Gå til innhold

Negere

Anbefalte innlegg

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

8

• Bookworm

5

• Mista nikket

3

• double

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kanrataman
Skrevet

"En neger bør på samme måte like å bli kalt neger".

Herregud, er du så dum, eller gjør du deg til?

Det er mulig du vil ha utbytte av å lese dette, men sannelig ikke sikkert. For du virker ganske motstandsdytig mot fornuft.

http://www.ayin.no/index.php?id=365375

Ikke arrogant ment, men i mine øyne er det DU som gjør deg dum ved å kalle meg motstandsdyktig mot fornuft. Greit, i denne tråden har jeg vært en spøkefugl og satt ting mye på spissen. Men jeg er verken religiøs eller stemmer FrP. Jeg tror på vitenskapen of fornuften.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ikke arrogant ment, men i mine øyne er det DU som gjør deg dum ved å kalle meg motstandsdyktig mot fornuft. Greit, i denne tråden har jeg vært en spøkefugl og satt ting mye på spissen. Men jeg er verken religiøs eller stemmer FrP. Jeg tror på vitenskapen of fornuften.

Innleggene dine taler for seg selv.

Gjest kanrataman
Skrevet

Innleggene dine taler for seg selv.

Ikke sant...

Vel, for kristne FrP-ekstremister uten humor og intelligens kan det sikkert utarte seg i den retning. Tror du er den eneste som ikke henger med i svingene her på dol.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ikke sant...

Vel, for kristne FrP-ekstremister uten humor og intelligens kan det sikkert utarte seg i den retning. Tror du er den eneste som ikke henger med i svingene her på dol.

Les gjennom de tingene du har skrevet en gang til, du. Og så kan du tenke litt på at det finnes mennesker her inne som blir direkte berørt av det du skriver.

Og i forhold til dine karakteristikker, så kan jeg bare gratulere. Du kunne ikke bommet mer om du hadde prøvd. Oi, det var vel nettopp prøve du gjorde? Jaja, bedre lykke neste gang, lillegutt.

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor du føler det nedsettende å bli kalt for "døving", men hvorfor er "fingerspråk" nedsettende? Dere bruker jo fingrene?

Nå spør jeg ikke for å provosere, men rett og slett av ren nysgjerrighet og uvitenhet:-) Ble faktisk litt usikker her jeg satt, på om jeg bruker betegnelsen "fingerspråk" eller "tegnspråk"...for jeg ser ikke noe feil med noen av dem...Beklager hvis jeg tar feil.

Fint du spør:-)

Det blir vel omtrent som å kalle talespråk for "munnspråk" eller "tungespråk".

Tegnspråk er så mye mer enn bare bruken av fingrene. "Fingerspråk" høres ut som et "enkelt" hjelpespråk eller hva jeg nå skal kalle det. Tegnspråk inneholder ulike håndformer, håndbevegelser, plassering, munnbevegelser, bevegelser av hode, øyne (selve øynene og/eller øyenbrynene), skuldre og overkropp.

Tegnspråk er altså et komplekst og rikt språk med egen grammatikk. Jeg vet ikke helt om jeg kan si at bruken av begrepet "fingerspråk" virker direkte nedverdigende, men det får tegnspråk til å høres så "enkelt" ut, hvis du skjønner hva jeg mener?

Skrevet

Jeg synes vi trenger et nytt ord. Helt nytt. Hva med TEGUNER? "Se på han teguneren der borte!"

Bra forslag!

Kanskje vi skal starte en kampanje her på DOL? Vi oppfordrer alle DOL'ere til å bruke begrepet "teguner" om folk med medfødt mørk hudfarge. Om et par år har ordet antagelig blitt endel av det norske språket. Kult eksperiment ;-)

Gjest kanrataman
Skrevet

Les gjennom de tingene du har skrevet en gang til, du. Og så kan du tenke litt på at det finnes mennesker her inne som blir direkte berørt av det du skriver.

Og i forhold til dine karakteristikker, så kan jeg bare gratulere. Du kunne ikke bommet mer om du hadde prøvd. Oi, det var vel nettopp prøve du gjorde? Jaja, bedre lykke neste gang, lillegutt.

Ja, der kom personangrepet som ventet :-)

Diskusjon slutt med Mrs. Wallace for min del her på dol.

Gjest kanrataman
Skrevet

Bra forslag!

Kanskje vi skal starte en kampanje her på DOL? Vi oppfordrer alle DOL'ere til å bruke begrepet "teguner" om folk med medfødt mørk hudfarge. Om et par år har ordet antagelig blitt endel av det norske språket. Kult eksperiment ;-)

Jepp. Ser det for meg i norske ordbøker om 10 år.

Teguner - Nøytral term for mørkhudet person. Oppsto i 2007, da begrepet "neger" hadde fått en negativ ladning og "mann/kvinne av utenlandsk opprinnelse" både ble funnet for upresist og for lite folkelig. Opphavet er ukjent, men den mest aksepterte teorien er at ordet stammer fra det norske diskusjonsforumet doktoronline.no.

Skrevet

Jepp. Ser det for meg i norske ordbøker om 10 år.

Teguner - Nøytral term for mørkhudet person. Oppsto i 2007, da begrepet "neger" hadde fått en negativ ladning og "mann/kvinne av utenlandsk opprinnelse" både ble funnet for upresist og for lite folkelig. Opphavet er ukjent, men den mest aksepterte teorien er at ordet stammer fra det norske diskusjonsforumet doktoronline.no.

*fnis*

Skrevet

Hvorfor er det godt å høre? Man bør vokte seg vel for å bruke uttrykk som føles nedverdigende for de det gjelder. Jeg er døv, men liker ikke å bli kalt for "døving" eller "døvstum".

Jeg liker heller ikke at mitt språk blir kalt "fingerspråk". Det betyr ikke at jeg blir sur når folk bruker dette uttrykket. Jeg skjønner at de er uvitende og vil da heller fortelle at det heter "norsk tegnspråk" :-)

Jeg fulgte en gang med på et "Oprah Winfrey-show". Der diskuterte man bruken av "neger". De sorte selv hatet ordet fordi det minte dem altfor mye om tidligere tider med slavehandel og/eller apartheid. Den gangen ble begrepet "neger" brukt på en nedsettende måte. Begrepet ble vel på en måte "ødelagt" slik at man ikke lenger klarte å oppfatte det på en positiv måte. Vi som ikke har kjent denne problematikken på kroppen, vet ikke hva vi snakker om. Av den grunn bør vi ha såpass respekt for de som har førstehåndskunnskaper, at vi retter oss etter deres ønsker om hvilke begreper som brukes.

Litt på siden.. men jeg har aldri hørt ordet "fingerspråk" før. Er ikke sikker på om jeg umiddelbart ville ha forstått hva det betydde. Er det mange som kaller tegnspråk for det?

Jeg har hørt ordet nigger av og til, og det er utelukkende fra afro-amerikanere. Jeg sier neger. Har aldri tenkt over at det kan oppfattes som negativt. Har en fargerik vennekrets, og har aldri fått noen reaksjon på det heller.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, der kom personangrepet som ventet :-)

Diskusjon slutt med Mrs. Wallace for min del her på dol.

Næmmen, ble du lei deg? Fornærmet? Er det irriterende når noen kaller deg noe du selv ikke har valgt å definere deg som?

Æddabædda.

Gjest kanrataman
Skrevet

Næmmen, ble du lei deg? Fornærmet? Er det irriterende når noen kaller deg noe du selv ikke har valgt å definere deg som?

Æddabædda.

Forskjellen mellom å bli fornærmet og å få seg en god latter pga latterlig argumentering er ikke triviell.

God natt.

Mrs. Wallace
Skrevet

Forskjellen mellom å bli fornærmet og å få seg en god latter pga latterlig argumentering er ikke triviell.

God natt.

Så lenge holdt altså din silent treatment? Hoi!

Mrs. Wallace
Skrevet

Ok, da slapp jeg å legge ut den lenken. Takk!

:)

Å, det var da så lite! Men akk, så nødvendig. :o)

Gjest kanrataman
Skrevet

Hadde glemt silent treatment.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hadde glemt silent treatment.

Aggresjon demens, med andre ord.

Gjest kanrataman
Skrevet

Dessuten ville det være frekt å ikke svare så lenge silent treatment object henvender seg på en seriøs måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...