Gå til innhold

Rosebusker

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er nå herlige, da, med hva de legger merke til og hva de synes er topp! :-)

Ja visst :)

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• pekkaline

14

• ....AV

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda
Skrevet

Rosebuskene her kommer opp igjen, jeg har enda ikke knertet noen etter at vi flyttet hit. Tidligere knertet jeg et par stykker. Jeg synes rosebusker er fine :)

Er det mye styr å ha tomatplanter? Jeg og ungene elsker tomater, vi spiser det som om det var et eple, så det hadde vært gøy å prøve :)

Synes det har gått overraskende bra med tomatplanter. Første året kjøpte jeg ferdig plante, men i fjor så sådde jeg selv. Og gikk bra begge gangene. Det er de to eneste gangen jeg har hatt det. Må bare passe veldig godt på at de ikke tørker ut, for da går det galt.

Når vi dro på ferie så puttet jeg tre 1 1/2 litere med vann på hodet oppi potta (ganske stor potte) og passet på at planta stod slik at den fikk sol en del av dagen. Og den klarte seg bra den.

Også var jo de tomatene veldig gode da. Og nå sist så fikk vi mange tomater også.

Veldig gøy når du ser det kommer mange tomater. Så vil anbefale deg å prøve iallefall.

Skrevet

Jeg synes alltid det er så flott å komme over artikler eller programmer som gjør at jeg med en litt kulere grunn enn før kan fortsette å være like lat! ;-)

Ett eksempel har jeg allerede nevnt - om de halvdøde planene.

Et annet er at jeg nå, etter å ha lest om viktigheten av å lufte ut midd og slikt, kan si at "vi bretter dynen til side for lufting" istedenfor å si "vi gidder ikke re opp senga";-)

Godt det finnes flere late :) Jeg har en mor som sjekker plantene mine regelmessig, så jeg prøver å arbeide litt ekstra. Hun kommer hit og tar vekk døde blader og gir dem vann. Det plager meg ikke, men har ført til at jeg steller bedre med dem.

Skrevet

Synes det har gått overraskende bra med tomatplanter. Første året kjøpte jeg ferdig plante, men i fjor så sådde jeg selv. Og gikk bra begge gangene. Det er de to eneste gangen jeg har hatt det. Må bare passe veldig godt på at de ikke tørker ut, for da går det galt.

Når vi dro på ferie så puttet jeg tre 1 1/2 litere med vann på hodet oppi potta (ganske stor potte) og passet på at planta stod slik at den fikk sol en del av dagen. Og den klarte seg bra den.

Også var jo de tomatene veldig gode da. Og nå sist så fikk vi mange tomater også.

Veldig gøy når du ser det kommer mange tomater. Så vil anbefale deg å prøve iallefall.

du har plantene ute? starter jeg med frø eller ferdige planter?

Skrevet

Godt det finnes flere late :) Jeg har en mor som sjekker plantene mine regelmessig, så jeg prøver å arbeide litt ekstra. Hun kommer hit og tar vekk døde blader og gir dem vann. Det plager meg ikke, men har ført til at jeg steller bedre med dem.

Plantene i huset er faktisk husbondens ansvar, og nå har jeg blitt så vant til det at han må minne meg på at jeg må vanne hvis han er bortreist en stund...;-)

Men han er ikke så veldig flink på å plukke døde blader da.

Gjest annlovinda
Skrevet

På sensommeren så vokser det noen små grønne dingster på dem. Tar du på de så sprekker de :) (Himla moro) Og suprise: det er frø som du kan ta inn til overvintring til du vil så dem å la spire i vinduskarmen på våren :)

Jeg har ikke prøvd å så dem, men en gartner sa det til meg at dette er mulig :)

Skal jammen prøve flittig-lise i verandakassa i år. Så får vi se, om vi prøver å ta vare på frøene og så de til våren. Takk for tips iallefall.

Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg har klart å kverke flittig lise også, men det var på grunn av ....hold deg fast .... overvanning! ;-)

Overvanning? Den der planten får jo aldri nok ;) du kan med det kalle deg dyktig, he he.. Du har gjort noe som er nesten umulig.

Liker du blomkarse? Jeg synes den er fæl.

Skrevet

Skal jammen prøve flittig-lise i verandakassa i år. Så får vi se, om vi prøver å ta vare på frøene og så de til våren. Takk for tips iallefall.

bare moro :)

Skrevet

Overvanning? Den der planten får jo aldri nok ;) du kan med det kalle deg dyktig, he he.. Du har gjort noe som er nesten umulig.

Liker du blomkarse? Jeg synes den er fæl.

Jeg også! *grøss*

Og Begonia er gammelkjerringplanter.

Ops! Jeg skulle jo ikke si kjerring.... pokker óg!

Skrevet

Jeg også! *grøss*

Vi er jo på det nye kjerringforumet ;)

Gjest annlovinda
Skrevet

du har plantene ute? starter jeg med frø eller ferdige planter?

I år har jeg sådd, så nå står de her inne og har begynt å vokse litt. Så det ser bra ut foreløpig. De står i vinduskarmen min.

Men jeg planter de ut når det blir varmere i været, og plantene er blitt større. Jeg har de i en stor potte da.

Tja, så eller kjøpe ferdig plante? Har vel egentlig fått like godt resultat med begge deler jeg. Men sønnen min på 5 synes det er veldig gøy å så frø som vokser, så det er vel grunnen til at vi har gjort det i år også.

Han hadde sådd karse i barnehagen før påske. Så han har spist gulost med karse på i lange baner her. Merkelig hvor godt slikt de har 'laget' selv smaker. Men nå er nok karsa hans snart tom, så vi må visst ut å kjøpe frø og bomull og så mer. Jaja, sporet visst over til noe annet jeg. :)

Skrevet

Vi er jo på det nye kjerringforumet ;)

Ja, det har du jo rett i! :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg også! *grøss*

Begonia ja. Uff, værre plante får du nesten ikke. LIke ille som nelliker.

Svigerfaren til søsteren til mannen min (hehe) fylte rundt år i fjor. Da skulle svigermoren min være snill og ordne med en fin blomsterkvast fra mannen min og meg. Og tror du ikke hun kjøpte en stooor bukett nellik du. Den var jeg skikkelig stolt av at var fra oss. :)

Skrevet

Svigerfaren til søsteren til mannen min (hehe) fylte rundt år i fjor. Da skulle svigermoren min være snill og ordne med en fin blomsterkvast fra mannen min og meg. Og tror du ikke hun kjøpte en stooor bukett nellik du. Den var jeg skikkelig stolt av at var fra oss. :)

;-)

Skrevet

I år har jeg sådd, så nå står de her inne og har begynt å vokse litt. Så det ser bra ut foreløpig. De står i vinduskarmen min.

Men jeg planter de ut når det blir varmere i været, og plantene er blitt større. Jeg har de i en stor potte da.

Tja, så eller kjøpe ferdig plante? Har vel egentlig fått like godt resultat med begge deler jeg. Men sønnen min på 5 synes det er veldig gøy å så frø som vokser, så det er vel grunnen til at vi har gjort det i år også.

Han hadde sådd karse i barnehagen før påske. Så han har spist gulost med karse på i lange baner her. Merkelig hvor godt slikt de har 'laget' selv smaker. Men nå er nok karsa hans snart tom, så vi må visst ut å kjøpe frø og bomull og så mer. Jaja, sporet visst over til noe annet jeg. :)

Det er med en anstrengt mine jeg har spist av ungenes karse, men det glir ned :) De er jo så stolte!

Har du sådd tomatene nylig? Herder du de lenge før de kan stå ute hele tiden?

Skrevet

Nelliker forbinder jeg med død og begravelser. Da en eks av meg mistet faren sin fikk han så enormt mye nelliker. etter det har ikke det vært planten for meg.

Skrevet

Det er med en anstrengt mine jeg har spist av ungenes karse, men det glir ned :) De er jo så stolte!

Jeg synes karse er kjempegodt! :-) Kan nesten spises som snacks*S*

Skrevet

Nelliker forbinder jeg med død og begravelser. Da en eks av meg mistet faren sin fikk han så enormt mye nelliker. etter det har ikke det vært planten for meg.

Men den står seg veldig leng, og kanskje den også tåler kulde litt mer, og derfor veldig godt egnet til gravkranser?

Mine foreldre giftet seg midt på vinteren på tidlig 60-tall, og da hadde moren min nelliker i blomsterbuketten. Hun fortalte siden at det var omtrent det eneste som var å oppdrive på vinterstid før i tida...

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg sådde de rett før vi dro på påskeferie, altså forrige tirsdag. Jeg har latt det blitt størrelse på den før jeg planta den ut, nå har jeg bare sådd tomatplante en gang tidligere da. Også venta jeg med å plante den ut til det ble litt varme i været, og at jeg var sikker på at det ikke kom noen flere kuldenetter. Gikk fint den gang, håper det gjør det nå også.

Når jeg brukte ferdigplante, plantet jeg den rett ut.

Gjest annlovinda
Skrevet

Har knapt fått lov å smake på karsa hans jeg, den har han neste spist alt av alene. Gul ost og karse, er visst godt det. He he.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...