Gå til innhold

Er det folk dere er skeptiske til pga navnet?

Anbefalte innlegg

Gjest ang Kevin
Skrevet

Det verste med en del av C-navnene, nær sagt enten de er skrevet med C eller K, er jo at vedkommende hele livet må fortelle folk at det er Christian med C. Jeg har en d i etternavnet mitt som de fleste gjerne vil utelate, og man går temmelig lei av alltid å måtte stave eller komme med tilleggsopplysninger. At noen bevisst lar ungene sine gå rundt med en sånn plage forstår jeg bare ikke.

Når det blir moderne å hete Christian med C, så setter det standarden. Da kan de som heter Kristian med K måtte forklare at de skriver det med K.

En liten gutt jeg kjenner heter Tristian. De fleste tror han heter Kristian. Det må være et større problem enn å få en K i navnet sitt istedenfor en C.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

10

• tzatziki1365380058

6

• pekkaline

5

Skrevet

Jeanette er greit så lenge det ikke uttales Shannett. Det skal uttales på samme måte som annette, ellers blir det veldig harry synes jeg

Da har altså venninna mi et harry navn ;)

Skrevet

Trenger ikke være noe galt med folk selv om det er noe galt med navnet deres. :-D

Sant vel :) Venninna mi som heter Jeanette er vel den mest beskjedne personen jeg kjenner.

Skrevet

Det verste med en del av C-navnene, nær sagt enten de er skrevet med C eller K, er jo at vedkommende hele livet må fortelle folk at det er Christian med C. Jeg har en d i etternavnet mitt som de fleste gjerne vil utelate, og man går temmelig lei av alltid å måtte stave eller komme med tilleggsopplysninger. At noen bevisst lar ungene sine gå rundt med en sånn plage forstår jeg bare ikke.

Her er det omvendt. Liker heller ikke C-navn, og det aller verste er navn som ChristoPHer (hva er vitsen???). Men to av barna mine har navn som ofte skrives med C enten på begynnelsen eller midt i, og her må vi si at det skrives med K og rett frem. Veldig mange skriver feil, selv om det i mine øyne er mest naturlig å skrive de med K.

Gjest mammaen til kevin
Skrevet

... og han er verdens snilleste og nydeligste gutt!!!

Det sier alle jeg møter... Så de som kjenner eller vet om oss syns i alle fall ikke det er harry!!!

Og litt smart med internationalt navn når han blir fotball proff da:o)

PS: Jeg er ikke harry, jeg er ei moderne ung og kul mamma:o)

Så det så...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Her er det omvendt. Liker heller ikke C-navn, og det aller verste er navn som ChristoPHer (hva er vitsen???). Men to av barna mine har navn som ofte skrives med C enten på begynnelsen eller midt i, og her må vi si at det skrives med K og rett frem. Veldig mange skriver feil, selv om det i mine øyne er mest naturlig å skrive de med K.

Bare for å si det, jeg syns Kristoffer er et fint navn, men alle avarter av staving av navnet (hadde ikke morsan en del varianter, tro?) syns jeg er unødvendig jåleri.

Skrevet

Da jeg var liten, var jeg bomesikker på at jeg skulle kalle datteren min Loretta - når jeg altså fikk barn.

Huff & huff.... ;)

Og søstera mi ville kalle sin kommende datter for Lady - etter Lady og Landstrykeren :-D

Heldigvis kom hun på bedre tanker da hun ble voksen!

Skrevet

"og særlig et av disse som høres ut som et klengenavn, men som er hele navnet. Jeg tenker, Sander og Line er jo søte navn, men de er jo mer kjæle-forkortelser."

Det er jo mange navn som opprinnelig var kjæleforkortelser men som vi nå bruker som vanlige navn.

tenker du på samme måten når det gjelder navn som f eks Nina og Mette?

Nei, jeg gjør kanskje ikke det. Når jeg hører noen presentere seg som Aleks eller Sander, tenker jeg automatisk at han heter vel egentlig Aleksander. Likedan er jo Magda (som oftest) kort for Magdalena, i hvert fall i disse dager.

Men med Mette eller Nina gjør jeg ikke det. Da har det nok også noe å gjøre med hvor "vanlig" navnet er - eller hvor lenge det har vært vanlig. Faktisk kan jeg ikke umiddelbart gjette hva som skulle være den lange formen av disse to navnene. Nette er jo lett - Antoinette, men Mette.....?

Skrevet

Nei, jeg gjør kanskje ikke det. Når jeg hører noen presentere seg som Aleks eller Sander, tenker jeg automatisk at han heter vel egentlig Aleksander. Likedan er jo Magda (som oftest) kort for Magdalena, i hvert fall i disse dager.

Men med Mette eller Nina gjør jeg ikke det. Da har det nok også noe å gjøre med hvor "vanlig" navnet er - eller hvor lenge det har vært vanlig. Faktisk kan jeg ikke umiddelbart gjette hva som skulle være den lange formen av disse to navnene. Nette er jo lett - Antoinette, men Mette.....?

Nedenfor har jeg limt inn noe jeg fant på linken nedenfor om navns betydning/opprinnelse.

Men først: "Da har det nok også noe å gjøre med hvor "vanlig" navnet er - eller hvor lenge det har vært vanlig. "

Ja, det er jo naturlig. Men en gang i tida var sikkert også f eks Mette et uvanlig og kanskje for noen et "rart" kallenavn. Så venner man seg til det etterhvert.

Og for å ta Sander: det har jo ikke vært så veldig vanlig før nå nylig, men jeg traff en gang en eldre herre ved det navnet, lenge før det ble et populært navn. Jeg likte umiddelbart navnet, og tenkte på det som et mulig navn på et fremtidig barn. Men det gikk mange år før jeg fikk barn, og innen jeg kom så langt hadde navnet blitt "for" populært til at jeg ønsket å benytte det.

http://www.norskenavn.no/navn.php

Mette

Betydning: Perle, har styrke i kampen

Forklaring: Jentenavnet er en dansk kjæleform av Margareta, som kommer fra det greske ordet "margarites" som betyr "perle".

Kommentar: Navnet kan også være en tysk kortform av Mathilde, som betyr "har styrke i kampen".

Navnedag: 14. mars*

Samme betydning: Greta, Grete, Grethe, Margaret, Margareth, Margit, Margot, Margrete, Margrethe, Marit, Marita, May, Merete, Merethe, Rita

- - -

Nina

Betydning: Blomst

Forklaring: Jentenavnet er opprinnelig en russisk kortform av Antonina, som er en feminin form av Antonius, som kommer fra et romersk slektsnavn, som igjen stammer fra et etruskisk navn med ukjent betydning, men navnet er ofte tatt for å stamme fra det greske ordet "anthos", som betyr blomst.

Navnedag: 4. april*

Samme betydning: Anton

[Vis alle]

Popularitet: Omlag 18 000 personer i Norge har jentenavnet Nina som første eller eneste fornavn.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, jeg kan være enig i at det ser fint ut, jeg synes bare ikke det oppveier ulempen ved å måtte si "Sarah med h" en million ganger.

Det blir litt annerledes med navn som i utgangspunktet ikke er så vanlige, f.eks. Leah. Også hvis ungen har familie der det vil være rart å _utelate_ h-en :-)

Jeg synes Lea ser mye "penere" ut enn Leah, faktisk. Men det er et navn de fleste skriver med stum h dersom de skal "gjette", har jeg skjønt. Kjenner ei lita Lea, og moren hennes "klager" over at folk alltid skriver det feil.

tzatziki1365380058
Skrevet

Når det blir moderne å hete Christian med C, så setter det standarden. Da kan de som heter Kristian med K måtte forklare at de skriver det med K.

En liten gutt jeg kjenner heter Tristian. De fleste tror han heter Kristian. Det må være et større problem enn å få en K i navnet sitt istedenfor en C.

Tristian???

Det er da ikke et navn? Folk kommer til å tro at han ikke kan snakke rent!

Tristan er et navn! Tristian høres ut som pur påfunn i mine ører!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...