Gå til innhold

få igjen årsavgifta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har levert inn skiltene på en gammel bil og trodde da at vi skulle få igjen halve årsavgifta.

Det fikk vi ikke for da måtte bilen leveres inn til vraking!

Farsken at jeg skulle rekke å betale 2998 kroner i årsavgift først da :(

Bilen ble solgt til vrakpant til en kompis. det vil si at hvis han vraker bilen vår før juli så får han 1500 kroner, altså det samme som han betalte oss for bilen dvs at han fikk bilen gratis :((

Er det virkelig sånn reglene er?

Gjest Tante T.
Skrevet

Ja, bilen må nok vrakast for at du skal få att halve årsavgifta.

"For kjøretøy som dokumenteres vraket/hugget eller levert til godkjent oppsamlingsplass for bilvrak etter avgiftens forfall, men før 1. juli, refunderes halv avgift til siste eier. For kjøretøy som ikke er vrakpantberettigede, gis refusjon etter søknad til tollregionen." utdrag frå §5 om årsavgift. (toll.no)

Skrevet

Ja, bilen må nok vrakast for at du skal få att halve årsavgifta.

"For kjøretøy som dokumenteres vraket/hugget eller levert til godkjent oppsamlingsplass for bilvrak etter avgiftens forfall, men før 1. juli, refunderes halv avgift til siste eier. For kjøretøy som ikke er vrakpantberettigede, gis refusjon etter søknad til tollregionen." utdrag frå §5 om årsavgift. (toll.no)

Å dæggern kanskje søke da?

håpe håpe...

Skrevet

Å dæggern kanskje søke da?

håpe håpe...

Nei, det står at du kan søke dersom kjøretøyet ikke er "vrakpantberettiget". Det må da bety at det er visse typer kjøretøy som man ikke KAN få vrakpant for. Dette med søknad gjelder altså ikke for biler som man KAN få vrakpant for, men som man av en eller annen grunn ikke velger å vrake.

Jeg googlet ordet "vrakpantberettiget" og fant bl a linken nedenfor, og der kunne man lese følgende, som da ramser opp kjøretøy som du ikke kan få vrakpant for:

"For kjøretøy som ikke er vrakpantberettiget (lastebil, trekkbil, buss, moped, motorsykkel, campingvogn, traktor, snøscooter) er det tilstrekkelig for fritak/reduksjon av avgiften å levere det til et vanlig bilopphuggeri for vraking/hugging."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72086&epslanguage=NO

Skrevet

Nei, det står at du kan søke dersom kjøretøyet ikke er "vrakpantberettiget". Det må da bety at det er visse typer kjøretøy som man ikke KAN få vrakpant for. Dette med søknad gjelder altså ikke for biler som man KAN få vrakpant for, men som man av en eller annen grunn ikke velger å vrake.

Jeg googlet ordet "vrakpantberettiget" og fant bl a linken nedenfor, og der kunne man lese følgende, som da ramser opp kjøretøy som du ikke kan få vrakpant for:

"For kjøretøy som ikke er vrakpantberettiget (lastebil, trekkbil, buss, moped, motorsykkel, campingvogn, traktor, snøscooter) er det tilstrekkelig for fritak/reduksjon av avgiften å levere det til et vanlig bilopphuggeri for vraking/hugging."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72086&epslanguage=NO

Leste det samme for litt siden så jeg har funnet ut at vi tapte 1500 kroner på dette, det er ikke hver dag man selger/vraker bil.

Angrer litt på at vi ikke leste dette før.

Skrevet

Leste det samme for litt siden så jeg har funnet ut at vi tapte 1500 kroner på dette, det er ikke hver dag man selger/vraker bil.

Angrer litt på at vi ikke leste dette før.

Synd!

Men kanskje er det slik at reglene ble endret nå nylig? Altså: jeg tror at det også før var slik at man måtte vrake for å slippe årsavgiften, men du kunne slippe hele hvis du vraket før f eks 15. mars, mens du nå måtte vrake før nyttår for så lippe hele??

Skrevet

Synd!

Men kanskje er det slik at reglene ble endret nå nylig? Altså: jeg tror at det også før var slik at man måtte vrake for å slippe årsavgiften, men du kunne slippe hele hvis du vraket før f eks 15. mars, mens du nå måtte vrake før nyttår for så lippe hele??

Mulig det, vi har aldri vrakt bil før så jeg vet ikke hvordan det var før.

Skrevet

Hvordan kunne du selge en bil for kr. 1.500 så rett etter årsavgiften da? Det er nye eier som kan benytte seg av dette nå og få en bil gratis. Dere har dummet dere ut.

Mye bedre om dere hadde beholdt bilen og kjørt den så lenge dere kunne dette året.

Er bilen så dårlig burde dere har levert skiltene før 31.12.06, så hadde dere spart nesten 3.000 og kunne ha hanket inn kr. 1.500 i vrakpant i tillegg.

Skrevet

Hvordan kunne du selge en bil for kr. 1.500 så rett etter årsavgiften da? Det er nye eier som kan benytte seg av dette nå og få en bil gratis. Dere har dummet dere ut.

Mye bedre om dere hadde beholdt bilen og kjørt den så lenge dere kunne dette året.

Er bilen så dårlig burde dere har levert skiltene før 31.12.06, så hadde dere spart nesten 3.000 og kunne ha hanket inn kr. 1.500 i vrakpant i tillegg.

Det var ikke planlagt nybil ennå i desember i fjor, den ble planlagt nå for et par uker siden:)

Derfor betalte vi inn årsavgifta på den.

Vi har ikke bruk for 2 biler og når nå den gamle fikk et illebefinnende som koster et par tusen å reparere pluss at den skulle inn til eukontroll snart, var valget enkelt- nettopp å vrake den.

Vi har blitt fortalt at vi kunne få igjen halve årsavgifta hvis vi leverte inn skiltene før juli, nå var det ikke helt sånn reglene var og vi burde ha sjekket opp dette selv noe vi ikke gjorde, så får vi bare sitte der med skjegget i postkassa.

Bilen er overtatt av en kompis og det er ikke skrevet noen overtakelse, bare levert bil og fått vrakpantpenger.

Vi skal høre om kompisen vrake bilen før juli sånn at vi får igjen årsavgifta så lenge bilen står på oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...