Ja, jeg synes sånt er veldig useriøst.)

Skrevet

Jo flere barn sm har et spesielt navn, jo større andel av dem vil ha diagnoser av forskjellige slag. Det har ikke noe med navnet å gjøre, men med utbredelsen av det - selvfølgelig!

Skrevet

Kevin André??? Gud, det var harry! :(

Synes det er lite snilt gjort å komme med slike kommentarer om navn jeg. Det kan være folk her inne som har kalt ungene sine for det, eller heter det selv. Det kan virke temmelig sårende.

Åsså må vi for all del huske på den geografiske forskjellen på navn - de som bor på beste vestkant i Oslo kan synes at "østkantnavn" er harry, mens i andre deler av landet er meningen om dette en helt annen og navn har ofte med tradisjoner å gjøre (jeg holdt på å bli døpt Oline - ja jeg er fra bygda:-))

Så jeg synes vi bør være litt forsiktige med å kritisere navn...

tzatziki1365380058
Skrevet

Østkanten? Hva har det med saken å gjøre?

Joakim er meg bekjent heller et vestkant - enn et østkant navn, forresten. Jeg har faktisk ikke vært borte i en eneste Joakim her vi bor, og vi er så skumle og dumme og har så mange diagnoser at vi har pakket oss så langt inn i østkant-oslo som det bare går an å komme :/

Gjest ruteress
Skrevet

Som lærer gjennom 30 år har jeg opplevd det samme, men med helt andre navn - f.eks. Ronny og Frode....... Garantert tilfeldig spør du meg!

Angela1365380318
Skrevet

Er ikke Ronny og Jonny de mest belastede navnene da?

Har hørt at det ble gjort en studie i et fengel i stavanger og der var ronny det navnet som gikk igjen oftest, det skal visst være et typisk barneværns navn stod det i avisartikkelen jeg leste dette i.

Gjest Barneverntj.
Skrevet

Er ikke Ronny og Jonny de mest belastede navnene da?

Har hørt at det ble gjort en studie i et fengel i stavanger og der var ronny det navnet som gikk igjen oftest, det skal visst være et typisk barneværns navn stod det i avisartikkelen jeg leste dette i.

Ronny og Jonny er ikke typiske barnevernsnavn,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...