Gå til innhold

Offervilje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som jeg sitter her i sofaen og vet at dette ikke er relevant - så betyr synet mitt så mye for meg at jeg tenker at jeg ikke ville ha ofret det.

Men hvis situasjonen ble en realitet - og jeg faktisk sto med ansvaret for å redde verden - hmmm, ja kanskje. Tenk så godt jeg ville ha hatt det med meg selv da...og kriger sprer seg, at det er stille og rolig i Norge nå, betyr ikke at det ikke kan bli kriger her på et senere tidspunkt, jeg har barn og vil da forhåpentligvis få barnebarn og oldebarn osv - tenk om jeg kunne ha reddet framtiden deres... Jaja, en god tanke, kanskje jeg nok hadde kommet til å gjort det likevel.

Gjest kanrataman
Skrevet

Jeg tror heller ikke at jeg ville ha ofret synet for dette - eller jeg vet ikke. Men det jeg synes er trist med din innstilling er at du hadde kommet til å gjøre det hvis verden hadde fått vite at du hadde æren for det, men hvis ingen hadde fått vite det, så hadde du ikke gjort det. Det synes jeg er ekstremt mer egoistisk enn å ikke gjøre det i det hele tatt...

Støttes!

Gjest klabbert
Skrevet

Helt klart! Selv om jeg er veldig glad i synet mitt.

Lurer på det meste og de fleste...
Skrevet

Nok en demonstrasjon på hvor falske, uærlige og selvinnsiktsløse folk flest er - nesten alle har svart "ja, uten å blunke".

Jeg ville ikke tatt imot "tilbudet" om ingen visste om det... jeg er rett og slett ikke så stormannsgal at jeg tenker jeg er som JESUS.

Men om folk visste om saken, hadde jeg nok gjort det. Mistet synet. Ikke fordi folk ville sett opp til meg. Men fordi at om jeg hadde sagt nei, så ville det være et sosialt selvmord. Og da er det mye bedre å miste synet.

Gjest kanrataman
Skrevet

Nok en demonstrasjon på hvor falske, uærlige og selvinnsiktsløse folk flest er - nesten alle har svart "ja, uten å blunke".

Jeg ville ikke tatt imot "tilbudet" om ingen visste om det... jeg er rett og slett ikke så stormannsgal at jeg tenker jeg er som JESUS.

Men om folk visste om saken, hadde jeg nok gjort det. Mistet synet. Ikke fordi folk ville sett opp til meg. Men fordi at om jeg hadde sagt nei, så ville det være et sosialt selvmord. Og da er det mye bedre å miste synet.

Da er du enig med bambustreet.

Interessant det du sier om sosialt selvmord. Godt poeng. Alle ville hatet deg om du takket nei til tilbudet.

Men jeg reagerer litt på at du tilsynelatende mener man er stormannsgal hvis man takker ja uten at folk vet om det.

Mulig jeg ikke har nok selvinnsikt her, men jeg ser for meg at jeg ville fått problemer også hvis jeg hadde takket nei og ingen fikk vite noe.

Lurer på det meste og de fleste...
Skrevet

Da er du enig med bambustreet.

Interessant det du sier om sosialt selvmord. Godt poeng. Alle ville hatet deg om du takket nei til tilbudet.

Men jeg reagerer litt på at du tilsynelatende mener man er stormannsgal hvis man takker ja uten at folk vet om det.

Mulig jeg ikke har nok selvinnsikt her, men jeg ser for meg at jeg ville fått problemer også hvis jeg hadde takket nei og ingen fikk vite noe.

Ja, man ville nok fått dårlig samvittighet selv om ingen visste om det.

Men jeg mener ikke man er stormannsgal om man takker "ja" til dette tilbudet. Da er man jo en stor mann. Det jeg sier er at folk som tenker og sier at de vil si "ja" er stormannsgale... det er så lite realistisk, og det virker som de sammenligner seg med Jesus.

Gjest this'n that
Skrevet

Nei. Jeg tviler på at verden hadde fortsatt uten kriger, farlige sykdommer etc om jeg hadde mistet synet. Nye kriger vil komme, nye utbrudd av skumle sykdommer and so on.

Gjest this'n that
Skrevet

Er det ikke litt naivt å tro at verdensfreden vil holde seg? At det ikke vil være sosiale forskjeller, sult og sykdommer?

Gjest kanrataman
Skrevet

Ja, man ville nok fått dårlig samvittighet selv om ingen visste om det.

Men jeg mener ikke man er stormannsgal om man takker "ja" til dette tilbudet. Da er man jo en stor mann. Det jeg sier er at folk som tenker og sier at de vil si "ja" er stormannsgale... det er så lite realistisk, og det virker som de sammenligner seg med Jesus.

Sammenligner seg med Jesus...

Egentlig er de sannsynligvis en like stor mann som Jesus. Bibelen er jo bare tull.Men jeg skjønner hvor du vil.

Gjest kanrataman
Skrevet

Nei. Jeg tviler på at verden hadde fortsatt uten kriger, farlige sykdommer etc om jeg hadde mistet synet. Nye kriger vil komme, nye utbrudd av skumle sykdommer and so on.

Kan du this n' that-trikset!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...