Gå til innhold

Svoger/svigerinne

Anbefalte innlegg

Gjest slektsrot
Skrevet

Jeg er litt forvirra, kjenner jeg:

1. Anne har en bror, Per. Per er gift med Susanne. Er Susanne og Anne svigerinner?

2. Espen har en bror, Petter. Petter er gift med Else. Er Else Espens svigerinne, og Espen Elses svoger?

3. Lise er gift med Truls. Truls har en bror, Vidar. Vidar er gift med Ida. Er Vidar Lises svoger? Hvis ja; er Ida Lises svigerinne?

Jeg er litt forvirra, fordi det virker som svigerinne brukes om 2 ulike relasjoner, likeså med svoger....

Skrevet

_Egentlig_ kan svoger/svigerinne bare brukes dersom det er ett ekteskap og ett søskenforhold mellom de to. Altså: Du er svoger/svigerinne til alle søsknene til din ektefelle, og alle ektefeller til dine søsken.

Men man kan høre uttrykkene bli brukt om tilfeller der det er ett ekteskap til med i bildet.

Så til dine konkrete spørsmål:

1. Anne har en bror, Per. Per er gift med Susanne. Er Susanne og Anne svigerinner?

JA, Anne og Susanne er "skilt" av ett ekteskap (Susanne - Per) og ett søskenforhold (Per - Anne).

2. Espen har en bror, Petter. Petter er gift med Else. Er Else Espens svigerinne, og Espen Elses svoger?

Også neste eksempel er skilt med ett søskenforhold (Espen - Petter) og ett ekteskap (Petter - Else), og Espen og Else er da svoger/svigerinne.

3. Lise er gift med Truls. Truls har en bror, Vidar. Vidar er gift med Ida. Er Vidar Lises svoger? Hvis ja; er Ida Lises svigerinne?

Her har vi først et ekteskap (Lise - Truls), så et søskenforhold (Truls - Vidar) og så enda et eksteskap til (Vidar - Ida).

Da er IKKE Lise og Ida svigerinner. Hvis Lise skal være helt korrekt, bør hun omtale Ida som "min manns svigerinne".

Skrevet

Er det vanlig å bruke betegnelsen svoger/svigerinne om en person der de bare er samboere (over mange år) men ikke gift? Jeg vet at det ikke er strengt tatt korrekt, men er det vanlig?

Jeg selv omtaler i alle fall ofte min brors samboer som min svigerinne, for at folk skal skjønne relasjonen vår.

Skrevet

Ja til alle tre.

Ordbokas definisjoner

Svoger - ektefelles bror, mann som er gift med ens søster el. med søster til ens ektefelle

Svigerinne - ektefelles søster; kvinne som er gift med ens bror el. med bror til ens ektefelle

Altså 3 forskjellige slektsforhold har samme betegnelse.

Skrevet

Ja til alle tre.

Ordbokas definisjoner

Svoger - ektefelles bror, mann som er gift med ens søster el. med søster til ens ektefelle

Svigerinne - ektefelles søster; kvinne som er gift med ens bror el. med bror til ens ektefelle

Altså 3 forskjellige slektsforhold har samme betegnelse.

de definisjonene omfatter ikke problemstilling nr 3! ;-)

Skrevet

de definisjonene omfatter ikke problemstilling nr 3! ;-)

Joda.

"Lise er gift med Truls. Truls har en bror, Vidar. Vidar er gift med Ida. (...) Ida Lises svigerinne?"

= kvinne som er gift bror til ens ektefelle

Skrevet

Joda.

"Lise er gift med Truls. Truls har en bror, Vidar. Vidar er gift med Ida. (...) Ida Lises svigerinne?"

= kvinne som er gift bror til ens ektefelle

Jupp - du har rett! ;-) Blingsa litt ett eller annet sted rundt den "med"-en;-)

Skrevet

Jupp - du har rett! ;-) Blingsa litt ett eller annet sted rundt den "med"-en;-)

Ja det var noen innvikla setninger og jeg måtte lese 3 ganger før jeg sendte innlegget i stad. ;)

Skrevet

Er det vanlig å bruke betegnelsen svoger/svigerinne om en person der de bare er samboere (over mange år) men ikke gift? Jeg vet at det ikke er strengt tatt korrekt, men er det vanlig?

Jeg selv omtaler i alle fall ofte min brors samboer som min svigerinne, for at folk skal skjønne relasjonen vår.

Jeg omtaler også samboerne til brødrene mine som svigerinner. Jeg brukte nok ikke den benevnelsen den første tiden de var sammen. Når noen har bodd sammen lenge, glemmer man nesten at de ikke er gift. Så det er nok vanlig å si svigerinne om sånne.

Mange omtaler brør/søstre av samboer for svoger/svigerinne.

Gjest ekteskapslignende
Skrevet

Ja, der forholdet er "ekteskapslignende" tror jeg det er vanlig å bruke begrepene som egentlig betegner inngiftede forhold.

Det kommer vel mest an på hvordan partene ser på forholdet, hvis min mor ikke synes noe om samboerskap, ville hun kanskje ikke like lett kalt min samboer for sin svigersønn.

Jeg ville ikke kalt lillebrors samboer (de er 21 og studenter) for svigerinne, men bor de fortsatt sammen om noen år, vil jeg kanskje tenke på henne som svigerinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...