Gå til innhold

Diagnosemuligheter for dagdrømmeren

Anbefalte innlegg

Diagnosemuligheter for dagdrømmeren

Dagdrømmerperioden

Denne har mye dagrømmer om hva som skal gjøres men lite blir gjort.Dagdrømmene lager sommerfugler i magen. Noe blir gjennomført. Mens andre ting går lei og blir ikke fullført. Dette går ut over andre daglige aktiviter som burde bli gjort. Men mest innadvent så ytterverdnen merker mest at ting blir ugjort. Men også kraftig irritabilitet og avstand til andre. Andre forstår en ikke. Det flyktes inn i fantasien.

Så er det melankolien også med dagdrømmer

Dette er depresjonen som er sterkt varierende i løpet av dagen, fra fortvilelse og selvmordstanker til at noe blir gjort men ikke effektiv med mye innaktivitet og negative dagdømmer hvor all aktivitet stopper helt opp. Men også dagdrømmer med og uten aktivitere hvor det flyktes inn i fantasien for å slippe unna og det vonde glemmes for en stund.

Mellomstadier

Så kommer lange perioder hvor dagdrømmene ikke er så ekstreme lengere og livet går sin vante gang. Men alikevel så forstås ikke hvorfor de gode dagdrømmene har forsvunnet. og mister lysten til å gjøre noe fornuftig uten at det kan kalles deprimert. Noe savnes. Den positive troen og den innadvente selvtiliten er forsvunnet.Vil goså nå flykte unna men i bøker, fag, filmer osv..

Sosialangsten.

Sosialangsten er der hele tiden med varierende styrke etter som tilstand men aldri forsvinner helt og altid veldig redd hva andre skal tro mene i RL.

Noen perioder kan allt dette varieres over timer eller dager hvor alle tilstandene oppleves.

Mulige diagnoser og mulige behandlinger for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273575-diagnosemuligheter-for-dagdr%C3%B8mmeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AD/HD er vel en mer konstant tilstand som fortsetter kontinuerlig alle dager?

Kanskje det. Men jeg tipper at folk med denne diagnosen også har variasjoner fra dag til dag.

Jeg har alltid vært den dagdrømmerjenta og det er jo det de sier at jenter med ADHD ofte er. Jeg hår dårlig konsentrasjon og tenker en masse. Jeg klarer ikke ting som kjeder meg. Rutiner må jeg konstant jobbe med fordi jeg kjeder meg ved dem. Men det er klart rutiner er viktig. Jeg har uro i kroppen ganske konstant men ikke like sterkt hele tiden.

Jeg blir overveldet av for mange oppgaver og klarer ikke strukturere meg. Det er som om alle oppgavene kommer imot meg og jeg flykter heller inn i noe annet noe jeg syns er gøy der og da.

Nå er jo jeg voksen og jeg har tre barn. Den ene sønnen min skal utredes for ADHD...det er i den ammen hengen jeg har lest såpass mye at jeg har fått en mistanke til meg selv. Jeg MÅ jo strukturere meg. Jeg må skrive detaljerte lister for å få gjort alt,,,når jeg gjør husarbeid hører jeg på lydbøker for å få oppmerksomheten min bort fra det kjedelige arbeidet, urofølelsen i kroppen og alle tankene mine.

Mamma sa jeg var umulig å oppdra, svart aktiv, men stille og distre.

Jeg må bare sjekke dette ut. Men jeg får jo gjort ting også og enkelte dager er jeg svært effektiv!

Kanskje det. Men jeg tipper at folk med denne diagnosen også har variasjoner fra dag til dag.

Jeg har alltid vært den dagdrømmerjenta og det er jo det de sier at jenter med ADHD ofte er. Jeg hår dårlig konsentrasjon og tenker en masse. Jeg klarer ikke ting som kjeder meg. Rutiner må jeg konstant jobbe med fordi jeg kjeder meg ved dem. Men det er klart rutiner er viktig. Jeg har uro i kroppen ganske konstant men ikke like sterkt hele tiden.

Jeg blir overveldet av for mange oppgaver og klarer ikke strukturere meg. Det er som om alle oppgavene kommer imot meg og jeg flykter heller inn i noe annet noe jeg syns er gøy der og da.

Nå er jo jeg voksen og jeg har tre barn. Den ene sønnen min skal utredes for ADHD...det er i den ammen hengen jeg har lest såpass mye at jeg har fått en mistanke til meg selv. Jeg MÅ jo strukturere meg. Jeg må skrive detaljerte lister for å få gjort alt,,,når jeg gjør husarbeid hører jeg på lydbøker for å få oppmerksomheten min bort fra det kjedelige arbeidet, urofølelsen i kroppen og alle tankene mine.

Mamma sa jeg var umulig å oppdra, svart aktiv, men stille og distre.

Jeg må bare sjekke dette ut. Men jeg får jo gjort ting også og enkelte dager er jeg svært effektiv!

Sånn jeg forstår det så har du ikke lengere perioder på f.eks flere månder/år hvor du ikke er slik.

Så AD/HD kan nok stemme det.

Kun ren ukvalifisert gjetning fra min side :)

Sånn jeg forstår det så har du ikke lengere perioder på f.eks flere månder/år hvor du ikke er slik.

Så AD/HD kan nok stemme det.

Kun ren ukvalifisert gjetning fra min side :)

Nei jeg har ikke pauser på fler mnder og år....men tre fire dager hvor jeg er helt på topp og ingen problemer før jeg detter ned igjen. Det er svært slitsomt dette.

Annonse

Nei jeg har ikke pauser på fler mnder og år....men tre fire dager hvor jeg er helt på topp og ingen problemer før jeg detter ned igjen. Det er svært slitsomt dette.

Ja slikt er slitsomt. Synd det er så vanskelig å få forståelse fra omverdnen for slik usynlig smerte :-/

Ja slikt er slitsomt. Synd det er så vanskelig å få forståelse fra omverdnen for slik usynlig smerte :-/

Ja...jeg må innrømme at jeg nesten hadde blitt glad om jeg fikk denne diagnosen. Da har jeg en forklaring og ett utgangspunkt å jobbe med. Kanskje en medisin som virker i tillegg. Er det ikke dette så er jeg i villrede igjen. Men symptomene er jo der.

Nå vet jeg at symptomer kan være så mangt:-) Så vi får se da.

Jeg regner med at du er til tider slik selv. Jeg ville forsøkt å få en utredning om jeg var deg!

Gjest consulin

Hei

Jeg vet at mennesker som trekker seg mye ut av verden dagdrømmer mye. Det slår meg når du nevner sosialangsten at du kanskje mangler kontakt med andre?

Hvis det kjennes som om ting flyter og verden kjennes uvirkelig kan det være kontaktvansker det er snakk om.

Bare noen tanker:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...