Gå til innhold

Mistenksomhet i gruppeterapi

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen m
Skrevet

Syns å ha lest at hvis man er mye mistenksom (ikke paranoid) så bør man ikke gå i gruppeterapi. Er det riktig? Hvis ikke, er det spesielle grupper man bør unngå?

Kunne tenkt meg gr.terapi mht til at det muligens hjelper på prosessen med å aksepterer meg selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De som driver med grupper, sier at personer med cluster A personlighetsfostyrrelser (scizoid, schizotyp, paranoid) egner seg svært dårlig for og nyttiggjør seg i liten grad gruppeterapi.

Gjest hilsen m
Skrevet

De som driver med grupper, sier at personer med cluster A personlighetsfostyrrelser (scizoid, schizotyp, paranoid) egner seg svært dårlig for og nyttiggjør seg i liten grad gruppeterapi.

Kan du uttale deg om når det gjelder i hovedsak unnvikende pf m trekk av paranoid?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du uttale deg om når det gjelder i hovedsak unnvikende pf m trekk av paranoid?

Er ikke dette kun den unnvikendes angst for at andre ikke skal like en og synes en er dum/mindreverdig?

Her burde gruppeterapi være utmerket.

Gjest hilsen m
Skrevet

Er ikke dette kun den unnvikendes angst for at andre ikke skal like en og synes en er dum/mindreverdig?

Her burde gruppeterapi være utmerket.

Jo det går mye på mistenksomhet ifht avvisning, å ikke bli likt, redd for å bli dummet ut/ledd av og videre i den duren, som muligens bunner i mye av unnvikenheten, men samtidig mye lengsel etter kontakt og aksept.

Kanskje det er noe for meg likevel, da.

Takk for svarene!

Gjest også unnvikende
Skrevet

Jeg er også unnvikende og går i gruppeterapi. Det har tatt meg ett år før jeg har klart å føle meg trygg i gruppa. Prøv å hold ut en stund til, for det virker! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...