Gå til innhold

Lansoprazol - til barn (magesår)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 6 gulper en del. Hun gulpet mye i høst/vinter, men etter å ha gått på astmamedisin (seritide + singulaire) en tid, er gulpingen mye bedre. I går var vi til kontroll hos barnelege, og hun skulle fortsette astmamedisinen, men i tillegg ta Lansoprazol, et middel mot bl.a. magesår, i tre mnd.

Nå har jeg lest litt om dette middelet, og jeg må si at jeg ble litt beykymret. Det anbefales ikke til barn, og hun har fått største dose (30 mg)... Det står også at det skal brukes i 4 uker, evt 4 nye uker - og hun skal bruke det i 12 uker før ny kontroll....

Nå har jeg bedt legen om å ringe meg opp når han får tid, for dette må jeg sjekke opp i.

Kjenner noen av dere til Lansoprazol? http://www.felleskatalogen.no/ (får ikke til å linke direkte til middelet)

"Indikasjoner: Behandling av duodenal- og ventrikkelsår (diagnose bekreftet med endoskopi eller radiografi). Behandling av refluksøsofagitt. Langtidsprofylakse av refluksøsofagitt. Zollinger-Ellisons syndrom. Behandling av NSAID-indusert benigne ventrikkel- og duodenalsår hos pasienter som krever kontinuerlig NSAID-behandling.

....

Refluksøsofagitt: Anbefalt dose er 30 mg 1 gang daglig i 4 uker. I de tilfeller hvor lesjonen ikke er fullstendig tilhelet, bør det gis ytterligere 4 ukers behandling med samme dosering.

....

Barn: Anbefales ikke til barn da sikkerhet og effekt ikke er fastsatt.

....

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, diaré, mavesmerter, forstoppelse, oppkast, luft i maven, dyspepsi. Hud: Eksem, urticaria, kløe. Neurologiske: Hodepine, svimmelhet. Øvrige: Utmattelse.

....

Rekvireringsregel: Langtidsbehandling skal være instituert ved sykehus eller av spesialist i gastroenterologi."

Skrevet

Oj, jeg hadde også blitt skeptisk her. Kunne det ikke helpe med et mildere middel?

Skrevet

Jeg kjenner en familie som brukte dette til sin 1,5 år gamle datter på grunn av store refluksplager. Jeg kjenner ikke til medikamentet altså, men det brukes tydeligvis til barn i noen tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...