Gå til innhold

Verdensrommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, fakta finnes strengt tatt ikke. Det jeg sier er at det er ignorant å ikke tro på teorien.

Det blir det samme som med evolusjonsteorien. "Bevisene" er tilgjengelige for alle og enhver. Likevel velger mange å ikke gi slipp på livsløgnen sin fordi de har lest en hellig bok som står i motsetning til vitenskapen. Skremmende.

Det var ikke Gud som laget Big Bang for å skape jorden altså ;o))) ??

(Jeg har hørt det som en teori også)

Så det bak universet er evigheten??siden det ikke er noen tid der osv...

(noe jeg ikke har hørt noe om, men som jeg lurer på om det er det de kristne tror..)

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

14

• Tinkebøtta

1

• Lurveline

1

• Kalevala

1

Gjest kanrataman
Skrevet

"Universet er flatt"??

Hva er under det flate da??

Ikke "flatt" på den måten. Men flatt i betydningen at universets utvidelse går mot null.

Gjest kanrataman
Skrevet

""Universet blir større og større, men det utvider seg raskere enn vi vil kunne bevege oss, så vi vil aldri nå "enden".""

Men hva utvider det seg i da....røtter utvider seg og vokser i jord...så hva utvider universet seg i da??

Jeg synes universet er skremmende :o(

Det utvider seg i "ingenting", kan du si. Mennesket har ikke tilstrekkelig kapasitet til å fatte det. Slik er det bare. Tankegangen vår og intelligensen er for snever.

Skremmende, vel...Jeg synes det er litt beroligende å tenke på hvor små vi egentlig er.

PS! Mange forskere mener nå at det finnes over 10 dimensjoner i universet. Vi er vant til å tenke at det kun finnes tre romlige dimensjoner (lengde, bredde og høyde) pluss tiden, men nå åpnes det for at det kan være skjulte dimensjoner i universet som vi ikke oppfatter.

Gjest kanrataman
Skrevet

Det var ikke Gud som laget Big Bang for å skape jorden altså ;o))) ??

(Jeg har hørt det som en teori også)

Så det bak universet er evigheten??siden det ikke er noen tid der osv...

(noe jeg ikke har hørt noe om, men som jeg lurer på om det er det de kristne tror..)

"Det var ikke Gud som laget Big Bang for å skape jorden altså ;o))) ?? (Jeg har hørt det som en teori også)"

Det blir etter min mening meningsløst å forklare Big Bang med Gud. Det forklarer ingen verdens ting. Man flytter bare spørsmålene ett ledd tilbake: Hvordan ble da Gud til? You see?

Og nei, Gud skapte i hvert fall ikke Universet for å skape Jorden! Det burde være åpenbart når vi ser hvor liten jorda er.

"Så det bak universet er evigheten??siden det ikke er noen tid der osv... (noe jeg ikke har hørt noe om, men som jeg lurer på om det er det de kristne tror..)"

De kristne tror så mangt, man kan ikke si noe generelt her. Noen fornekter vitenskapen og hevder at Bibelen er sann, og at Jorda kun er 5-6000 år, at Gud skapte Jorda på seks dager osv osv. Dette er naturligvis bare bullshit.

En del kristne er mer moderate, og har akseptert mye av det vitenskapen hevder, som at dinosaurene levde før menneskene. Noen aksepterer også evolusjonsteorien.

Skrevet

Big Bang er en "vitenskapelig teori", ja. Men det er også evolusjonsteorien. Ingen av dem kan "bevises" i ordets rette betydning, bare sannsynliggjøres. Men så godt som alle seriøse vitenskapsfolk anser i praksis teoriene for fakta å være. Jeg vet at en del fundamentalister ignorerer dette. Dem om det.

"alle seriøse vitenskapsfolk anser i praksis teoriene for fakta å være. "

Hvor har jeg lest denne før på DOL..... Hmm I wonder...

Gjest kanrataman
Skrevet

"alle seriøse vitenskapsfolk anser i praksis teoriene for fakta å være. "

Hvor har jeg lest denne før på DOL..... Hmm I wonder...

Hvis du kun oppholder deg på dol, er det ikke rart du ikke vet hva moderne vitenskap sier.

Skrevet

Det utvider seg i "ingenting", kan du si. Mennesket har ikke tilstrekkelig kapasitet til å fatte det. Slik er det bare. Tankegangen vår og intelligensen er for snever.

Skremmende, vel...Jeg synes det er litt beroligende å tenke på hvor små vi egentlig er.

PS! Mange forskere mener nå at det finnes over 10 dimensjoner i universet. Vi er vant til å tenke at det kun finnes tre romlige dimensjoner (lengde, bredde og høyde) pluss tiden, men nå åpnes det for at det kan være skjulte dimensjoner i universet som vi ikke oppfatter.

Dette må jeg hvist lese mer om og sette meg inn i.....skremmende, men veldig spennende.

Hva er egentlig "ingenting"?? Selv om en ting er tom og det er ingenting der, så er det jo luft der......-Der det er luft-tomt, hva er det der da??

(Det er ikke lov til å le av min viteskap eller spørsmål, du har tydelig mer kunnskaper om dette enn meg, jeg kan sikkert mye om andre ting som ikke du har brukt tid på å satt deg inn i :o)

Gjest kanrataman
Skrevet

Dette må jeg hvist lese mer om og sette meg inn i.....skremmende, men veldig spennende.

Hva er egentlig "ingenting"?? Selv om en ting er tom og det er ingenting der, så er det jo luft der......-Der det er luft-tomt, hva er det der da??

(Det er ikke lov til å le av min viteskap eller spørsmål, du har tydelig mer kunnskaper om dette enn meg, jeg kan sikkert mye om andre ting som ikke du har brukt tid på å satt deg inn i :o)

Ingenting er nettopp det: ingenting. Det er ikke luft der! Luft er ikke ingenting! Luft er en blanding av gasser, blant annet oksygen og nitrogen.

Tomrom, dvs "rom uten gasser", også kjent som vakuum, er heller ikke ingenting. Det er jo rom. Ingenting er ikke engang rom. Så spørsmålet "Hva er ingenting?" er helt meningsløst. Det ER jo ikke noe :-)

Skrevet

Ingenting er nettopp det: ingenting. Det er ikke luft der! Luft er ikke ingenting! Luft er en blanding av gasser, blant annet oksygen og nitrogen.

Tomrom, dvs "rom uten gasser", også kjent som vakuum, er heller ikke ingenting. Det er jo rom. Ingenting er ikke engang rom. Så spørsmålet "Hva er ingenting?" er helt meningsløst. Det ER jo ikke noe :-)

Bra svart men jeg ble ikke noe glupere av det svaret jeg.... :o(

Alt her på jorden har jo en begynnelse og en slutt.

i mitt hode må universet også ha det...

Hvis en fisk blir vakumpakket, er all luften borte og det er bare fisk og plastikken igjen.....det er ikke plass til ingenting da..

Så hva er bortenfor universet da?

Stjerner eksploderer, sola er en stjerne, hva når den eksploderer?

Tror du på dimmensjoner? Mennesker som går igjen?

Ble masse på engang det :o)

Skrevet

Og det blir bare større og større. Spørsmålet er om universet er flatt, om det vil ekspanderes for alltid, eller om det går mot et Big Crunch.

Blir større og større? Hva er det som gjør universet større?

Hvordan kan universet utvide seg?

Gjest kanrataman
Skrevet

Hvis en fisk blir vakumpakket, er all luften borte og det er bare fisk og plastikken igjen.....det er ikke plass til ingenting da..

Mye interessant du tar opp her!

"Bra svart men jeg ble ikke noe glupere av det svaret jeg.... :o( Alt her på jorden har jo en begynnelse og en slutt. i mitt hode må universet også ha det..."

I følge menneskelig tankegang så ja; du har rett. Vi er vant til at alt har en begynnelse og en slutt. MEN: Er det ikke litt naïvt å forvente at vi skal forstå hele universet utifra vårt snevre logikksystem? Som forsker må man tenke utenfor boksen, som det heter.

Universet har sin begynnelse i The Big Bang, "før" den tid fantes det ingenting i dette universet. Det var ikke.

"Hvis en fisk blir vakumpakket, er all luften borte og det er bare fisk og plastikken igjen.....det er ikke plass til ingenting da.. Så hva er bortenfor universet da?"

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her. Men som sagt, "Bortenfor" universet er meningsløst å snakke om, fordi det ikke finnes noe bortenfor. Det er verken tid eller rom "der". Det går ikke an å oppholde seg "der". Det er ikke et sted. Det er ingenting. Vanskelig å forstå? Ja. Faktisk kanskje umulig. Men vi må bare akseptere det.

I vakuumpaken du snakker om er det en fisk OG tomrom (vakuum). Ikke bare en fisk. Hvis man kutter hull på pakken, strømmer det luft inn.

"Stjerner eksploderer, sola er en stjerne, hva når den eksploderer?"

"Sola vår er en stjerne som er ca midtveis i livet sitt. Når livet går mot slutten, vil den ekspandere, bli større og større og varmere og varmere. Den vil gjøre jorda til et ubeboelig sted. Hvis jeg ikke husker feil, snakker vi milliarder av år fram i tid. Så hvis mennesket fortsatt eksisterer (noe som for meg virker svært usannsynlig), vil vi måtte komme oss til mars eller til andre solsystemer, hvis vi vil overleve som sivilisasjon. Men dette er såpass langt fram i tid, at vi heller bør konsentrere oss om mer nært forestående problemer. Som global oppvarming. Dette problemet kan gjøre at vi utrydder oss selv innen et par hundre år.

"Tror du på dimmensjoner? Mennesker som går igjen?"

Da tenker vi på forskjellige "dimensjoner". Jeg er vant til at en dimensjon er enten tiden eller en romlig dimensjon. Altså hvordan vi opplever verden rundt oss.

Om mennesker kan gå igjen er jeg litt usikker på. Hvis det eksisterer parallelle universer, kan det tenkes at både du og jeg eksisterer i utallige universer samtidig! Dvs at det oppstår et nytt parallellt univers hver gang det skjer en forandring i verden. Så er det noen som spekulerer i om det går an å reise mellom disse dimensjonene. Jeg tror heller på dette enn et liv etter døden.

Mange mener at all tid eksisterer "samtidig", at tiden kun er en måte vi opplever verden på. Vi kan altså kun oppleve litt av tiden av gangen. En spennende tanke.

Du bør søke på dokumentaren "The elegant universe" på Youtube eller Google Video. Han programlederen er mye bedre til å forklare slikt enn meg.

Gjest kanrataman
Skrevet

For å forklare hva en dimensjon er:

Har du sett disse tegnefilmene med han strekmannen. Han kan kun bevege seg langs en strek. Det er verdenen hans. Altså kun i bredden. Dvs at han opplever én romlig dimensjon.

Har du hatt en av disse gamle leketøys-TVene hvor en mann som lever i én dimensjon går bortover i en by. Til slutt kommer han tilbake til det samme huset som han startet ved. Det er umulig for et éndimemsjonalt vesen å forstå dette.

Men la oss si at han egentlig gikk i ring i et plan, for eksempel på et papirark. Da har vi to dimensjoner: Lengde og bredde. For et todimensjonalt vesen er det ikke noe problem å forstå hvorfor han kommer tilbake til samme punkt etter å ha gått i sirkel.

Men det todimensjonale vesenet får problemer når dette skjer: Han går fra den ene kanten av arket til den andre. Så plutselig; SVOOOP, så er han på den andre siden igjen. Hvordan kan dette ha gått til? Det er uforståelig for mannen som kun opplever to dimensjoner.

Men VI kan forstå det. Vi er nemlig tredimensjonale vesener. Vi ser at arket er brettet til en sylinder, slik at endene på arket møtes! Vi opplever tre dimensjoner: bredde, lengde og høyde. For oss gir dette mening.

Hva så hvis det finnes kanskje 10 dimensjoner i universet som er skjulte for oss? Som vi ikke oppfatter. Det er en utrolig tanke, men moderne forskning sirkler mye rundt denne teorien om dagen. Hvis det stemmer, kan mange paranormale fenomener kanskje forklares på en logisk måte? Også spøkelser, UFO-er og annet. Jeg vet for lite om dette til å kunne svare på det. Bare spekulasjoner.

Men spennende er det!

Gjest kanrataman
Skrevet

Blir større og større? Hva er det som gjør universet større?

Hvordan kan universet utvide seg?

"Blir større og større? Hva er det som gjør universet større?

Hvordan kan universet utvide seg?"

Ja. Under The Big Bang, som jo var en stor eksplosjon, ble massen i universet slynget utover. Fortsatt utvider det seg; stjerner, planeter og galakser fyker vekk fra utgangspunktet sitt, som krusninger i vann.

Skrevet

"Blir større og større? Hva er det som gjør universet større?

Hvordan kan universet utvide seg?"

Ja. Under The Big Bang, som jo var en stor eksplosjon, ble massen i universet slynget utover. Fortsatt utvider det seg; stjerner, planeter og galakser fyker vekk fra utgangspunktet sitt, som krusninger i vann.

Eksplosjoner har vi igjen "begynnelse og slutt" Det er noe som starter eksplosjoner .... Hva startet Big Bang eksplosjonen?

Det må jo ha vært noe siden det sprutet ut stjerner, planeter osv,,

(ikke noe humring og latter for deg selv nå av mine spørsmål :o)

Jeg er faktisk oppegående, selv om jeg vet lite om akkurat dette, det har bare ikke interessert meg før...

Jeg jobber med Big Banger på en helt annen planet..menneskers :o)

Gjest kanrataman
Skrevet

Eksplosjoner har vi igjen "begynnelse og slutt" Det er noe som starter eksplosjoner .... Hva startet Big Bang eksplosjonen?

Det må jo ha vært noe siden det sprutet ut stjerner, planeter osv,,

(ikke noe humring og latter for deg selv nå av mine spørsmål :o)

Jeg er faktisk oppegående, selv om jeg vet lite om akkurat dette, det har bare ikke interessert meg før...

Jeg jobber med Big Banger på en helt annen planet..menneskers :o)

"Eksplosjoner har vi igjen "begynnelse og slutt" Det er noe som starter eksplosjoner .... Hva startet Big Bang eksplosjonen? Det må jo ha vært noe siden det sprutet ut stjerner, planeter osv,,"

Jeg vil tro du har rett. Det virker i hvert fall logisk at det ikke skjedde av seg selv, ikke sant? Religiøse peker ofte på dette, og hevder at Gud satte i gang Big Bang, og at før Big Bang fantes ingenting.

Men hva forklarer de religiøse med dette? INGENTING OVERHODET! Alt de gjør er å flytte de eksistensielle spørsmålene ett ledd bakover i tid. Våre nye spørsmål blir: Hvem skapte Gud? Hva var før Gud? Hvordan skapte han universet?

Dette forklarer altså ingenting å innføre Gud her. Det gjør det bare mer uforståelig, spør du meg. Jeg er da mer villig til å tro, som en del forskere sier, at The Big Bang faktisk var en kollisjon mellom to parallelle univers, og at det førte til et nytt univers (vårt). Her må jeg legge til at jeg ikke kan en dritt. Les om strengteorien, så vil du lære masse.

Jeg er fullstendig klar over at de fleste har svært begrensede kunnskaper om universet. Selv kan jeg ikke mer enn det jeg lærte på skolen, pluss at jeg har sett et par dokumentarer.

Du jobber med Big Bang, sier du?

Skrevet

Hvis du kun oppholder deg på dol, er det ikke rart du ikke vet hva moderne vitenskap sier.

Hahah du har så mye kunnskap!

Åh om vi ikke alle kunne vært smart som deg....

Jeg tilbringer nok UTROLIG lite tid her i forhold til deg, du bor jo her - det kan vi se på antall innlegg du poster.

Gjest kanrataman
Skrevet

Hahah du har så mye kunnskap!

Åh om vi ikke alle kunne vært smart som deg....

Jeg tilbringer nok UTROLIG lite tid her i forhold til deg, du bor jo her - det kan vi se på antall innlegg du poster.

Sier mannen som ikke tror på Big Bang!

Jeppjepp. Har du noen utdanning i det hele tatt? Jeg kunne bevist en gang for alle at jeg er smartere enn deg, invitert deg med på et Mensa-opptak. Tviler på du er i stand til å løse kompliserte differensialligninger, trippelintegraler og matriser. Ikke at de må kunne det for å gjøre det bra på en IQ-test, men hvis du klarer det, lover det godt.

Skrevet

Jeppjepp. Har du noen utdanning i det hele tatt? Jeg kunne bevist en gang for alle at jeg er smartere enn deg, invitert deg med på et Mensa-opptak. Tviler på du er i stand til å løse kompliserte differensialligninger, trippelintegraler og matriser. Ikke at de må kunne det for å gjøre det bra på en IQ-test, men hvis du klarer det, lover det godt.

1. jeg er jente.

2. jeg er eldre en deg.

3. jeg har 4års utdanning etter vgs.

4. jeg har mer kunnskaper enn deg.

5. jeg vet mye mer enn du noen gang kommer til å vite.

6. jeg hadde stilt deg til veggen før du hadde klart å puste.

Skrevet

Og sist men ikke minst, ditt innlegg var det mest tåpelig svaret jeg har lest med tanke på at jeg snakket om at du bor her inne og skriver 900 innlegg i timen i motsetning til meg, som er kanskje innom 1 gang i løpet av dagen.

Du valgte å svare det noe som absolutt ikke har noe med hva jeg skrev i den posten... gratulerer oh store smarte mensa wannabe.

Gjest kanrataman
Skrevet

1. jeg er jente.

2. jeg er eldre en deg.

3. jeg har 4års utdanning etter vgs.

4. jeg har mer kunnskaper enn deg.

5. jeg vet mye mer enn du noen gang kommer til å vite.

6. jeg hadde stilt deg til veggen før du hadde klart å puste.

1. jeg er mann

2. jeg er i min beste alder

3. jeg har 5 års utdanning etter vgs, med toppkarakterer

4. du vet ingenting om mine kunnskaper

5. du vet ikke hva jeg vet

6. jeg tviler på du lett kommer inn i mensa, men det hadde vært artig å sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...