Gjest annlovinda Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Jeg har en datter (17 år) som fikk briller for noen år tilbake siden (nærmere 3 år siden). De er jo ikke akkurat mye brukt, kun den første tida. Ikke det at det var så veldig utslag på synstesten heller, men kanskje nok til at man bør bruke briller. Langsynt, 0,75. Men i og med at hun har vært plaget med hodepine i lang tid nå skal hun til optiker i morgen for ny synstest. Har vært hos lege også. SKal tilbake dit i neste uke. Hun har sagt klart i fra at briller vil hun ikke ha, mener hun ikke kler det. Hun vil gjerne ha linser i stedet. Vi vet at hun må ha briller i tillegg, og at man ikke skal bruke linser hele dagen. Men når jeg bestilte time hos optiker fikk jeg besked om at hun var for ung til linser. Nå vet jo både hun og jeg om flere ungdom som er yngre enn henne som bruker linser og som har brukt det en stung. Og som også KUN bruker linser. Noen som vet noe om anbefalt alder for linser? 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Sønnen min på samme alder har akkurat fått, han strever VELDIG! Ser jo nå at han ikke er spesielt vant til å streve med å få ting til, det er fullstendig uvant for ham at han faktisk må øve og øve! Får se hvordan dette går, han er ørlite mer nærsynt enn din datter! mvh 0 Siter
Gjest kizi Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Min datter er 14 år (snart 15 år) og har nettopp fått linser. Da hun var 13 år fikk vi anbefalt av optiker at hun burde bruke briller ett år før hun gikk over til linser. Hun har briller å veksle mellom, men hun ønsker mest bare ha linser foreløbig. Så lenge øynene ikke blir irriterte ser jeg ingen grunn til at hun ikke kan det, så lenge hun følger den riktige bruken av linser forøvrig. Det er også forskjell fra til person til person hvordan øynene deres reagerer. Her må en bare prøve seg frem for hva som er best for den enkelte. 0 Siter
Gjest Optikeren Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Dette er helt feil. Det er ingen fare ved å kun bruke linser. Det finnes t.o.m linser du kan ha på døgnet rundt, også om natta. Og 17 år er IKKE for ungt til å bruke linser. Vi har kunder som bruker linser som er fra 12 år og oppover. 0 Siter
Gjest Kitty Cat 82 Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Der jeg jobbet før var det en grei tommelfingerregel at personen måtte være 12 år eller mer. Jeg fikk selv linser da jeg var 12! :-) Men det er som sagt en tommelfingerregel, dersom gutten eller jenta ikke klarte å ta av og på linsene hos optikeren eller ikke viste forståelse for hygiene etc. så fikk h*n ikke med seg linsene hjem. En måtte vise at en kunne ta linsene av og på flere ganger, slik at det ikke bare var tilfeldig om h*n fikk det til. Jeg hadde en gang en jente som var klart for ung. Hun var inne for tredje gang for å øve og se om hun fikk det til. Men uansett hvor mye jeg sa til henne at når hun hadde vasket hendene, så kunne hun ikke drive å ta på andre ting enn linsene, så fortsatte hun å "tørke" hendene på buksa... Hun fikk ikke til å behandle linsene heller. Det hele endte med at hun ikke fikk linser... Men i en alder av 17 år, så skulle det ikke være noe i veien for å få linser, men en bør ha et par briller ved siden av som kan brukes når en er forkjølet, og på linsepause-dager, spesielt viktig dersom en kjører bil! :-) Snakk med en optiker! :-) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Jeg startet med linser når jeg var 14 år. Jeg nektet å gå med briller så jeg gikk og myste og ble stadig tilsnakket fordi jeg snudde meg i timen for å spørre om hva som stod på tavla Har nå brukt linser i ca. 23 år og det har stort sett gått bra. Bortsett fra en periode jeg ikke tok ut linsene på noen uker - da fikk jeg gule stafylokokker på øynene. Nå er det jo sånne linser som man kan gå med en hel måned uten å skifte, men vet ikke om så unge mennesker kan bruke dem. Fikk ihvertfall en helt ny verden etter at jeg fikk linser - "jøss, var det sånn verden så ut". 0 Siter
Gjest mij Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk linser da jeg var 15, og det er nå snart like mange år siden. Ikkeno problem! :-) 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Dette er helt feil. Det er ingen fare ved å kun bruke linser. Det finnes t.o.m linser du kan ha på døgnet rundt, også om natta. Og 17 år er IKKE for ungt til å bruke linser. Vi har kunder som bruker linser som er fra 12 år og oppover. Er det sånn at hun da kan gå rett på linser? Hun har jo briller, men de er jo ikke brukt noe særlig de to siste årene. Og er jo heller ikke sikkert at den styrken er riktig lenger heller. Takk for svar! 0 Siter
Gjest Optikeren Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Er det sånn at hun da kan gå rett på linser? Hun har jo briller, men de er jo ikke brukt noe særlig de to siste årene. Og er jo heller ikke sikkert at den styrken er riktig lenger heller. Takk for svar! Hun må først ha en ny synsprøve og en prøve for linsetilpasning. Går dette greit, kan hun begynne med linser med en gang. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Jeg begynte med linser som 16-åring, da hadde venninna mi brukt det i nesten to år allerede. Nå har jeg altså brukt linser i 18 år og aldri hatt noen problemer. Jeg bruker svært sjelden briller. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Sønnen min på samme alder har akkurat fått, han strever VELDIG! Ser jo nå at han ikke er spesielt vant til å streve med å få ting til, det er fullstendig uvant for ham at han faktisk må øve og øve! Får se hvordan dette går, han er ørlite mer nærsynt enn din datter! mvh Hun har vært hos optiker allerede i dag, hadde time 0900. Så nå er hun utstyrt med linser, skal prøve en ukes tid før hun skal tilbake dit igjen, for å sjekke om de er bra for hun. Synet hadde endret seg siden sist hun tok synstest. Nå var det +1,5. Så da får jeg håpe det går greit med linser og at hodepinen blir bra. Takk for svar. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Min datter er 14 år (snart 15 år) og har nettopp fått linser. Da hun var 13 år fikk vi anbefalt av optiker at hun burde bruke briller ett år før hun gikk over til linser. Hun har briller å veksle mellom, men hun ønsker mest bare ha linser foreløbig. Så lenge øynene ikke blir irriterte ser jeg ingen grunn til at hun ikke kan det, så lenge hun følger den riktige bruken av linser forøvrig. Det er også forskjell fra til person til person hvordan øynene deres reagerer. Her må en bare prøve seg frem for hva som er best for den enkelte. Takk for svar. Hun har allerede vært hos optiker, og er nå utstyrt med linser. Skulle prøve det en uke først, så tilbake igjen for å se om det går greit med linser. Så da er det bare og håpe at hodepinen gradvis forsvinner. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Hun må først ha en ny synsprøve og en prøve for linsetilpasning. Går dette greit, kan hun begynne med linser med en gang. TAkk for svar. Hun har vært og tatt synstest i morges. Så nå er hun utstyrt med linser. Synet hadde forandret seg siden forrige gang, nå var det blitt +1,5. Så var nok på tide med synstest. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg fikk briller da jeg var 14, og linser da jeg var ca 19. Har hele tiden brukt linser som skal sitte i 1-3 mnd, nå har jeg 1 mnd linser. Husker da jeg skulle lære det - brukte EN HALVTIME på hver linse .- altså en hel time - når jeg skulle sette dem inn de første dagene!!!! 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Der jeg jobbet før var det en grei tommelfingerregel at personen måtte være 12 år eller mer. Jeg fikk selv linser da jeg var 12! :-) Men det er som sagt en tommelfingerregel, dersom gutten eller jenta ikke klarte å ta av og på linsene hos optikeren eller ikke viste forståelse for hygiene etc. så fikk h*n ikke med seg linsene hjem. En måtte vise at en kunne ta linsene av og på flere ganger, slik at det ikke bare var tilfeldig om h*n fikk det til. Jeg hadde en gang en jente som var klart for ung. Hun var inne for tredje gang for å øve og se om hun fikk det til. Men uansett hvor mye jeg sa til henne at når hun hadde vasket hendene, så kunne hun ikke drive å ta på andre ting enn linsene, så fortsatte hun å "tørke" hendene på buksa... Hun fikk ikke til å behandle linsene heller. Det hele endte med at hun ikke fikk linser... Men i en alder av 17 år, så skulle det ikke være noe i veien for å få linser, men en bør ha et par briller ved siden av som kan brukes når en er forkjølet, og på linsepause-dager, spesielt viktig dersom en kjører bil! :-) Snakk med en optiker! :-) Takk for svar. Var til synsundersøkelse i morges. Så nå har hun fått linser. Måtte prøve å sette de inn og ut der, og det gikk visst veldig bra. Så da håper jeg hodepinen også forsvinner. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg fikk briller da jeg var 14, og linser da jeg var ca 19. Har hele tiden brukt linser som skal sitte i 1-3 mnd, nå har jeg 1 mnd linser. Husker da jeg skulle lære det - brukte EN HALVTIME på hver linse .- altså en hel time - når jeg skulle sette dem inn de første dagene!!!! Takk for svar. Hun var og tok synstest i morges. Synet hadde forandret seg, så det var på tide. Var blitt +1,5 nå. Så nå har hun fått linser. Hun måtte visst øve på og ta de ut og sette de inn der, og det hadde gått veldig fint. Så det var bra. Så da er det å prøve å venne seg til de nå da. Håper det går greit også. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg startet med linser når jeg var 14 år. Jeg nektet å gå med briller så jeg gikk og myste og ble stadig tilsnakket fordi jeg snudde meg i timen for å spørre om hva som stod på tavla Har nå brukt linser i ca. 23 år og det har stort sett gått bra. Bortsett fra en periode jeg ikke tok ut linsene på noen uker - da fikk jeg gule stafylokokker på øynene. Nå er det jo sånne linser som man kan gå med en hel måned uten å skifte, men vet ikke om så unge mennesker kan bruke dem. Fikk ihvertfall en helt ny verden etter at jeg fikk linser - "jøss, var det sånn verden så ut". Takk for svar. Hun har vært til kontroll allerede i dag, og da fikk hun linser. Så da får jeg håpe at hun venner seg fort til å bruke de. Og at det går greit. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg fikk linser da jeg var 15, og det er nå snart like mange år siden. Ikkeno problem! :-) Takk for svar. Hun fikk linser etter kontrollen i morges. Skulle prøve en uke før hun skulle tilbake igjen for å se at alt gikk bra. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Takk for svar. Hun var og tok synstest i morges. Synet hadde forandret seg, så det var på tide. Var blitt +1,5 nå. Så nå har hun fått linser. Hun måtte visst øve på og ta de ut og sette de inn der, og det hadde gått veldig fint. Så det var bra. Så da er det å prøve å venne seg til de nå da. Håper det går greit også. Bra hun tok ny test. Håper hun vil trives med linsene da! Jeg liker ikke brillene mine, men bruker dem innimellom, hvis jeg har sovet dårlig og er tørr i øynene, er syk - eller av og til hvis vi skal kjøre langt. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg begynte med linser som 16-åring, da hadde venninna mi brukt det i nesten to år allerede. Nå har jeg altså brukt linser i 18 år og aldri hatt noen problemer. Jeg bruker svært sjelden briller. Takk for svar. Hun har vært til kontroll nå i morges. så nå har hun fått linser. Skulle prøve en uke nå først, før hun skulle tilbake for å se at alt gikk greit. Så da ble hun fornøyd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.