Gå til innhold

Mitt barn er overvektig

Gjest Rårløs

Anbefalte innlegg

Gjest Rårløs

Har en datter på ni år som er overvektig. Hun er veldig opptatt av mat og kanskje spesielt de mindre sunne sakene. Hun kan komme hjem fra skolen med urørt matpakke å spørre hva vi har til middag. Har vi noe hun liker blir hun kjempe glad. Er det noe som ikke faller helt i smak får hun raserianfall. Er så redd for å tråkke feil. Prøver forsiktig å forklare henne hvor viktig det er å spise regelmessig og sunt men hun bryr seg ikke. Både jeg og mannen min er opptatt av et variert og sunt kosthold samt være i aktivitet. Hva kan jeg gjøre for å få henne på rett spor uten at det fører til mer problemer. Andre barn har allerede sagt til henne at hun er tykk men iflg. henne selv bryr hun seg ikke noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannelig om jeg vet.

Men hva med å øke aktivitetsnivået ytterligere? Melde henne på noen slags form for aktivitet? Svømming? Turn? Barneidrett? Finn på morsomme ting sammen med henne, som innebærer aktiviteter. Lekeland er veldig gøy, og veldig slitsomt :) Hva med å kjøpe en trampoline? Dra på sykkelturer?

Ikke kjøp inn godsaker på en stund. La maten være litt "kjedelig", og tilby vann til maten. Ta nok en prat med henne om hvor viktig det er at hun spiser sunt, og ikke hopper over frokost og lunch. Forsøk å lage fristende og sunne matpakker.

Ikke snakk om slanking, men om kosthold. Mange barn er runde en periode før de strekker seg skikkelig, så det er ikke sikkert hun forblir overvektig. Men det er jo viktig å prøve å begrense det nå, for senere blir det bare vanskeligere.

Tilby mye frukt og grønt mellom måltidene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du ønsker å hjelpe henne med dette.

Finnes det sunne alternativer ho synes er godt og spiser opp til lunsj? Brødskiver er jo ikke alltid så spennende. Er det f.eks. bedre med rundstykker eller knekkebrød? Prøv å finne noe ho faktisk spiser opp. Grønnsaker/frukt er også bra alternativer.

Ikke kjøp inn godterier annet enn på lørdager.

Du bestemmer middag. Om ho ikke vil ha, så vil ho ikke, men ho skal da ikke få noe annet i stedet. (Unntaket er om det er enkelte få ting ho faktisk ikke liker) At ho blir sint er jo ikke rart. Ho har jo blodsukkeret i bunn. Da blir jeg irritert også. Gi henne noe å tygge på. Et knekkebrød, gulrot e.l. for å roe henne.

Skjær opp frukt og grønt og sett på bordet på kvelden + ha det tilgjengelig i kjøleskapet. Her i huset får slikt bein å gå på både når vi er alene hjemme, og når snuppa på 7 har venninner på besøk.

Snakk om sunn mat + at dette fører til overskudd. Eller mer "ork" som jeg har forklart det til snuppa som blir helt slutt innimellom.

I tillegg bør du prøve å hjelpe til økt aktivitet. Sykleturer, gåturer er jo perfekt nå. Gjerne med et mål, og ta gjerne med ei venninne. Da går det ofte mye enklere. Jeg tar ofte med snuppa på små gåturer på kvelden. Da har vi ofte en god snakk, og vi koser oss. Ofte følger det med en ball som vi sparker til hverandre/spretter til hverandre. Da går det alltid enklere.

Fast trening er jo også kjempebra. Er det noe ho liker? Prøv å finne en idrett ho mestrer best mulig, og som ho koser seg med. Da blir trening artig.

Bare noen småtips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt sikkert hun bryr seg om at de andre kaller henne feit! Garantert. Kanskje har hun kommet inn i en ond sirkel allerede der hun tenker at siden hun alt er feit kan hun likegodt bare fortsette å spise for hun kommer aldri til å bli tynn alikevel, så trøstespiser hun litt og ringen er sluttet.

Er det ikke noe hun har spesielt lyst til å drive med? Dere har ikke mulighet for ridekurs i nærhetren f.eks.? Blir hun først virkelig interessert der så har hun lagt grunnlaget for en flott interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...