Gå til innhold

Å si forskjellige ord!

Anbefalte innlegg

Gjest Ja, så treng jeg hjelp.
Skrevet

Hvordan uttaler du disse ordene? Sjølve, setertraktene og skreiv? (ordene står i normert nynorsk)! Håper dere kan hjelpe meg i min eksamen!

Skrevet

Er ikke sikker på hva du mener, men jeg uttaler dem omtrent akkurat slik du har skrevet dem.

Skrevet

Er ikke sikker på hva du mener, men jeg uttaler dem omtrent akkurat slik du har skrevet dem.

Er noe til min eksamen. Kan ikke skrive min problemstilling. Litt av oppgaven handler om hvordan en sier disse ordene. Synes det er en vansklig oppgave, men en kommer vel igjennom engang også!

Skrevet

Er noe til min eksamen. Kan ikke skrive min problemstilling. Litt av oppgaven handler om hvordan en sier disse ordene. Synes det er en vansklig oppgave, men en kommer vel igjennom engang også!

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for det:)

Skrevet

Hvor er du fra, som ikke skjønner dette av deg sjøl? Vinderen?

OK, spøk til side: sjølves uttale er avhengig av hvor du er i landet. S-j-ølve sier de vestover, schølve østover og nordover.

Setertraktene - veit du ikke hva det er? Traktene (stedene) der det er setre. "Jaså, sier de ikke slikt på dine trakter?" Legg trygt trykket slik som i metemarkene. :)

Skreiv eller skræiv, det er ettersom talemålet ens er.

Er dette bare tull? be om å få igjen skolepengene dine!

Skrevet

Hvor er du fra, som ikke skjønner dette av deg sjøl? Vinderen?

OK, spøk til side: sjølves uttale er avhengig av hvor du er i landet. S-j-ølve sier de vestover, schølve østover og nordover.

Setertraktene - veit du ikke hva det er? Traktene (stedene) der det er setre. "Jaså, sier de ikke slikt på dine trakter?" Legg trygt trykket slik som i metemarkene. :)

Skreiv eller skræiv, det er ettersom talemålet ens er.

Er dette bare tull? be om å få igjen skolepengene dine!

Nei, dette er ikke tull! Håper du svarte meg sikkelig også, så takk:)! Dette er en seriøs oppgave, men jeg kan ikke alle dialekter. Kommer fra et sted en snakker nesten et rent bokmål språk. Så er litt vansklig med nynorsk. Men det går nok greit. Takk for hjelpa:)

Skrevet

Oi, du er ikke norsk! Unskyld! Jeg trodde bare at du var fin på det!

Da sier du schølve, setertraktene (som metemarkene eller ungomsskolene) og skræiv.

Gjest Lakrispanda
Skrevet

Jeg sier SchøLve (med tykk L), Sætertraktene (jeg ville aldri sagt seter, men sæter), og Skræiv. Er fra østlandet, snakker bokmål.

Skrevet

Ser at du har fått forslag om å uttale "sjølve" som "schølve". Det ville jeg ikke ha gjort dersom det er nynorsk det er snakk om. Da ville jeg uttalt ordet slik at "j" så vidt kan høres. "S" uttales ikke helt rent, men ikke så bredt som "Sch", og "l" blir som vanlig "l" og ikke som bred "l" i f.eks "gølv".

Nynorsk er ikke avhengig av hvordan dialekter uttales. Det er et eget språk.

Skrevet

Jeg er fra Trøndelag og ville vel sagt noe sånt som:

Sjølve - schølve

setertraktene - sætertraktan

skreiv - skreiv, rett frem

Skrevet

Jeg sier SchøLve (med tykk L), Sætertraktene (jeg ville aldri sagt seter, men sæter), og Skræiv. Er fra østlandet, snakker bokmål.

Tusen takk for ditt svar. Det er så bra at dere svarer! Da kan jeg skrive litt mer under min eksamen. Takk:)

Skrevet

Ser at du har fått forslag om å uttale "sjølve" som "schølve". Det ville jeg ikke ha gjort dersom det er nynorsk det er snakk om. Da ville jeg uttalt ordet slik at "j" så vidt kan høres. "S" uttales ikke helt rent, men ikke så bredt som "Sch", og "l" blir som vanlig "l" og ikke som bred "l" i f.eks "gølv".

Nynorsk er ikke avhengig av hvordan dialekter uttales. Det er et eget språk.

Tusen takk for ditt svar! Dere hjelper meg og jeg er så glad for det:), tusen takk.

Ja, nynorsk er et eget språk. Det er et skriftspråk mens dialekt er tale. Men skrev nynorsk for det er det som det står i oppgaveteksten. Tusen takk for hjelpa:)

Skrevet

Jeg er fra Trøndelag og ville vel sagt noe sånt som:

Sjølve - schølve

setertraktene - sætertraktan

skreiv - skreiv, rett frem

Tusen takk for ditt svar. Du har jo også apokope i setertraktene, tusen takk. Dere hjelper meg og jeg er så glad for det:)

Skrevet

Jeg uttaler dem akkurat slik de er skrevet - rett frem.

Skrevet

Eg uttalar orda slik du skriv dei. Det gjer vel dei fleste vestlendingane med nynorskdialektar. R-en blir ikke uttalt som på Østlandet; er det ikke skarreR vi i vest har?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...