Gå til innhold

Gynecomastia, utstikkende brystvorter

Gjest fatnipple

Anbefalte innlegg

Gjest fatnipple

Har lest litt rundt, for å prøve å finne svar på noe som plager meg. Har hatt utstående, "slappe brystvorter" siden midten/slutten av ungdomsskolen. Jeg er nå straks 21år og det er ingen forandring. Tror jeg har et tilfelle av pubertal gyno som ikke vil gi slipp... Trener regelmessig styrke, og har aldri rørt AS, som jeg har hørt er den mest normale grunnen til slikt. Jeg har sett rundt på bilder av tilfeller, og jeg er ikke i nærheten av det som kvalifiserer for operasjoner. Jeg er ikke tynn, men heller ikke spesielt tykk, trodde kanskje underhudsfett av grunnen til dette. Jeg vet ikke om dette er en god nok grunn til å høre med fastlegen min om evt behandling med medikamenter har hørt at "Letrozole/Femara" kan hjelpe slike tilfeller. Har ingen hard kul under brystvortene, og tror selve utformingen på brystkassa er grei nok / har også såkalt fuglebryst eller hva det nå heter, om dette kan være med på å fremstille den rart? Men brystvortene er som sagt store og pløsete, krymper ned til omtrent normal størrelse når det er kaldt. Plager meg ekstremt mye da jeg etter å ha trent mye fremdeles ikke synes det er behagelig å gå i bar overkropp om sommeren, sliter en del på selvtilitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg ser gutter som av og til har slike plager med brystvortene og litt ekstra fettvev under vortene ett godt stykke opp i 20-årene. Hvis det føles sårt og irriterer under trening, er det en ide med en bit sportstape over. Hvorfor enkelte har dette også etter puberteten, har vi ingen god forklaring på.

At det er en tendens til det du kaller fuglebryst, spiller ingen rolle. Du nevner evt. medikamentbruk som virker inn på din hormonbalanse. For all del nei !!

Dette vil gradvis bli borte.

Stå på videre !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...