Gå til innhold

Angst under trening

Anbefalte innlegg

Gjest liker å trene

Har lært diverse teknikker hos psykolog for å hindre panikkangst, jeg sliter veldig med det og ble fortalt jeg kunne holde pusten (lol) hvis det ble helt kritisk...

Det var umulig å få angst når man holder pusten mente han :-)

Når jeg trener sliter jeg voldsomt, panikkanfallene ligger og truer og det er dobbelt slitsomt og jeg tør ikke trene sammens med andre.

Tror det har med pusten går fort ut og inn og kjenner jeg får panikk???

Noen råd her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lyspæra65

Jeg forstår at dette må oppleves som skummelt. Er det slik at jo mer du trener eller desto hardere desto sterkere blir symptomene? Hva slags symptomer er det du får?

Hva med å trene alene hjemme? få tak i noen Pilatesvideoer o.l.? Slik at du blir trygg på deg selv og egen kropp før du skal trene "med andre"? Pilates er fint for det er ikke så fysisk krevende at du blir tungpustet, og man lærer å følge med på pusten (mange øvelser blir veldig mye enklerer om man puster ut og inn på rett tid).

Tror nok det var noe sånt psykologen ville fram til, at om du følger med på pusten ved å stoppe den, så får du noe å konsentrere deg om, og det tar vekk fokus fra selve angsten. Enten å puste rolig eller å stoppe, begge deler kan sikkert hjelpe, selv om det er litt farligere å plutselig stoppe helt opp da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/#findComment-2211547
Del på andre sider

Gjest melmøll

Hva med å trene alene hjemme? få tak i noen Pilatesvideoer o.l.? Slik at du blir trygg på deg selv og egen kropp før du skal trene "med andre"? Pilates er fint for det er ikke så fysisk krevende at du blir tungpustet, og man lærer å følge med på pusten (mange øvelser blir veldig mye enklerer om man puster ut og inn på rett tid).

Tror nok det var noe sånt psykologen ville fram til, at om du følger med på pusten ved å stoppe den, så får du noe å konsentrere deg om, og det tar vekk fokus fra selve angsten. Enten å puste rolig eller å stoppe, begge deler kan sikkert hjelpe, selv om det er litt farligere å plutselig stoppe helt opp da!

Jotakk Lyspæra jeg trener allerede alene hjemme etter dvd det er supert det ;-)

Jeg reagerte bare litt på denne setningen fra liker å trene: -"Tror det har med pusten går fort ut og inn"

Det er jo vanlig med fysisk aktivitet at pulsen stiger, hjertet banker fortere og pusten går fort inn og ut. Så jeg lurer på om angstsymptomer forveksles med reaksjoner på fysisk aktivitet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/#findComment-2211552
Del på andre sider

Gjest liker å trene

Jotakk Lyspæra jeg trener allerede alene hjemme etter dvd det er supert det ;-)

Jeg reagerte bare litt på denne setningen fra liker å trene: -"Tror det har med pusten går fort ut og inn"

Det er jo vanlig med fysisk aktivitet at pulsen stiger, hjertet banker fortere og pusten går fort inn og ut. Så jeg lurer på om angstsymptomer forveksles med reaksjoner på fysisk aktivitet?

Jepp, forstår du tenker sånn men ejg har drevet med trening i mange år og kjenner forskjellen på å bli normalt sliten og ha angst på toppen av det.

Det jeg mente var at pusten er alfa omega når det gjelder angsten jeg har, i følge psykologen ihvertfall, for å dempe angsten må jeg kontrollere pusten, puste saaakte inn og uuuuut eller holde pusten for å sette det på spissen.

Det er ikke lett når jeg trener, tør å trene ute men bare alene. Må trene hardt for å få noe glede av det så det er ett lite dilemma. Kan kanskje ikke få alt her i verden :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/#findComment-2211572
Del på andre sider

Melba1365380968

Jeg holder pusten av meg selv når jeg spinner inn i et panikkangstanfall. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Min psykolog er veldig opptatt av å få meg til å puste igjen, det blir vel stikk motsatt av din :-)

Ellers har min psykomotoriske fysioterapeut sterkt frarådet meg å trene yoga og pilates, fordi det er ikke bra å kontrollere pusten når man har angst og panikk. Hele grunntanken er vel å kunne puste fritt og ukontrollert.

Men men, pusten er vanskelig å få til å flyte fritt. Jeg har laaaangt igjen etter flere år med å puste med kun øverste delene av lungene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/#findComment-2211754
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder pusten av meg selv når jeg spinner inn i et panikkangstanfall. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Min psykolog er veldig opptatt av å få meg til å puste igjen, det blir vel stikk motsatt av din :-)

Ellers har min psykomotoriske fysioterapeut sterkt frarådet meg å trene yoga og pilates, fordi det er ikke bra å kontrollere pusten når man har angst og panikk. Hele grunntanken er vel å kunne puste fritt og ukontrollert.

Men men, pusten er vanskelig å få til å flyte fritt. Jeg har laaaangt igjen etter flere år med å puste med kun øverste delene av lungene.

Jeg drev mye med yoga en periode og kan si at for min del fungerte det kjempebra selv jeg slet med angst. Det hjalp meg mye mer enn psykomotorisk fysioterapi. Men men, vi er forskjellige :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273432-angst-under-trening/#findComment-2211766
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...