Gå til innhold

Verdensrommet

Anbefalte innlegg

Gjest Astronomen
Skrevet

Synest dere det er rart å tenke på at verdensrommet ikke har noen ende.

At man kunne bevegd seg i det uendelige uten å møte noen ende ?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

14

• Tinkebøtta

1

• Lurveline

1

• Kalevala

1

Skrevet

Det er vel egentlig ingen vits i å finne enden av det heller, for da hadde vi vel bare lurt på hva som er bakom der ;o)

Gjest kantaraman
Skrevet

Universet blir større og større, men det utvider seg raskere enn vi vil kunne bevege oss, så vi vil aldri nå "enden".

Skrevet

Ja, jeg synes det er veldig rart. Kan liksom ikke klare å begripe det. Blir nesten "svimmel" av å tenke for mye på det.

På den annen side, om det ikke var uendelig - måtte det jo være noe annet bortenfor. Det er like overveldende å tenke på.

Gjest kantaraman
Skrevet

Ja, jeg synes det er veldig rart. Kan liksom ikke klare å begripe det. Blir nesten "svimmel" av å tenke for mye på det.

På den annen side, om det ikke var uendelig - måtte det jo være noe annet bortenfor. Det er like overveldende å tenke på.

Vi er ganske små her på vår lille planet. Uanett hvor mye du tenker på hvor stort verdensrommet er, vil du aldri fatte dets størrelse. Jorda er bare et knappenålshode hvis sola var en stor appelsin. Sola er bare en ert i forhold til en stor stjerne i universet. Det finnes millioner av soslystemer i galaksen vår, og milliarder av galakser i at ekstremt høyt antall galaksesystemer i universet. Lyset, som kun bruker 8 minutter fra sola til jorda, ville brukt milliarder av år på å lyse på tvers av verdensrommet, slik det er i dag.

Og kanskje finnes det attpåtil milliarder av universer? Nyere forskning åpner for dette.

Gjest kantaraman
Skrevet

Det er vel egentlig ingen vits i å finne enden av det heller, for da hadde vi vel bare lurt på hva som er bakom der ;o)

Det finnes neppe noe "bakom der". Tid og rom oppsto i the big bang.

Skrevet

Det finnes neppe noe "bakom der". Tid og rom oppsto i the big bang.

Og dette vet du fordi du var tilstede da det skjedde?

Gjest kantaraman
Skrevet

Og dette vet du fordi du var tilstede da det skjedde?

*gjesp*

Gjest kantaraman
Skrevet

Touche!

Selvfølgelig var jeg ikke tilstede, men jeg har da lært litt fysik og lest noen forskningsblader opp gjennom åra.

Utenfor universet vårt finnes det ikke tid, så vi vil ikke kunne observere noe der.

Skrevet

Selvfølgelig var jeg ikke tilstede, men jeg har da lært litt fysik og lest noen forskningsblader opp gjennom åra.

Utenfor universet vårt finnes det ikke tid, så vi vil ikke kunne observere noe der.

Det har vi vel alle, men bigbang er en teori nonetheless og ikke et faktum.

Gjest kantaraman
Skrevet

Det har vi vel alle, men bigbang er en teori nonetheless og ikke et faktum.

Big Bang er en "vitenskapelig teori", ja. Men det er også evolusjonsteorien. Ingen av dem kan "bevises" i ordets rette betydning, bare sannsynliggjøres. Men så godt som alle seriøse vitenskapsfolk anser i praksis teoriene for fakta å være. Jeg vet at en del fundamentalister ignorerer dette. Dem om det.

Skrevet

Big Bang er en "vitenskapelig teori", ja. Men det er også evolusjonsteorien. Ingen av dem kan "bevises" i ordets rette betydning, bare sannsynliggjøres. Men så godt som alle seriøse vitenskapsfolk anser i praksis teoriene for fakta å være. Jeg vet at en del fundamentalister ignorerer dette. Dem om det.

Så lenge noe er en teori, så er det ikke et faktum.

Gjest kantaraman
Skrevet

Så lenge noe er en teori, så er det ikke et faktum.

Nei, fakta finnes strengt tatt ikke. Det jeg sier er at det er ignorant å ikke tro på teorien.

Det blir det samme som med evolusjonsteorien. "Bevisene" er tilgjengelige for alle og enhver. Likevel velger mange å ikke gi slipp på livsløgnen sin fordi de har lest en hellig bok som står i motsetning til vitenskapen. Skremmende.

Skrevet

Ja, veldig rart. Ufattelig. Og veldig spennende.

Gjest kanrataman
Skrevet

Ja, veldig rart. Ufattelig. Og veldig spennende.

Og det blir bare større og større. Spørsmålet er om universet er flatt, om det vil ekspanderes for alltid, eller om det går mot et Big Crunch.

Skrevet

Hva hvis det er som et stort åpent rom med mange dører, og uansett hvilken dør du velger så kommer du inn i samme rommet igjen?

Skrevet

Og det blir bare større og større. Spørsmålet er om universet er flatt, om det vil ekspanderes for alltid, eller om det går mot et Big Crunch.

Hallo....du skremmer meg :o/

Skrevet

"Universet er flatt"??

Hva er under det flate da??

Skrevet

Universet blir større og større, men det utvider seg raskere enn vi vil kunne bevege oss, så vi vil aldri nå "enden".

""Universet blir større og større, men det utvider seg raskere enn vi vil kunne bevege oss, så vi vil aldri nå "enden".""

Men hva utvider det seg i da....røtter utvider seg og vokser i jord...så hva utvider universet seg i da??

Jeg synes universet er skremmende :o(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...