Gå til innhold

Hva i faen er dette utslettet på katta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På undersiden av munnen ved siden av leppene. På de "fineste" områdene svarte prikker der hårene vokser ut, til de verste plassene der det er svarte skorper. Det faller også til dels av sånne prikker og ligger i pelsen. Katta ser ikke ut til å bry seg voldsomt. Kommet på et par uker og ser bare ut til å bli mer og mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat dette "utslettet" er det forsket mye på :-) Den nærmeste forklaringen er at det er en blanding av fettutsondring / kviser / reaksjon på maten / mulig reaksjon på matskåler (spesielt plast).

Jeg har mange katter, de har det i mer eller mindre grad, men det vises selvfølgelig best på lyse katter.

Det plager ikke katten i det hele tatt, men irriterer det deg, så får du vaske og sjamponere og vaske litt til, pirke litt vekk, plukke, vaske etc.

Har katten hvit hake, så må du regne med daglig vask i ca 2 uker for å få det vekk. Men det kommer tilbake...

Personlig synes jeg det er noe hersens herk de greiene :-(

Gjest kattemora
Skrevet

Akkurat dette "utslettet" er det forsket mye på :-) Den nærmeste forklaringen er at det er en blanding av fettutsondring / kviser / reaksjon på maten / mulig reaksjon på matskåler (spesielt plast).

Jeg har mange katter, de har det i mer eller mindre grad, men det vises selvfølgelig best på lyse katter.

Det plager ikke katten i det hele tatt, men irriterer det deg, så får du vaske og sjamponere og vaske litt til, pirke litt vekk, plukke, vaske etc.

Har katten hvit hake, så må du regne med daglig vask i ca 2 uker for å få det vekk. Men det kommer tilbake...

Personlig synes jeg det er noe hersens herk de greiene :-(

Jeg har alltid bare kjøpt kattemat fra dyrebutikken. Kjøpte en stor sekk som er på tilbud nå og varer sikkert et halvt år minst.. Royal Canin, heter merket og kattene mine har aldri hatt det problemet du beskriver her..

Den har veldig myk og blank pels og veterinæren sa det var pga. den bra maten den fikk! ;-) I tillegg bruker jeg aldri plastskåler, jeg bruker kun porselen/steingods/vanlig glass-skåler..

Prøv dette så går det sikkert vekk... det tyder på utslett av noe slag så det er jo greit å prøve å skifte mat/skåler... lykke til med katten din!!! :-)

Skrevet

Jeg har alltid bare kjøpt kattemat fra dyrebutikken. Kjøpte en stor sekk som er på tilbud nå og varer sikkert et halvt år minst.. Royal Canin, heter merket og kattene mine har aldri hatt det problemet du beskriver her..

Den har veldig myk og blank pels og veterinæren sa det var pga. den bra maten den fikk! ;-) I tillegg bruker jeg aldri plastskåler, jeg bruker kun porselen/steingods/vanlig glass-skåler..

Prøv dette så går det sikkert vekk... det tyder på utslett av noe slag så det er jo greit å prøve å skifte mat/skåler... lykke til med katten din!!! :-)

Det jeg skrev var en antydning til hva dyreleger / forskere TROR at dette kan være. Jeg bruker kun Hill's kattemat, har ikke plastskåler, men mine katter har det allikevel. Så dette er nok ganske individuelt.

Kunne ha gitt mer info, men da er jeg plutselig ikke så anonym her inne lengre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...