Gå til innhold

Konsentrasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest ms fourteen

Hei Dette er kanskje ikke et veldig alvorlig problem, men for meg har det gjort at jeg ikke kommer meg videre. Hvor vanlig er det å ha konsentrasjonsproblemer som voksen? Jeg har hatt det siden jeg var rundt 12-13 år gammel. Før dette var jeg en av de "flinke i klassen", med bare gode resultater. Jeg prøver og prøver å fullføre utdanning, men går alltid ut med dårlige karaktere. Når jeg setter meg ned for å lese tar det ikke mange setningene før jeg faller ut og begynner å tenke på helt andre ting, og selv om jeg prøver å hente meg inn igjen hele tiden klarer jeg virkelig ikke å fokusere. Dette gjelder også alt annet. jobb, kjøring, alt jeg har prøvd meg på blir halvveis, alltid. Det er veldig frustrerende å sitte her i en alder av 23 år og føle seg som en ukonsentrert 14-åring i hodet. Selv har jeg tenkt at det bare er å ta seg sammen, men jeg tror det stikker litt dypere enn det. Eller tar jeg feil? For meg er dette virkelig et problem. Setter pris på svar fra alle som vet noe om dette og kan gi noen svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273091-konsentrasjonsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen konsentrasjon i det heletatt. Jeg klarer ikke lese avisen engang, og må høre på lydbøker istedet for å lese. Jeg har ingen forklaring på dette annet enn at jeg sliter psykisk og at det foregår mye angst og tanker rundt det psykiske i hodet mitt. Men jeg tror faktisk du har rett på lydbøker til skolebøker hvis du sliter med forskjellige ting. Bare et tips.

Jeg har også tendenser til konsentrasjonsproblemer, hodet er tungt og "ullent", jeg er oppblåst og føler at jeg er konstant trøtt og uoppmerksom. Jeg har sett lenge at jeg "svinger" etter hva jeg spiser, og etter å ha fått påvist proteinintoleranse hos minstemann mot både melk og mel, har jeg fulgt samme kosten som ham en stund. Dvs. gluten og melkefritt. Hele meg føles mer våken og oppmerksom. Plutselig husker jeg hvor jeg har lagt ting, f.eks ;-) og jeg faller ikke like fort ut når jeg leser tekster som kanskje ikke fenger 100%.

Det er ikke sikkert det hjelper dere noe, kanskje er det helt andre ting som skal til, men det er verdt en tanke, synes jeg! Kanskje kan det ha sammenheng med kosten, enten proteinintoleranse eller andre intoleranser?

http://www.npif.no står det mer om proteinintoleranse og følgene av det.

Gjest ms fourteen

Bare en assosiasjon siden jeg er litt opptatt av det for tiden. Jeg skal selv utredes for dette nå. ADD/ADHD?

Bare en tanke.-)

Rrose:

Men det ville vel vært oppdaget for lenge siden hvis jeg hadde ADHD/ADD?

Hva gjør at du skal utredes, hvis det er greit jeg spør om det?

Rrose:

Men det ville vel vært oppdaget for lenge siden hvis jeg hadde ADHD/ADD?

Hva gjør at du skal utredes, hvis det er greit jeg spør om det?

Det er mange som er litt oppe i årene som slettes ikke har blitt oppdaget. Jeg vet ikke hvor gammel du er. jeg r 38 år og ville ikke blitt oppdaget om det ikke var for at jeg selv etterspør en undersøkele nå.

Jenter og ADHD eller ADD utrykker seg litt anderledes enn gutter.

Det man forestiller seg som en som ertypisk ADHD er jo en hyperaktiv gutt med adferdsproblemer....Det er et veldig fortegnet bilde.

Jeg ville lest litt om det. jeg har lest litt for sønnen min skal utredes for det. det var da tanken slo meg.

Jeg var svært aktiv som barn, men stille og litt fjern og drømmende.

Jeg var umulig å oppdra i følge min mor.

Jeg vet da ikke om jeg har dette men jeg bare må sjekke det.

ADHD foreningen har gode informasjonssider også for hvordan dette utarter seg for jenter.

Ønsker du utredning så må du igjennom fastlegen din.

det er mange andre enn folk med ADHD som har konsentrasjonsproblemer. Mye stress kan gi samme symptomer....eller andre tilstander og livssituasjoner.

Jeg er nok litt fokusert på dette om dagen.-)

Annonse

Gjest ms fourteen

Det er mange som er litt oppe i årene som slettes ikke har blitt oppdaget. Jeg vet ikke hvor gammel du er. jeg r 38 år og ville ikke blitt oppdaget om det ikke var for at jeg selv etterspør en undersøkele nå.

Jenter og ADHD eller ADD utrykker seg litt anderledes enn gutter.

Det man forestiller seg som en som ertypisk ADHD er jo en hyperaktiv gutt med adferdsproblemer....Det er et veldig fortegnet bilde.

Jeg ville lest litt om det. jeg har lest litt for sønnen min skal utredes for det. det var da tanken slo meg.

Jeg var svært aktiv som barn, men stille og litt fjern og drømmende.

Jeg var umulig å oppdra i følge min mor.

Jeg vet da ikke om jeg har dette men jeg bare må sjekke det.

ADHD foreningen har gode informasjonssider også for hvordan dette utarter seg for jenter.

Ønsker du utredning så må du igjennom fastlegen din.

det er mange andre enn folk med ADHD som har konsentrasjonsproblemer. Mye stress kan gi samme symptomer....eller andre tilstander og livssituasjoner.

Jeg er nok litt fokusert på dette om dagen.-)

Jeg er 23.

Jeg er litt redd for at jeg vil bli ansett som hypokonder hvis jeg nevner dette for legen.

Grunnen til det er at lillebroren min har det, og moren min mente jeg var litt småhypokonder da jeg nevnte at jeg var redd jeg har det og, og at hun nok ville visst det hvis jeg hadde det. Dette er vel ikke noe genetisk?

Men tanken har slått meg selv, etter at jeg har funnet ut mer om det.

Jeg er 23.

Jeg er litt redd for at jeg vil bli ansett som hypokonder hvis jeg nevner dette for legen.

Grunnen til det er at lillebroren min har det, og moren min mente jeg var litt småhypokonder da jeg nevnte at jeg var redd jeg har det og, og at hun nok ville visst det hvis jeg hadde det. Dette er vel ikke noe genetisk?

Men tanken har slått meg selv, etter at jeg har funnet ut mer om det.

Dette er den mest arvelige psykiatriske diagnosen du kan ha!!!

Når din lillebror har det så er det faktisk ikke så usannsynlig at du kan ha det også.

Jeg var kjemperedd selv da jeg skulle gå til legen og fortelle om dette. Jeg lagde ett kart over hva som var problemene mine.

Jeg tenkte uansett så er symptomene der. Jeg er klar over at symtomene kan være ting som ligner på andre ting og at man selvsagt ikke kan stille denne diagnosen på seg selv.

Jeg syns moren din er litt uklok når hun sier det hun sier til deg.

Foreldre liker ikke atbarna sine har problemer og vil vel helst at alt bare skal gå bort av seg selv.

Jeg har en datter som legen har antydet at kanskje har en depresiv ltilstand for tiden. Jeg kjente jeg ble mektig provosert av det fordi datteren min hele tiden vil ha oppmerksomhet rundt sine problemer og sykdommer. Men jeg slapper av på dette nå og sier at jeg tror henne og at det fine er at vi kan jobbe henne ut av dette. Jeg mistenker henne kanskje for å ha en ADD.

Hun skal nå henvises til psykiatrien. Der håper jeg at jeg får sagt mitt og at de legger opp til en bred undersøkelse av henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...