Gjest jimT Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 hei, Thor! Jeg er en 37 ar gammel mann,175cm H/65 kg som hadde en meniskartro-skopisk behandling i et kjent privat sykehus i Bangkok/Thailand nesten 6 mnd siden. Brusken i V.kne var slitt bort,saa når jeg gikk en stund var begge knærne hovne og stive, hadde ikke sjans å sette meg på huk osv. Saa nytt brysk ble erstattet ifra omraader i kneet hvor det ikke var sa viktig a ha brysk i folge doktoren. Dette tok 2 timer aa utfoere.Etter operasjonen gikk jeg paa krykker i nesten 2 mnd. Jeg trente meg opp i svommebasseng, og sakte kunne jeg gaa paa to ben i vann, deretter gaa paa land uten krykker Naa etter 6 mnd kan jeg sykle, gaa/svomme etc. saan passe. Men doktoren som utfoerte operasjonen sa at ogsaa rolig jogging vil hjelpe til aa faa styrken tilbake i legg muskelen. saa jeg started med lett jogging ca 2 mnd siden. Jeg gjor ogsa strekk ovelser. Men kan fole at etter "hardere" trening, jogging etc, smerter/hevelser kommer igjen. Sporsmaal: 1)tror du operasjonen ikke er vellykket?Doktoren min nevnte ved sisite oppfolging at visst det ikke blir bedre etter 1 aar kan de utfore "Celle-transplantasjon" eller noe slikt til a bygge opp nytt brusk.Er det noe nytt?Det vil vel koste flesk? 2) eller burde jeg kontakte en fysioterapeut isteden for a folge denne doktors raad om hvordan det er best trene opp igjen muskulaturen?er jooging OK etter 4-6 mnd operasjon?Er vekt trening ok? 3)tror du noen form av strekk ovelser kan skade menisken igjen? jeg strekker ut 2 ganger om dagen. er det noen form av strekk ovelser jeg ikke burde utfore? 4)Kan ikke enda helt boye kneet, ca 70% ok. Er kne boy med "makt" bra, for aa presse kneet til a kunne boyes 100%? 5)elastic support kne band sier doktoren min ikke er nodvendig lenger, ogsaa hvis jeg jogger? er dette riktig? 6) kan det vaere "blood clustering" etter en slik operasjon som kan plutselig "slippe" seg los og gjore skade i kroppen?jeg f tok selvfolgelig tablettene for infeksjoner etter operasjonen, men har ikke brukt de etter de nye "smertene". Burde jeg ? takk for deg som vet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ut i fra "bokstaveringen" din forstår jeg at du fremdeles lever ute i verden. Det er interessant å høre at bruskceller er "flyttet fra et nøytraltområde til det skadde området i kneet" ditt. Du spør om transplantering av bruskceller ellers utføres og det skjer f. eks. ved ortopedisk avdeling ved Universitetssykehuset Ullevål i Oslo. Men til hva du bør gjøre. Vår erfaring er at all opptrening som ikke medfører vekt/tyngde belastning er bra og at det som oftest bør vare mye lenger enn de første 2-3 månedene. Når denne perioden er over, bør det være lang periode med gange før man i det hele tatt tenker på jogging. For å trene opp leddet og muskulaturen i alle deler av benet, er nettopp det du har gjort viktig. Det gjelder all trening i vannet, sykling på ikke for tunge tråkk og generell styrketrening uten for mye tyngebelastning mot leddet. Det at du nå har smerter igjen kan vel rett og slett skyldes at progresjone har vært for rask. Mitt råd blir således, gå tilbake til grunntreningen igjen. Du lurer på blødninger i leddet etc., men det behøver ikke å ha skjedd. Men er du tvil, så kan jo legen foreta en status. Til slutt, hvis tålmodighet og planlegg din fysiske aktivitet for fremtiden med mye sykkel, svømming og generell styrketrening og etter hvert fotturer uten løping. Ved ett "løpesteg" er vektbelastningen på kneet 3 ganger den du får når du går. Lykke til.! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.