Gå til innhold

Flink pike-syndrom eller knekte antenner?

Anbefalte innlegg

Gjest Det gjelder ikke meg selv nå

Hva er det egentlig som skjer når en person føler han blir pålagt for mye ansvar, mens de som i følge ham, pålegger ham dette ansvaret, opplever at han prøver å ta ansvar som han ikke bør ta, som ikke er hans sak og utenfor hans kompetanseområde, blander seg i for mye, "alltid" vet best og kan i egne øyne revolusjonere verden? Har en følelse av at hvis man er for direkte i tilbakemelding om dette, vil verden rase sammen for den det gjelder, og det må jo være forferdelig slitsomt. Han må jo føle at han ikke strekker til, når han tror det er så høye forventninger til ham. Og det blir jo på en måte det som skjer. Ikke slik han tilsynelatende frykter, men fordi noe blir så påtatt og overdrevent, og samarbeid og kommunikasjon blir vanskeligere enn det trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273689-flink-pike-syndrom-eller-knekte-antenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det gjelder ikke meg

Hvorfor tror du vedkommende ikke vil tåle direkte tilbakemelding?

Kanskje er det mer nyttig å være direkte, istedenfor å spekulere i forhold til en annens følelsesliv.

Ok, jeg har ikke lyst å skrive flere detaljer her. Men jeg tenker :-)

Gjest kaffedama

Hei.

Jeg tror du kan lese litt om medavhengighet/co-dependence. Kanskje det vil gi noen svar.

Kanskje hans verdi som menneske en eller annen gang er blitt knyttet opp mot det å skulle være der for andre?

Forøvrig er det en fin måte å slippe å kjenne på egen smerte, egne problemer, det å være der for andre på den måten, selv om det er fryktelig usunnt, både for en selv og for omgivelsene. Slitsomt for alle parter.

Han føler ansvar for andres liv? At det er hans ansvar hvordan andre har det kanskje. Jeg tror også det handler om hvilke signaler både han og andre sender ut, at man "matcher" hverandre på et litt usunnt plan.

Man blir avhengig av å være der for andre, av ulike grunner.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...