Gå til innhold

"Tenkende 7 åring"

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er bekymret for en gutt snart 7 år som er veldig "fjern". Jeg må ta på ham får å få kontakt enkelte ganger og si navnet hans mange ganger uten respons noe som er veldig frustrerende og leder til mye kjefting av at han ikke hører etter. Av og til tror jeg han hører meg ,men det viser at han har ikke hørt meg i det hele tatt. Det virker som han har mange tanker inne i hodet sitt. Han kan få beskjed om å hente en matboks og glemmer det på veien og begynner å leke istedenfor. Han kan gå ut av en bil og glemme å lukke bildøren noe jeg ville tro er en reflekshandling og ikke at en må gi beskjed om at nå må du lukke bildøren etter deg.Slike enkle beskjeder virker det som er vanskelig å få med seg slik at det blir mye unødvendig "masing". Han har alltid hatt språk problemer(hengt etter) og av og til snakker han som om jeg skal forstå det han forteller meg når han kanskje tar utgangspyunkt i noe inne i hodet sitt på en måte(litt vanskelig å forklare). Han har forklaringer og løsninger på det meste:-) Han er en meget inntelligent gutt innenfor sine interesser( dyr og innsekter) Han har ikke en aggressiv atferd, han er mer et "tenkende barn". Har alltid fått høre at det bare er umodenhet men jeg er litt mer bekymret. Det blir endel kjefting for at han ikke hører etter og ikke tar imot beskjeder og glemming hele tiden men jeg tror ikke han gjør dette med vilje, det er bare litt mye tanker som er i veien for ham. Hørselen er helt fin:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273222-tenkende-7-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus78

Jeg har ingen erfaring med dette, men slik du beskriver gutten din, begynner jeg å tenke asperger. Intelligente barn innen sine interesse områder, forstår ikke sosiale koder, dårlig til å "etterape" (da tenker jeg på f.eks. å lukke bildører ser barn at andre gjør, og gjør dette automatisk selv, asperger barn greier ofte ikke å tilegne seg kunnskap i hverdagen på denne måten). Jeg ville ha fått utredet barnet for å finne ut om han var et bokstavbarn slik at han kan få den hjelpen han trenger.

Gjest stikkord

Pga språket var det første jeg tenkte på hørsel.

Ser du har fått andre mulige forslag også.

Jeg tenker også på epilepsi. Har erfaringer med to gutter som hadde små små anfall der de var borte noen sekunder om gangen. Dette skjedde ofte gjennom hele dagen.

Det siste alternativet er at han er en helt normal gutt, bare litt distre... :-)

Gjest lillee_my88

Jeg har ingen erfaring med dette, men slik du beskriver gutten din, begynner jeg å tenke asperger. Intelligente barn innen sine interesse områder, forstår ikke sosiale koder, dårlig til å "etterape" (da tenker jeg på f.eks. å lukke bildører ser barn at andre gjør, og gjør dette automatisk selv, asperger barn greier ofte ikke å tilegne seg kunnskap i hverdagen på denne måten). Jeg ville ha fått utredet barnet for å finne ut om han var et bokstavbarn slik at han kan få den hjelpen han trenger.

Jeg tenkte ADHD...en kompis fra ungdomskolen var akkurat slikt, helt i sin egen verden, glemte alt som kunne glemmes... og man ser vel symptomer på dette før puberteten så vidt jeg husker å ha lest?

Og ang linken til lurveline: tja verken meg eller halvbroren min er sååå glemsomme og fjerne, og vi passer alt der. Tror det største kjennetegnet der er at man gjør mye på engang og ikke er tilstede derfor, heller enn at man forsvinner helt av seg selv, det er mer adhd/kanskje aspberger.

Du kan jo godt lese linken, men om det ikke passer "perfekt" som det står, så kan godt ungen din være smart, men ikke "en sånn".

Du kan få fastlegen til å sende henvisning til BUP for utredning, f.eks på mistanke om autisme (krysses av på skjemaet du skal fylle ut).

Jeg er selv autist og har et barn med diagnosen Asperger syndrom. Hvis du ønsker å vite mer om AS (evt. andre bokstavdiagnoser) er www.bokstavbarna.no et fint sted å begynne :)

Annonse

Det første som slo meg her er en diagnose innen autisme muligens asberger.

Vanskelig å få kontakt, språk og intelligens særlig over et spesielt tema er vanlige "symptomer" i asberger.

En asberger diagnose er det veldig mange som får i sen alder.

Ta kontakt med ppt så henviser de videre hvis de sammen med dere finner ut at "her er det noe vi må få sjekket opp"

Lykke til!!

Gjest Logoped

Jeg ville ha tatt kontakt med PPT/logoped/BUP for eventuell diagnostisering og hjelp.

Det med at han ikke klarer å forklare ting for andre, men tar utgangspunkt i sine egne tanker ("alle vet det samme som meg/kan lese tankene mine") handler om språkvansker, noe man kaller semantiske språkvansker. De forteller som om samtalepartneren vet det samme som dem og kan bli veldig irriterte over at den andre er så dum og ikke forstår. Dette kan logopeder som jobber med språkvanskebarn mye om og dere kan få veiledning i hvordan dere kan få ham til å skjønne at han må forklare mer og hvordan man ordner opp i misforståelser.

Det første jeg tenkte på da jeg leste om sønnen din var noe som heter "løpsk tale". I tillegg til språkvansker og "kaotisk atferd" (mye rot og glemming) så snakker gjerne disse barna veldig fort og sluker særlig midten av ordene. "Friminutt" kan bli til "frinutt". De har også gjerne problemer med høyre og venstre. Løpsk tale ligner endel på ADHD så det er mange barn som får en ADHD-diagnose som egentlig har løpsk tale. Men det kan selvsagt være snakk om ADHD når det gjelder sønnen din.

Håper dere får hjelp! :) Problemene hans, slik du beskriver dem er absolutt mulig å gjøre noe med slik at det blir enklere for både ham og de rundt ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...