Gå til innhold

Noen med grønne fingre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva de heter, de blå, stjerneformede blomstene som blomstrer i mange gressplener og frukthager nå om dagen?

Jeg tror det er løker, blomstene danner ofte store tepper i gressplenene særlig i litt eldre villahager..

Har så lyst på sånne i plenen som jeg skal anlegge.....

Skrevet

Jeg husker ikke hva de heter, men du får kjøpt løker omtrent alle steder der de selvger sånt og det er bilde av dem på esken. :o) De er fiiine ja!

Skrevet

Jeg husker ikke hva de heter, men du får kjøpt løker omtrent alle steder der de selvger sånt og det er bilde av dem på esken. :o) De er fiiine ja!

Takk for svar

Du skjønner, jeg har vært på alle store hagesentrene i nærheten og ikke funnet dem. Bor i Oslo, så jeg har mange å velge i. Problemet er vel at dette er løker som settes om høsten og blomstrer om våren, derfor er de ikke i hyllene nå tenker jeg. Nå om dagen er det bare gladioler og andre sommerblomster.

Skal legge plen til helgen, og tenkte det ville være smart å rake ned "100-vis" av sånne løker i det øverste laget så slipper man å grave dem ned senere.

Får vel ta en tur igjen til f.eks. plantasjen og prøve å huke tak i en som jobber der. Ikke så lett det i disse tider med laaaaange køer i hagesentrene.

Skrevet

Kanskje du menewr de som heter Scilla?

Se bilde i linken:

http://www.bogront.no/tema/blomsterlok/side10.html

Det er det bilde som er på rad 2

Faktisk tror jeg det er de som heter Chionodoxa på samme side jeg tenker på. Takk skal du ha.

Vet du om det er noe problem å plante høstløk nå? Blir løkene f.eks. helt "forvirret" av dette? Jeg skjønner jo såklart at de ikke vil blomstre før neste vår, men likevel...? Kan man gjøre det?

Skrevet

Faktisk tror jeg det er de som heter Chionodoxa på samme side jeg tenker på. Takk skal du ha.

Vet du om det er noe problem å plante høstløk nå? Blir løkene f.eks. helt "forvirret" av dette? Jeg skjønner jo såklart at de ikke vil blomstre før neste vår, men likevel...? Kan man gjøre det?

Tror du vil ha vanskeligheter med å få ta i den type løk nå. De ligger nok kjølig et eller annet sted og venter på høsten. Du kan jo evt sende en mail til Bo grønt eller lignende.

Skrevet

Takk for svar

Du skjønner, jeg har vært på alle store hagesentrene i nærheten og ikke funnet dem. Bor i Oslo, så jeg har mange å velge i. Problemet er vel at dette er løker som settes om høsten og blomstrer om våren, derfor er de ikke i hyllene nå tenker jeg. Nå om dagen er det bare gladioler og andre sommerblomster.

Skal legge plen til helgen, og tenkte det ville være smart å rake ned "100-vis" av sånne løker i det øverste laget så slipper man å grave dem ned senere.

Får vel ta en tur igjen til f.eks. plantasjen og prøve å huke tak i en som jobber der. Ikke så lett det i disse tider med laaaaange køer i hagesentrene.

De skal vel litt lengre ned enn det øverste laget så det er ikke bare å "rake dem ned". :o) Men du har sikkert rett i at de ikke er i butikkene nå fordi det er feil årstid.

Skrevet

De skal vel litt lengre ned enn det øverste laget så det er ikke bare å "rake dem ned". :o) Men du har sikkert rett i at de ikke er i butikkene nå fordi det er feil årstid.

De skal ligge ca. 5 cm. ned. Når jeg da har et lass med matjord som skal fordeles utover for å lage helt ny plen, er det rimelig greit å få dekket dem godt. Det blir også lagt en god del sand og torv som skulle gjøre det fint og porøst....

Håper jeg får det til! I så fall blir det et fantastisk skue neste vår...

Skrevet

De skal ligge ca. 5 cm. ned. Når jeg da har et lass med matjord som skal fordeles utover for å lage helt ny plen, er det rimelig greit å få dekket dem godt. Det blir også lagt en god del sand og torv som skulle gjøre det fint og porøst....

Håper jeg får det til! I så fall blir det et fantastisk skue neste vår...

Blir det som dette bildet? Bla litt ned, det ligger på venstre. Veldig flott å se på!!

http://www.gd.no/nyheter/article2725841.ece

Skrevet

Blir det som dette bildet? Bla litt ned, det ligger på venstre. Veldig flott å se på!!

http://www.gd.no/nyheter/article2725841.ece

Ja håper det kan bli sånn. Men det tar nok noen år før de har spredd seg til et "teppe" av den størrelsen. Flott bilde

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...