Gjest ahx Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hei. Jeg skal begynne med styrketrening 3 dager i uken og kondisjonstrening 2 dager + et bra kosthold. har også en egen trener som hjelper meg framover. jeg prøver å få moren min til å forstå at protein er noe musklene mine (og generelt alle) trenger (spesielt de som driver med styrketrening). og at det ikke har noen spesielle bivirkninger. alle styrketrenere anbefaler 100% whey protein tilskudd i tillegg til det sunne kostholde for å få best mulig effekt av treningen min. Er det sant eller l y g e r trenerne (og alle bøker om trening)? kan du gi meg et svar, slik at jeg kan overbevise morssan om at det er noe jeg trenger. Er snart 17 år, vekt på 68 kg, 1.85 m høy og har et sunt kosthold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Regner med at problemet er at din mor ikke vil betale dette for deg. Nei, du MÅ ikke ha ekstra protein for vanlig trening. Spis sundt så kommer du langt. Les også litt om hvilke typer mat som er proteinrike. Bønner, kylling og egg inneholder i hvertfall mye proteiner. Om du etter hvert føler at du trenger tilskudd er det ikke mer enn rett og rimelig at du betaler for dette selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei! Et interessant spørsmål som mange stiller seg:) For det første er det riktig at mennesker som trener mye enten kondisjon, styrke eller begge deler har et høyere behov for protein enn andre folk. dette skyldes hovedsaklig at treningen 'ødelegger' muskulatur og for å reparer/ bygge muskulaturen opp igjen til å bli like sterk eller sterkere trengs det mer protein enn om du hadde vært en sofasliter. Normalt sier vi at mennesker med 'normalt' (dvs ganske lavt aktivitetsnivå) trenger ca 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Veier man 100 kg blir det ca 100 gram protein pr døgn. Trener du ganske mye kondis eller styrke er behovet større. nøyaktig hvor mye mer, avhenger av hvor mye du trener, intensitet, og hva slags trening (sykkel, løp, styrke etc). jeg skal prøve meg på noen retningslinjer: Tung/ intensiv løpetrening eller styrke 3 - 4 ganger i uka: Antatt protein behov: 1,2 - 1,5 gram pr kg kroppsvekt Tung/ intensiv løpetrening eller styrke 5 - 6 ganger i uka: Antatt protein behov: 1,5 - 1,8 gram pr kg kroppsvekt Jeg er ikke sikker på hvilken av de nevnte kategorier du tilhører, men jeg tipper du har et behov på 1,2 - 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt, dvs ca 90 - 100 gram protein pr dag. Det er mange gode kilder til proteiner i vanlig kost; meieriprodukter som melk, ost og yoghurt, kjøtt og fisk. Prøv derfor å finne ut ca hvor mye protein du får i deg i kostholdet. hvis det er tilstrekkelig til å dekke behovet ditt, trenger du neppe tilskudd. Kikk på innholdsdeklarasjonen på de matvarene du spiser så ser du hvor mye protein det er pr 100 gram. En liten huskeregel for å beregne proteininnhold i kjøtt og fisk: Som regel får du i deg mellom 20 og 25 gram protein pr 100 gram kjøtt eller fisk. Når det gjelder hvilke tilskudd som er best, vet vi at myseprotein (whey) har den høyeste biologiske effekten, men i praksis er det nok ikke så mye som skiller ulike tilskudd fra hverandre (som regel er det litt variasjon i mengde protein og karbhydrat). Du og din mor får først beregne hvos mye protein du spiser i dag og så ev diskutere om du skal ha tilskudd (husk at det går alltid an å spise mer fisk!!) Lykke til med treningen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.