Gå til innhold

Negere

Anbefalte innlegg

Gjest kanrataman
Skrevet

Hva kaller du svarte mennesker. Hvis du f eks vil si noe om en person (neger) som står et stykke unna deg, hva kaller du han. Sier du f eks "Han negeren der", eller "Han svarte der borte"? Er eneste ikke-rasistiske mulighet å si "Han der borte av utenlandsk opprinnelse"?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

8

• Bookworm

5

• Mista nikket

3

• double

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om jeg er nødt til å bruke hudfargen som "signalement" pleier jeg å si "mørkhudet" tror jeg.

Mista nikket
Skrevet

Han med den blå genseren, hvis han hadde det?

Gjest kanrataman
Skrevet

Han med den blå genseren, hvis han hadde det?

Men hvis han ikke skiller seg ut med klærne...Det er jo uansett lettere å få øye på en neger i mengden, enn å se på klærne.

Mista nikket
Skrevet

Men hvis han ikke skiller seg ut med klærne...Det er jo uansett lettere å få øye på en neger i mengden, enn å se på klærne.

Svært få som ikke skiller seg ut med klærne. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er. Det enkleste er ofte det beste :-) Eller er du ute for å få en PK debatt?

Gjest kanrataman
Skrevet

Svært få som ikke skiller seg ut med klærne. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er. Det enkleste er ofte det beste :-) Eller er du ute for å få en PK debatt?

Vet ikke hva PK er.

Men jeg mener i hvert fall at når du ser en neger, så tenker du mer på at han er neger enn at han går i blå genser.

Skrevet

Er dette et stort problem for deg? I så fall, har du hatt det sånn lenge?

Mista nikket
Skrevet

Vet ikke hva PK er.

Men jeg mener i hvert fall at når du ser en neger, så tenker du mer på at han er neger enn at han går i blå genser.

PK=politisk korrekt

Gjest kanrataman
Skrevet

Er dette et stort problem for deg? I så fall, har du hatt det sånn lenge?

Nei, det er sjelden et problem. Men av og til vil man jo peke ut negere i hvit folkemasse, hvis du skjønner. Og da lurer jeg på hvilket ord som er mest passende.

Gjest kanrataman
Skrevet

PK=politisk korrekt

OK.

Jeg synes bruk av termen "mann av utenlandsk opprinnelse" høres vel latterlig ut i en folkelig samtale.

Gjest Leylah
Skrevet

han mørke, han brune, han utenlandske, han negeren..rett og slett..

Gjest kanrataman
Skrevet

han mørke, han brune, han utenlandske, han negeren..rett og slett..

Godt å høre at flere bruker ordet neger.

Skrevet

Godt å høre at flere bruker ordet neger.

Hvorfor er det godt å høre? Man bør vokte seg vel for å bruke uttrykk som føles nedverdigende for de det gjelder. Jeg er døv, men liker ikke å bli kalt for "døving" eller "døvstum".

Jeg liker heller ikke at mitt språk blir kalt "fingerspråk". Det betyr ikke at jeg blir sur når folk bruker dette uttrykket. Jeg skjønner at de er uvitende og vil da heller fortelle at det heter "norsk tegnspråk" :-)

Jeg fulgte en gang med på et "Oprah Winfrey-show". Der diskuterte man bruken av "neger". De sorte selv hatet ordet fordi det minte dem altfor mye om tidligere tider med slavehandel og/eller apartheid. Den gangen ble begrepet "neger" brukt på en nedsettende måte. Begrepet ble vel på en måte "ødelagt" slik at man ikke lenger klarte å oppfatte det på en positiv måte. Vi som ikke har kjent denne problematikken på kroppen, vet ikke hva vi snakker om. Av den grunn bør vi ha såpass respekt for de som har førstehåndskunnskaper, at vi retter oss etter deres ønsker om hvilke begreper som brukes.

Gjest kanrataman
Skrevet

Hvorfor er det godt å høre? Man bør vokte seg vel for å bruke uttrykk som føles nedverdigende for de det gjelder. Jeg er døv, men liker ikke å bli kalt for "døving" eller "døvstum".

Jeg liker heller ikke at mitt språk blir kalt "fingerspråk". Det betyr ikke at jeg blir sur når folk bruker dette uttrykket. Jeg skjønner at de er uvitende og vil da heller fortelle at det heter "norsk tegnspråk" :-)

Jeg fulgte en gang med på et "Oprah Winfrey-show". Der diskuterte man bruken av "neger". De sorte selv hatet ordet fordi det minte dem altfor mye om tidligere tider med slavehandel og/eller apartheid. Den gangen ble begrepet "neger" brukt på en nedsettende måte. Begrepet ble vel på en måte "ødelagt" slik at man ikke lenger klarte å oppfatte det på en positiv måte. Vi som ikke har kjent denne problematikken på kroppen, vet ikke hva vi snakker om. Av den grunn bør vi ha såpass respekt for de som har førstehåndskunnskaper, at vi retter oss etter deres ønsker om hvilke begreper som brukes.

Men du liker da å bli kalt døv?

En neger bør på samme måte like å bli kalt neger. Synd ordet har blitt ødelagt av rasister, men vi bør ikke la rasistene bestemme hvilke ord vi skal bruke.

Vi får evt finne på et nytt ord. "Mann av utenlandsk opprinnelse" blir bare teit.

Skrevet

Men du liker da å bli kalt døv?

En neger bør på samme måte like å bli kalt neger. Synd ordet har blitt ødelagt av rasister, men vi bør ikke la rasistene bestemme hvilke ord vi skal bruke.

Vi får evt finne på et nytt ord. "Mann av utenlandsk opprinnelse" blir bare teit.

"Men du liker da å bli kalt døv?"

Ja, fordi det uttrykket har aldri blitt brukt på en nedsettende måte.

"En neger bør på samme måte like å bli kalt neger. Synd ordet har blitt ødelagt av rasister, men vi bør ikke la rasistene bestemme hvilke ord vi skal bruke."

Rasistene liker sikkert godt at vi bruker ordet "neger", så vi burde ikke gjøre dem fornøyde!

"Vi får evt finne på et nytt ord. "Mann av utenlandsk opprinnelse" blir bare teit."

"Mann av utenlandsk opprinnelse" handler jo ikke om hudfarge i det hele tatt. En hvit svenske er også av utenlandsk opprinnelse. Det er vel ikke så ofte vi trenger å nevne hudfargen, den er tross alt svært lite viktig. Om vi av en eller annen grunn "må" nevne den, kan vi vel bare si "han er mørk i huden". Enkelt og greit :-)

Skrevet

Jeg bruker faktisk å si:"han som er av utenlandsk opprinnelse",med et lite smil..

For jeg vil helst si neger,men ikke støte folk rundt meg!

Men er det meg og en venn,sier jeg glatt negeren.

De har nok sine ord på oss også!

Gjest kanrataman
Skrevet

"Men du liker da å bli kalt døv?"

Ja, fordi det uttrykket har aldri blitt brukt på en nedsettende måte.

"En neger bør på samme måte like å bli kalt neger. Synd ordet har blitt ødelagt av rasister, men vi bør ikke la rasistene bestemme hvilke ord vi skal bruke."

Rasistene liker sikkert godt at vi bruker ordet "neger", så vi burde ikke gjøre dem fornøyde!

"Vi får evt finne på et nytt ord. "Mann av utenlandsk opprinnelse" blir bare teit."

"Mann av utenlandsk opprinnelse" handler jo ikke om hudfarge i det hele tatt. En hvit svenske er også av utenlandsk opprinnelse. Det er vel ikke så ofte vi trenger å nevne hudfargen, den er tross alt svært lite viktig. Om vi av en eller annen grunn "må" nevne den, kan vi vel bare si "han er mørk i huden". Enkelt og greit :-)

Jeg synes vi trenger et nytt ord. Helt nytt. Hva med TEGUNER? "Se på han teguneren der borte!"

Gjest kanrataman
Skrevet

Jeg bruker faktisk å si:"han som er av utenlandsk opprinnelse",med et lite smil..

For jeg vil helst si neger,men ikke støte folk rundt meg!

Men er det meg og en venn,sier jeg glatt negeren.

De har nok sine ord på oss også!

Nettopp, hvorfor skal alltid vi i Vesten være så fordømt snille!

Muslimene vil oss alt vondt, men her i landet skal vi bare åpne moskeer og tillate flere og flere rettigheter for muslimer. I Iran ville de drept oss om vi krevde slikt.

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor du føler det nedsettende å bli kalt for "døving", men hvorfor er "fingerspråk" nedsettende? Dere bruker jo fingrene?

Nå spør jeg ikke for å provosere, men rett og slett av ren nysgjerrighet og uvitenhet:-) Ble faktisk litt usikker her jeg satt, på om jeg bruker betegnelsen "fingerspråk" eller "tegnspråk"...for jeg ser ikke noe feil med noen av dem...Beklager hvis jeg tar feil.

Gjest Du er morsom
Skrevet

Nettopp, hvorfor skal alltid vi i Vesten være så fordømt snille!

Muslimene vil oss alt vondt, men her i landet skal vi bare åpne moskeer og tillate flere og flere rettigheter for muslimer. I Iran ville de drept oss om vi krevde slikt.

Hehe du tror du provoserer, men du vil ikke klare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...