Gå til innhold

Alenemamma - mister jeg overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Gjest har en venn i garasjen;)
Skrevet

En venn av meg jobber her jeg bor..et lite sted med bare 10 hus..så ikke så mange plasser å kan bo. Jeg har en stor garasje, så han får bo oppe der inntil videre. Har ikke plass i mitt hus uansett, og vi begge vil ha litt privatliv.

Men han låner mitt bad nede, og spiser middag sammen med meg og barnet mitt.

Jeg er alenemamma og mottar overgangsstønad. Så har jeg lest at om noen bor her, så mister jeg min rett til den stønaden.

Moren min sier jeg ikke gjør det, for man må være samboere da. Jeg tjener ikke noe på å ha han her.

Men man er jo samboere selv om han bor ute i garasjen min?! Det er jo min eiendom og tilhører mitt hus. Vi bor jo sammen på en måte da. Man er jo samboer om man bor sammen med ei venninne i ei leilighet og!

Jeg vil ikke plutselig gå på en smell om jeg hører på mamma, og tar helt feil.

Det står i reglene at om man får samboer så mister man denne retten.

Det stod ikke spesifisert om noen låner garasjen man ikke bruker..hehe. ;)

Han skal bare bo her midlertidig (håper jeg). Jeg kan jo stoppe overgangsstønaden til han flytter ut? Blir ikke det rett?

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Jeg skal self ringe å høre med trygdekontoret på mandagen. Blir vel å få råd om å ringe der tenker jeg.

Men han har bodd der en mnd nå, så ble litt redd nå etter å ha snakket med kjæresten min som sa at jeg kan bli straffet for det siden han allerede har bodd der så lenge.

Skrevet

Nei, han er ikke samboer, men leieboer. Ta 1,- i mnd i symbolsk leie på papiret så har du ditt på det tørre. :o)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Nei, han er ikke samboer, men leieboer. Ta 1,- i mnd i symbolsk leie på papiret så har du ditt på det tørre. :o)

1 krone? hehe!

Så vi er ikke samboere om han betaler husleie til meg?

Får høre med trygdekontoret..men er jo redd uansett,da han har bodd der en mnd uten å betale noe som helst..da har vi jo teknisk sett vært samboere en mnd!

Skrevet

1 krone? hehe!

Så vi er ikke samboere om han betaler husleie til meg?

Får høre med trygdekontoret..men er jo redd uansett,da han har bodd der en mnd uten å betale noe som helst..da har vi jo teknisk sett vært samboere en mnd!

Dere er ikke samboere, dere er jo ikke sammen, du har tydeligvis en annen kjæreste jo! Ikke deler dere soverom heller, kun bad og kjøkken. Kan ikke helt se for meg at trygdekontoret kan regne dette som samboerskap.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Dere er ikke samboere, dere er jo ikke sammen, du har tydeligvis en annen kjæreste jo! Ikke deler dere soverom heller, kun bad og kjøkken. Kan ikke helt se for meg at trygdekontoret kan regne dette som samboerskap.

hm..håper jo litt på at du har rett da:) Trenger jo den overgangsstønaden.. Får ringe å høre hva de har å si på trygdekontoret da på mandag! :) takk for svar!

Skrevet

Jeg vil, som Lillemus, tro at dere vil bli betraktet som leietager og utleier.

Dere bor jo ikke _sammen_ men på nesten samme sted.

Skrevet

Poenget med overgangsstønad osv er jo at du er aleneforsørger for barnet ditt. Og denne kameraten som bor i garasjen din forsørger jo hverken deg eller barnet ditt, og har heller ingen plikt til det. Du kan dermed slappe helt av og ikke være redd for at overgangsstønaden er trygg. Men det er uansett greit å ha snakket med trygdekontoret om situasjonen, så slipper du at det oppstår misforståelser og tilhørende mistanker,.

Skrevet

Tror du bør ta leie av ham for at det ikke skal regnes som samboerskap. Hva om du tok 300 kr mnd da, det gjør da vel ingen ting om han betaler det? 1,- krone virker bare fiktivt og mistenkelig.

Trygdekontoret vil naturlig nok være skeptiske om de får vite at du deler husvære med en annen - det er svært mange som forsøker lure seg unna det at de faktisk har samboer.

Var jeg deg, ville jeg ikke fortalt Trygdekontoret frivillig om leietakeren din, for det er ikke sikkert de finner ut av det, hvis ingen sladrer. Tar de kontakt med dem, forklarer du selvsagt situasjonen og viser fram leiekontrakt og innbetalt leie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...