Gå til innhold

Hvordan å bli kvitt kiloene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde en manisk/hypoman-episode i april måned i fjor som gjorde at jeg ble innlagt på en psykiatrisk klinikk og ble behandlet med abilify og zyprexa i tillegg til at jeg begynte med Litium. Etter en tid sluttet jeg med både abilify og zyprexa,men fortsatte med Litium. Jeg er nå symptomfri og har ingen problemer med å takle hverdagen. Det er likevel noe som gjør at jeg blir urolig: Min vektoppgang! Etter å ha blitt utskrevet oppdaget jeg en økning på over 10 % i kroppsvekt. Fra 78 til 86 kg. Jeg fortalte dette til legene ved klinikken og fikk høre at dette ville stabilisere seg over tid. Når jeg ble overført til en ekstern psykiater sa hun at jeg ville gå ned som følge av at blodprøver viste at mine hormonnivåer var normale. Jeg ligger fremdeles rundt 85 kg med en BMI på rundt 27, til tross for at jeg trener 14 timer i uken hvorav 4,5 timer styrketrening, 5,5 timer fotball og 4 timer kampsport. Kampsport og fotball foregår på høy intensitet og på et høyt nivå, mens styrken handler om få repitisjoner med høy belastning, noe som ikke skulle tilsi hypertrofi og følgende volumøkning. Jeg oppsøkte min fastlege og konfronterte henne med dette. Hun undersøkte meg; tok min livvidde,blodtrykk og veide meg, alt var innenfor helsemessig forsvarlige forhold. Hun pekte på at de ekstra kiloene kunne skyldes ekstra muskelmasse. Utifra mine målinger med fettkaliper har jeg heller gått opp rundt 6-7 kg rent fett. Når det gjelder kosthold holder jeg meg rundt mitt basale næringsbehov på rundt 2000 kcal, daglig trening forbrenner omtrent 1200 kcal, så jeg har en kaloridifferanse på -1200 kcal. Dette tilsier en kraftig vektnedgang. Nå til poenget: Hvordan skal jeg gå ned?Og hva skyldes vektoppgangen og det faktum at jeg har problemer med vektnedgang? Kan det vere bivirkninger av Litiumet?Uansett vil jeg vite hvem jeg bør oppsøke. Dette er blitt et kjempeproblem for meg som jeg føler hindrer meg i sosiale sammenhenger, gjør at jeg presterer dårligere i mine idretter og er noe jeg bruker altfor mye energi på å overvinne.

Skrevet

Velkommen i klubben. Jeg går også på Litium og har lagt på meg mye. I tillegg har det utløst så lavt stoffskift at jeg nå må gå på medisiner for det også. Jeg er ikke så deprimert lenger og det er bra. Ser på kiloene som en bivirkning som jeg må leve med.

Skrevet

Velkommen i klubben. Jeg går også på Litium og har lagt på meg mye. I tillegg har det utløst så lavt stoffskift at jeg nå må gå på medisiner for det også. Jeg er ikke så deprimert lenger og det er bra. Ser på kiloene som en bivirkning som jeg må leve med.

Tror nok ikke jeg godtar denne vektøkningen. Jeg deltar i vektklasseidrett og e to vektklasser over det jeg bør være for å hevde meg på nasjonalt nivå. Dessuten er jeg bare 20 år og jeg vil ikke godta at jeg skal være 10 kg for tung hele livet. Tenk hva som skjer når jeg senker treningsmengden?Jeg kommer jo til å ese ut. Håper likevel at jeg snart kan bli tatt seriøst av noe kvalifisert personell og få hjelp.

Skrevet

Kanskje du spiser for lite i forhold til all treningen? Att kroppen går på sparebluss, og tviholder på kiloene?

Vil anbefale at du kikker på sidene til trim.no , der er forum som kan gi deg bedre svar, hvis du ser bort fra det medisinske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...