Gå til innhold

Offervilje

Anbefalte innlegg

Gjest ville du?
Skrevet

Tenk deg denne (om enn noe usannsynlige) situasjonen:

Du får tilbud om å gi avkall på synet ditt. Det vil da bli slutt på alle kriger, sult og alvorlige sykdommer som AIDS i hele verden.

Hvis du takker nei, fortsetter verden som før. Ville du ofret synet i denne situasjonen? (Ingen fikk vite om at det var du som har æren for freden).

tzatziki1365380058
Skrevet

For en problemstilling. Men ja, jeg tror nok jeg hadde gjort det. Jeg har barn!

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Aldri!

Synet er kanskje det mest verdifulle jeg har. Å bli blind må være helt jævlig.

Gjest kanrataman
Skrevet

Jeg håper det. Tviler på jeg hadde klart å leve med å ha sagt nei til dette tilbudet.

Men man vet ikke før man er oppe i situasjonen.

Skrevet

Ja, det ville jeg. En lav kostnad for evig fred på jord.

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Ja, det ville jeg. En lav kostnad for evig fred på jord.

Men du taper jo på det! Mister synet. Du bor dessuten i Norge, hvor det er både fred og harmoni fra før, og ville ikke merket noe til det.

Nei, dette ville jeg aldri gjort. Så egoistisk er jeg faktisk.

Gjest kanrataman
Skrevet

Men du taper jo på det! Mister synet. Du bor dessuten i Norge, hvor det er både fred og harmoni fra før, og ville ikke merket noe til det.

Hva med gleden over å gjøre noe for andre?

Du har gjort mer for verden enn du ville klart på 10 000 år med synet i behold.

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Hva med gleden over å gjøre noe for andre?

Du har gjort mer for verden enn du ville klart på 10 000 år med synet i behold.

Det ville likevel ikke hjulpet meg noe. Hadde verden fått vite at JEG hadde æren for alt, ville jeg helt klart gjort det. Men hvis ikke...niks. Såpass viktig er synet for meg.

Skrevet

Hva er vel mitt syn mot mange milliarder menneskers lykke.

For ikke å snakke om min sjelefred for resten av livet. Jo - jeg synes valget er enkelt.

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Hva er vel mitt syn mot mange milliarder menneskers lykke.

For ikke å snakke om min sjelefred for resten av livet. Jo - jeg synes valget er enkelt.

For deg betyr synet ditt mye.

Sjelefred? Sannsynligvis ville du bare bli gal. Du ville garantert prøvd å fortelle folk hvorfor du var blind. Og folk ville se på deg som en loco.

Skrevet

Sjelefred? Sannsynligvis ville du bare bli gal. Du ville garantert prøvd å fortelle folk hvorfor du var blind. Og folk ville se på deg som en loco.

Det er jo faktisk et godt poeng:)

Skrevet

Du snakker ikke om meg, men om deg selv.

Skrevet

Det ville likevel ikke hjulpet meg noe. Hadde verden fått vite at JEG hadde æren for alt, ville jeg helt klart gjort det. Men hvis ikke...niks. Såpass viktig er synet for meg.

Så trist å lese.

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Så trist å lese.

Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som faktisk driter i andre.

Skrevet

Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som faktisk driter i andre.

Jeg tror dessverre du har rett.

Gjest opp-ned bambustre
Skrevet

Øh, ja... selvfølgelig...?

Det er slett ingen selvfølge. Jeg tror nesten at de fleste i virkeligheten ville avslått dette tilbudet. Jeg også.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at jeg ville ha ofret synet for dette - eller jeg vet ikke. Men det jeg synes er trist med din innstilling er at du hadde kommet til å gjøre det hvis verden hadde fått vite at du hadde æren for det, men hvis ingen hadde fått vite det, så hadde du ikke gjort det. Det synes jeg er ekstremt mer egoistisk enn å ikke gjøre det i det hele tatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...