Gå til innhold

Apropos espresso og kaffe...

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sikkert skikkelig teit assa... :-) Men jeg lurer på en ting - hva er espresso i forhold til "vanlig" kaffe? Sterkere, ja, men er det liksom to ulike produkter?

Siden vi både har espressobønner og kaffebønner - er espresso en type kaffe, da? Slik at en espressobønne er en bearbeidet kaffebønne? Hæ?? :-)

*klø seg i hue*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273335-apropos-espresso-og-kaffe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

OK, det der sa ikke meg noenting :-P

er ikke så vanskelig å lete fram info selv: http://no.wikipedia.org/wiki/Espresso

Og når jeg leser på den engelske sida om espresso står det at det kan lages av alle typer kaffe, jeg har lenge trodd at espresso var en egen "type" og at man ikke kunne ta en billigpose fra rema og lage espresso av. Vil likevel tro at det blir litt smaksforskjell om man bruker billig og dårlig kaffe eller dyr og bedre kvalitetskaffe.

Kaffebønnene er i utgangspunktet de samme, selv om noen typer oftere brukes til espresso, mens andre brukes oftere til filter / kokekaffe. Som oftes er det en blanding av flere kaffebønner i alle kaffeblandinger.

Kaffebønnene tørkes og stekes (brennes) på ulike måter for å få frem ulike smaker. Allerede her skiller man ofte mellom kaffen som skal bli til espresso, og kaffen som skal bli til filterkaffe / kokekaffe.

Den siste og viktigste forskjellen er hvordan den er malt, hvis du går i en kaffebutikk, ser du at de stiller inn kvernen etter om du skal ha kaffe til espressomaskin, trakter, kokekjele eller presskanne.

Espressokaffe er ca halvparten så mye vann pr gram kaffe som traktekaffe. I tillegg presses det kokende vannet / dampen gjennom kaffen mye fortere og hardere enn feks vannet som renner igjennom en trakter. alle disse tingene gir espressokaffen en annen smak enn traktekaffe. Man kan vanne ut en espresso, da blir det en americano. Eller man kan tilsette ulik mengde (steamet) melk, slik at det blir en cortado, cappuchino eller caffe latte / cafe au lait.

Annonse

Kaffebønnene er i utgangspunktet de samme, selv om noen typer oftere brukes til espresso, mens andre brukes oftere til filter / kokekaffe. Som oftes er det en blanding av flere kaffebønner i alle kaffeblandinger.

Kaffebønnene tørkes og stekes (brennes) på ulike måter for å få frem ulike smaker. Allerede her skiller man ofte mellom kaffen som skal bli til espresso, og kaffen som skal bli til filterkaffe / kokekaffe.

Den siste og viktigste forskjellen er hvordan den er malt, hvis du går i en kaffebutikk, ser du at de stiller inn kvernen etter om du skal ha kaffe til espressomaskin, trakter, kokekjele eller presskanne.

Espressokaffe er ca halvparten så mye vann pr gram kaffe som traktekaffe. I tillegg presses det kokende vannet / dampen gjennom kaffen mye fortere og hardere enn feks vannet som renner igjennom en trakter. alle disse tingene gir espressokaffen en annen smak enn traktekaffe. Man kan vanne ut en espresso, da blir det en americano. Eller man kan tilsette ulik mengde (steamet) melk, slik at det blir en cortado, cappuchino eller caffe latte / cafe au lait.

Takk for svar! :-)

Har jo drukket disse kaffevariantene i mange år, men først nå begynt å fundere over forskjellene.. ;-)

er ikke så vanskelig å lete fram info selv: http://no.wikipedia.org/wiki/Espresso

Og når jeg leser på den engelske sida om espresso står det at det kan lages av alle typer kaffe, jeg har lenge trodd at espresso var en egen "type" og at man ikke kunne ta en billigpose fra rema og lage espresso av. Vil likevel tro at det blir litt smaksforskjell om man bruker billig og dårlig kaffe eller dyr og bedre kvalitetskaffe.

det må være riktig malt; så en billigpose fra Rema vil ikke kunne brukes.

• 8 år senere...

Jeg har lett etter denne, siden jeg brgynte å lure på det same selv. For ikke så lenge siden kjøpte jeg en kg med grønne kaffebønner. Har tenkt å riste dette til kaffebønner. Men så slo det meg at jeg kunne prøve på espresobønner i stedet. Så spørsmålet mitt er om det er mulig å vite hvor lenge espressobønnene blir brent? Smaker jo annerledes og sterkere, ja. Vet noen? 

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...