Gå til innhold

Serumkonsentrasjon Lithionit NHD

Anbefalte innlegg

Gjest psykojenta

Dette kommer sikkert til å bli uryddig, men jeg prøver...

Hva bør serumkonsentrasjonen ligge på når det gjelder depresjon(tror ikke det er bipolar)?

Jeg leste en plass at blodprøve på Lithionit skal tas i steady state-altså at medisin tas til samme tidspunkt siste uke før blodprøva...

Vil det si at når jeg bare endra tidspunktet for kveldsdosen kvelden før B.P. at jeg hadde høyere verdier enn jeg ville hatt om jeg hadde endra tidspunktet en uke før??

Håper noen har tid/lyst til å svare meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273712-serumkonsentrasjon-lithionit-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Prøven skal tas 12 timer etter kveldsdosen, og før en tar morgendosen.

Om du vanligvis tar kveldsdosen kl 22, men må ta blodprøve kl. 09.00, passer du på å ta kveldsdosen kl 21 de siste par kveldene før prøven.

2. I stabil fase som forebyggende medisin bør konsentrasjonen ligge på 0,6 - 0,8 mmol/l.

I en depressiv episode kan den være noe høyere.

I en manisk fase må den kanksje ligge helt oppe på 1,2.

Om du vanligvis tar kveldsdosen kl 22, men må ta blodprøve kl. 09.00, passer du på å ta kveldsdosen kl 21 de siste par kveldene før prøven.

2. I stabil fase som forebyggende medisin bør konsentrasjonen ligge på 0,6 - 0,8 mmol/l.

Nå ble jeg litt forvirra. Det er lenge siden jeg har tatt en slik prøve, men jeg synes da å huske at jeg har hatt verdiene 7 og senere 14? Snakker dere om noe helt annet?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå ble jeg litt forvirra. Det er lenge siden jeg har tatt en slik prøve, men jeg synes da å huske at jeg har hatt verdiene 7 og senere 14? Snakker dere om noe helt annet?

Det må være lenge siden. Nå bruker vi SI-enheter.

Gjest psykojenta

Unnskyld at jeg spør kronglete igjen, men...

Vil det si at verdiene på min blodprøve var høyere enn om jeg hadde tatt kveldsdosen til regelmessig tidspunkt de siste kveldene forut for BP?

Eller har det lite å si på resultatet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ved de siste målingene har ligget på 0.7- siste måling 0.6.

Jeg kan liksom ikke skjønne at jeg skal ligge på "et forebyggende nivå" FØR jeg er ute av depresjonen...

Jeg kan jo si at jeg har vært til behandling for depresjonen siden mars 05. Har hatt noen lettere perioder(dvs. depresjon uten hallisunasjoner(?) og selvmordsønsker - tankene har vært tilstede mer eller mindre hele tiden), men ennå ikke funnet medisin som tar denne. Har vært innlagt 1år også.

Behandleren min vil ikke røre medisinene som jeg ble satt på under innleggelsen selv om det ikke funker nevneverdig, h*n vil heller prøve EMDR på meg.

Jeg ytret ønske om å prøve Lamictal på nytt siden jeg hadde positiv effekt av den sist(måtte slutte pga.pseudo-hallisunasjoner). Det har så langt vært det eneste som jeg synes har funka, så får jeg heller takle den bivirkninga...

Synes du jeg burde få prøve høyere dosering av Lithionit først? (Vet det er vanskelig å svare utfra den lille infoen)

Jeg går på Cipralex(20mg), Zyprexa(5mg), Levaxine(100) og LIthionit (83x2)

Håper på nok et svar...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...