jubalong70 Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Er det slik at man kan få bot om man ikke har skiftet fra vinterdekk til sommerdekk innen første helg etter påske - og det ikke er snøføre? Er det også slik at man kan få bot om man kjører med sommerdekk på vinterføre? Hva da hvis man har skiftet til sommerdekk etter påsken. Føret var bart og tørt lenge. Så plutselig kommer det snø igjen. For så å forsvinne. For så å komme tilbake. Må man da skifte dekk flere ganger i uka (eller om dagen) for å være 100% sikker på å unngå bot for feil dekk? 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Både ja og nei. Piggfrie vinterdekk er tillatt hele året. Du har lov til å kjøre med piggdekk nå hvis forholdene tilsier det. Og hvis det er vekslende kjøreforhold i ukene før eller etter disse datoene, vil politiet ikke skrive ut bøter hvis man kjører med feil dekk. Hvis man krasjer med sommerdekk på vinterføre, regner jeg med at forsikringsselskapet vil korte av på erstatningen også... 0 Siter
Åsemor Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Hvis man har skiftet til sommerdekk og det snør, så holder man seg enten unna bilen, eller så skifter man dekk før man kjører. Greiest med piggfrie, så kan man drøye skiftinga litt... Tviler på man får bot for å kjøre med piggdekk helt enda, det er vel ikke så vanskelig å forklare at man har hatt behov for piggdekk nå, med det været det landet her har kommet ut med de siste dagene. 0 Siter
Tralla Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Tror nok de ser an føre og vær. Tror ikke de gir bot en dag eller to etter at det har vært kaldt og snøvær for eksempel. Her er det kaos på veiene i dag, med snø/is og såpeglatte veier. Ved en fjellovergang like ved stoppet politiet alle biler med sommerdekk og ga dem kjøreforbud. Vet ikke om de fikk bot. Dessuten kan de beslaglegge førerkortet og gi deg bot hvis du havner i en ulykke med sommerdekk hvis forholdene tilsier at du skulle hatt vinterdekk, står det i avisa i dag. Heldigvis rakk jeg ikke å legge om dekk her om dagen, trodde virkelig vi var ferdige med vinterføre nå.. Vi hadde jo 20 grader for mindre enn ei uke siden.. *sukk* 0 Siter
Gjest Perfume Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Politiet her har gått ut med melding om at det ikke blir gitt bot til de som kjører med piggdekk fordi været er så ustadig. Kjører man på sommerdekk får man kjøreforbud. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Min svoger sa for et par dager siden at politiet her i Trondheim hadde sagt at man ikke fikk bot nå om man kjørte med piggdekk (det er meldt snøvær også i helgen), men de som kjørte på sommerdekk kunne bli bøtelagt. Og etter trafikk-kaoset i morrest å dømme var det en del idioter som kjørte på sommerdekk i dag... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Min svoger sa for et par dager siden at politiet her i Trondheim hadde sagt at man ikke fikk bot nå om man kjørte med piggdekk (det er meldt snøvær også i helgen), men de som kjørte på sommerdekk kunne bli bøtelagt. Og etter trafikk-kaoset i morrest å dømme var det en del idioter som kjørte på sommerdekk i dag... Snedig å tenke på at folk _må_ kjøre, når bilen ikke er skodd for det. Dumme folk... Hørte på radioen i formiddag - det var visstnok heftig rundtom på veiene. 0 Siter
Lurveline Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg er visst litt fjern i dag, jeg skjønte ikke hva dekkstift hadde med det du skrev å gjøre ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1177098897' post='3595540] Snedig å tenke på at folk _må_ kjøre, når bilen ikke er skodd for det. Dumme folk... Hørte på radioen i formiddag - det var visstnok heftig rundtom på veiene. Eksen hadde sett en svær bmw med _feite_ sommerdekk i dag. Spøla som faen og kom ikke av flekken.. *Hehe* 0 Siter
morsan Skrevet 20. april 2007 Skrevet 20. april 2007 Jeg er visst litt fjern i dag, jeg skjønte ikke hva dekkstift hadde med det du skrev å gjøre ) LOL!! Jeg leste faktisk overskriften på akkurat samme måte, og ble et lite sekund litt forbauset over muligheten av bøtelegging av dem som ikke bruker dekkstift,,,;-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 21. april 2007 Forfatter Skrevet 21. april 2007 Jeg er visst litt fjern i dag, jeg skjønte ikke hva dekkstift hadde med det du skrev å gjøre ) He, he, he. Veien vår (grusvei) skulle hatt en skikkelig omgang med dekkstift i alle fall 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.