Gå til innhold

kan man bli psykotisk av alkohol?

Anbefalte innlegg

Gjest mojaffa
Skrevet

Kan man bli psykotisk av å drikke alkohol? For en tid tilbake ble jeg utsatt for et overfall. Dette medførte hukomelsessvikt, kraftig hjernrystelse og kjevebrudd. i tiden etter dette har jeg lagt merke til at jeg tåler alkohol mye dårligere. Før kunne jeg drikke 10-12 flasker før jeg gikk ut på byen og bare bli " i form". det er nå to år siden. I dag blir jeg full av 4-5 stk. Har et greit fohold til rusmidler, uten at jeg bruker noe særlig av det og opplever at alkoholen har noe av samme effekten som amfetamin har. Jeg blir ganske "speedet", uten at jeg får særtrekkene ved rusen(gnissende kjever, vide øyne osv.) Men jeg blir gira på samme måten. Drikker jeg mer enn dette opplever jeg at jeg har problemer med å forholde meg til virkligheten. Hadde en opplevelse hvor jeg hadde en tilsynelatende hyggelig stund sammen med en jente, før jeg i neste åndedrag vender meg mot bestekameraten min og "spyr" på han. Slenger fra meg en rekke fornærmende meldinger, mens jeg opplever at jeg selv også bare står å hører på alt jeg sier. -er det mulig å si noe så stygt? tenker jeg mens jeg hører på - skal jeg smelle hue i fortauskanten elr? - jeg klarer ikke slutte!! Prøver å løfte høyre hånda opp mot munnen for å stoppe ordene, men den som snakker har kontrollen. Det er som om jeg ikke får lov å flytte på den. Mens meldingene hagler spør jenta hvorfor jeg er så stygg i munn. Jeg svarer at jeg vet ikke og fortsetter skittkastingen. Hun avbryter meg igjen og spør hvor for jeg sier sånt til bestekametaten min. Jeg bare svarer at jeg er sint på han uten at jeg klarer å svare for hvorfor. Jeg kommer til meg selv når jeg hører kameraten min roper, kommer i mot meg og lurer på hva som er i veien. Forskrekket forteller jeg han hva som har skjedd, men han bagateliserer det. Jeg blir alvorlig og lei meg, og går hjem og legger meg i skam. Hva er i veien, jeg har da hatt tunge dager før, og dette var ikke en av dem. Før utbruddet merket jeg at jeg mistet kontrollen i det jeg føler jeg kommer skjevt ut av et spørsmål fra denne jenta jeg snakker med. Blir litt presset på noen følelser og mister gradvis kontrollen over ordene som kom ut av munnen, uten jeg skjønner ikke helt hvordan eller hva som skjer, men jeg merker det. Har aldri tidligere hatt uprovoserte raseriutbrudd eller vært spesielt aggressiv. Kan jeg rett og slett ha blitt allergisk mot alkohol? kanskje det er sukkeret i alkoholen jeg ikke tåler så bra? blir jo unormalt giret av søtsaker, men ikke sånn som sist jeg drakk alkohol. Er jeg deprimert, psykotisk eller hva? det kan jo skje mye når man får en smell i hode mener jeg... nå tørr jeg ikke drikke lenger. Jeg ble uansett og er fortsatt fryktelig skuffet og lei meg over atferden min. Tørr ikke gå ut i frykt for å gjenta skammen.

Gjest miGGa.
Skrevet

Jeg kan ikke se noe i det du skriver som tyder på at du blir psykotisk.

Du har jo ikke vrangforestillinger som du tror fullt og fast på. (?)

Men en ting er sikkert, det er lett å miste kontrollen over seg selv og bli aggresiv i fylla...

Kanskje har du masse innestengte følelser pga overfallet som begynner tyte ut når du er full også...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ut fra ditt innlegg mener jeg å kunne lese om et langt overforbruk av alkohol over mange år. I tillegg forstår jeg det slik at du har brukt/bruker amfetamin.

Om det er slik, har sannsynligvis hjernen din tatt såpass skade av dette at du nå opplever psykoselignende episoder i ruset tilstand. Motstandskraften/terskelen mot psykose synker i betydelig grad ved langvaring bruk av rusmiddler som bla alkohol, amfetamin og cannabis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...