Gå til innhold

Gå ned i vekt uten å endre kosthold?

Gjest la loca

Anbefalte innlegg

Gjest la loca

Jeg er i 30 åra, er 160 høy, og veier mellom 57-60 kg (svinger etter helger, påske osv). Jeg vil gjerne ta av noen få kilo, så jeg kommer under 55 slik jeg var før og trivdes.

Per nå trener jeg så og si ikke, spiser forholdsvis sunt, bortsett fra i helger hvor jeg spiser ganske så store mengder godteri. Problemet er at jeg ikke tror jeg greier å kutte noe særlig ned på inntaket av mat/godteri. Men vil det å begynne å trene gjøre sånn at jeg kan gå ned i vekt alene? Altså økt kaloriforbruk per dag og mer muskelmasse? Eller må jeg kutte ned på chipsen?

Jeg lurer også på om det er slik at om jeg greier å hoppe over godteriet en uke eller to, og faktisk ser nedgang på vekta, vil da en helg som vanlig med mye godteri ødelegge hele resultatet, eller vil jeg bare gå opp igjen den vanlige mengden, uten å komme helt opp dit jeg er nå i vekt?

Er det sånn at om man førstes spiser mye godteri så kan man spise MYE, fordi det bare er en viss del av det man spiser kroppen greier å lagre? Altså hvis man førstes spiser feks en pose chips, så vil man legge på seg noe, men om man samme dag spiser to poser, så greier likevel ikke kroppen å legge på seg noe mer enn om man spiste en pose?

Forslag til sunn snacks mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmøll

Jeg har begynt å trene fem timer i uka fra Januar av, uten at det har gjort noe stort utslag på vekta. Det er nok fordi jeg ikke har endret kosthold. Spiser forsåvidt veldig sunt, men har mange utskeielser med store porsjoner godteri og sånt. Kroppen klarer fint å ta opp store porsjoner med mat! Det beste du kan gjøre for å gå ned er å spise mindre porsjoner, ofte og velge sunt.

Sunn snacks? Druer, fruktsalat med lettyoghurt/vaniljekesam, grønnsaker med dip (kesam/matyoghurt), smoothies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Jeg har begynt å trene fem timer i uka fra Januar av, uten at det har gjort noe stort utslag på vekta. Det er nok fordi jeg ikke har endret kosthold. Spiser forsåvidt veldig sunt, men har mange utskeielser med store porsjoner godteri og sånt. Kroppen klarer fint å ta opp store porsjoner med mat! Det beste du kan gjøre for å gå ned er å spise mindre porsjoner, ofte og velge sunt.

Sunn snacks? Druer, fruktsalat med lettyoghurt/vaniljekesam, grønnsaker med dip (kesam/matyoghurt), smoothies

en ting til, når du har gått ned i vekt vil kroppen din ha lavere kaloriforbruk så hvis du fortsetter å spise akkurat det samme som tidligere vil du sakte men sikkert ta på de avtatte kiloene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lyspæra65

en ting til, når du har gått ned i vekt vil kroppen din ha lavere kaloriforbruk så hvis du fortsetter å spise akkurat det samme som tidligere vil du sakte men sikkert ta på de avtatte kiloene igjen.

når du lar vær å spise 2-3 helger med snop, for å spise den 3 el 4 uka, så går du kun opp den "porsjonen" der, det stemmer. Utrolig hvor mye resultater du kan få om du bare kutter ut snop og brus i si en måned, du merker at du har gått ned og motivasjonen blir bedre når du ser resultater! Ev kutt ned til halvparten, det kan jo gå også.

Spiser du sunt resten av uka så går du jo ned i løpet av ukedagene, går du ned mye nok så går du ikke opp igjen i helga.

Og et tips: ikke begynn med lettprodukter som inneholder aspartam (jogurt og brus og tyggis) svært mange har opplevd å aldri "gå ned" de siste kiloene, pga aspartamet ødelegger kroppen på en slik måte at du "setter deg fast". Mye bedre å heller drikke halvparten med brus, eller drikke f eks Nora Saft (er en sukkerfri type, bare frukt i den, ikke noe tilsatt) som det er litt færre kalorier i enn brus.

Så er det å spise små måltider ofte, holder forbrenningen oppe og gjør at du går ned i vekt, men ikke lås deg fast på et kosthold, variasjon er fint. F eks om du spiser nøyaktig like mange kalorier hver dag, så vil kroppen bli vant med det, og ikke gå ned mer. Nå skal jo ikke du ned så mye, men det er et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lyspæra65

når du lar vær å spise 2-3 helger med snop, for å spise den 3 el 4 uka, så går du kun opp den "porsjonen" der, det stemmer. Utrolig hvor mye resultater du kan få om du bare kutter ut snop og brus i si en måned, du merker at du har gått ned og motivasjonen blir bedre når du ser resultater! Ev kutt ned til halvparten, det kan jo gå også.

Spiser du sunt resten av uka så går du jo ned i løpet av ukedagene, går du ned mye nok så går du ikke opp igjen i helga.

Og et tips: ikke begynn med lettprodukter som inneholder aspartam (jogurt og brus og tyggis) svært mange har opplevd å aldri "gå ned" de siste kiloene, pga aspartamet ødelegger kroppen på en slik måte at du "setter deg fast". Mye bedre å heller drikke halvparten med brus, eller drikke f eks Nora Saft (er en sukkerfri type, bare frukt i den, ikke noe tilsatt) som det er litt færre kalorier i enn brus.

Så er det å spise små måltider ofte, holder forbrenningen oppe og gjør at du går ned i vekt, men ikke lås deg fast på et kosthold, variasjon er fint. F eks om du spiser nøyaktig like mange kalorier hver dag, så vil kroppen bli vant med det, og ikke gå ned mer. Nå skal jo ikke du ned så mye, men det er et tips.

må legge til litt mer (burde gå an å endre poster her!), du trenger altså ikke å endre kostholdet mye, bare hvordan du spiser (små måltider ofte heller enn 2-3 større), og det skal heller ikke mye aktivitet til før du merker forskjell. Rask gange i 30 min hver dag, øk når du føler for det.. si øk hver uke med 10 min? Litt aktivitet ER bedre enn å sitte og se TV, det forbrenner svært lite i forhold til en gåtur. Så alt bidrar jo til å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

til trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i aspartam ødelegger kroppen?

Kilder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...