Gå til innhold

brukket ribbein

Gjest ribbeinsskadet

Anbefalte innlegg

Gjest ribbeinsskadet

jeg er ei aktiv jente 91som kikk plager med ribbeinet etter ei takling på fotballbanen for ca 6 måner siden. jeg fikk store smerter når jeg ble andpusten og når jeg lo mye eller hostet. men skaden var ikke så ille at jeg oppsøkte lege eller tok d med ro jeg bare fortsatte. det har vært mer eller mindre vondt siden den gangen. men nå for noen uker tilbake fikk jeg ei kraftig taklin på handballbanen der pusten ble slott ut av meg på samme side som ribbeinskaden var. etter dette har det vært konstant smerte i ribbeinet,ikke store smerter men jeg har hele tiden kjent at det har vært vondt. så nå har jeg oppsøket ei som driver kvante medesin og får behandling der, jeg har også vært iro i 3 uker nå uten stor bedring... hva må jeg gjøre? og jeg har også blitt anbefalt at når jeg er tilbake på banen ska jeg bruke noe form av beskyttelse, som korsett eller lingnende, noen tips? og hvor eventulet er det å få tak i? mvh oppgjitt ballspiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ribbeinsbrudd gror vanligvis bra på 4-5 uker.Noen kan likevel ha noe smerter i etterkant pga. irritert nerve som går mellom ribbeina. Slike nervesmerter dempes noe ned ved å surre ett bredt bind rundt brystkassen, f. eks. når du trener.

Får man lett brudd, kan det være en ide å sjekke bentetthet og kalkinnhold i beina. Dette må du evt. snakke med legen din om.

Styrketrening av overkroppen er ikke det jenter bedriver mest. Skikkelig muskulatur beskytter brystkassen effektivt.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...