Gå til innhold

Økonomiske stønader og intelligens

Anbefalte innlegg

Lurer på det meste og de fleste...
Skrevet

Jeg har akkurat lest tråden om FRP'erne. Der ble det blant annet sagt noe som var omtrent "er det ikke bare sosialklienter i grilldress som stemmer de", og at FRP "er et parti for uintelligente mennesker".

Dette innlegget handler ikke om FRP. Det handler om ideen om at mennesker som lever, midlertidig eller for livstid, på økonomiske stønader fra staten - som uføretrygd, sosialpenger og attføring - er "mindre intelligente" enn deres motstykker.

For jeg tror ærlig talt ikke det er noen sammenheng her. Utsagn som at slike mennesker "alltid går i grilldress" er i alle fall et tegn på uvitenhet om emnet. Hvorfor skulle trygdede mennesker kle seg ikke bare anderledes enn andre, men også på en mindre sofistikert måte?

Det mange mennesker tenker, slik jeg oppfatter det, er at mennesker som er trygdede eller går på sosialen, er mennesker som er "dumme", slik at de ikke tenker lenger enn sin egen snute - og dermed syns det er OK å være "snyltere".

Det første jeg vil innvende mot dette, er at intelligens/flinkhet ikke medfører bedre moral. Selv om det kanskje vil se slik ut. Smarte mennesker er jo bedre til å tenke strategisk enn mindre smarte mennesker. Og det er naturligvis strategisk å opptre mest mulig moralskt.

Slik dette manifesterer seg, vil mange kanskje ikke så ofte høre utsagt som "jeg ville aldri datet en stygg mann" fra en intelligent jente. Hun vil unngå å si dette. Hun innrømmer det kanskje etter hvert, men unngår å snakke om det. Mindre intelligente jenter kan finne på å si at den og den er stygge.

Dermed vil intelligens fremstå som sammenhengende med moral. Men en slik sammenheng tror jeg altså ikke finnes. Merk at eksemplene ovenfor ikke var nødvendige regler, bare plausible scenarier.

Den andre innvendingen jeg har, er at jeg ikke tror det finnes så mange mennesker som er fornøyd med å være trygdet eller gå på sosialen. Det er etter min mening noe man mer eller mindre tvinges inn i... dermed kan man ikke si at "folk som bare tenker på seg selv har lettere for å bli trygdede".

Jøsses, er det virkelig så forbannet vanskelig å forstå at om man skal tenke på seg selv, så er det nettopp det å IKKE bli trygdet man velger. Hva er det egentlig som er så bra med å være trygdet? Jeg skjønner ikke hvordan folk kan finne på å fremstille det som "et liv i sus og dus" hver gang man skal rakke ned på "snylterne".

Det er virkelig ikke så høy lønn om man er trygdet. Mennesker som for en kortere periode går på arbeidsledighetstrygd, kan nok få endel utbetalt, om de har tjent bra de forutgående årene. Men den gruppen som er så uglesett overalt, er sosialklientene. Hva faen tror dere en sosialklient får? For det første så får du ikke denne ytelsen om du har sparepenger i banken. For det andre er det så lite utbetalt at du bare har råd til mat. Du kan kanskje være heldig å klare å spare til en liten TV (slikt er jo blitt veldig billig med tiden) eller en dårlig PC. Men du kan bare glemme å dra ut og spise middag eller feste.

Mange tror jo sosialklienter bare fester hele tiden. Hvordan har de egentlig råd til det?

Og hva med det sosiale? Mange som blir trygdede mister jo nettverket totalt. Mange folk ser jo ned på trygdede, dette har jo manifestert seg til og med her på forumet. Man mister også selvtillit ved å bli trygdet. Så det sier seg selv at det å bli trygdet ikke er noe man gjør for å få status blant vennene sine.

Nei, jeg syns folk bør skjerpe seg. Det skal ikke være noen skam å bli trygdet. Det er i de aller fleste tilfeller et personlig nederlag. Og stigmata gjør det så mye lettere for at det som kanskje var ment å være midlertidig, blir livsvarig. Det er en byrde som det ofte er vanskelig å komme vekk fra.

Jeg avrunder dette innlegget med å si noe jeg ikke har belegg for å si, men som jeg likevel tror sterkt på. Hvorfor i huleste tror dere at det er de trygdede som stemmer FRP? Jeg tror faktisk de aller fleste forstår at FRP er partiet for lavere skatter, og dermed mindre trygder. Sånn som jeg ser det, er dette en av de tingene FRP har som grunnmål. Og trygdede er ikke så dumme at de ikke forstår at om folket betaler mindre i skatt, så blir det mindre i statskassa - uansett hvor dumme dere har tenkt å gjøre de!

Det har vært endel snakk om dette i det siste. Harald Eia påpekte for litt siden at kulturelitens kritikk av FRP virker positivt for partiet. Og jeg slenger meg på hans side her, det er folkeforakt å rakke ned på deres velgere.

I tillegg vil jeg også tilføye at jeg ikke tror FRP's velgere er dumme i det hele tatt. De er nok ikke mennesker som er veldig opptatt av "intellektuelle" saker, men økonomisk tror jeg disse menneskene klarer seg bra. De er enklere mennesker på den måten at de ikke helt skjønner at det faktisk er rasisme å nekte en somalier de samme rettighetene han har, for rasisme for frp'ere er jo de åpenbart rasistiske samlingene (jeg vet faktisk ikke om en eneste person eller organisasjon i hele verden som anerkjenner at han er en rasist). Men det betyr ikke at de er "dumme"! De er etter min mening hardarbeidende og de tjener bra, det er her de har sin styrke.

Om jeg skulle svare på "hvorfor jeg ikke liker FRP" slik disse kjendisene i Dagbladet fikk, ville jeg ikke svare ved å fordumme velgerne til FRP.

Personlig syns jeg faktisk ikke FRP skiller seg så veldig ut fra resten av partiene. Alle partiene lover gull og grønne skoger. Alle bryter også løftene.

Det virker på meg som demokratiet og prosessen med å velge ledere bare er blitt en prosedyre man gjør av ren vane, for å holde maskinen (samfunnet) i gang. Skjer det egentlig noe nevneverdig i politikken for å løse problemer som den økende mengden av klimagasser i atmosfæren og verdensomspennende terror?

Men nå ar jeg sporet fullstendig av, så jeg stopper her.

Gjest kanrataman
Skrevet

Jeg er enig med det meste du skriver her. Men statistikker viser at FrP faktisk HAR hovedmengden av velgerne sine blant de som har lavest utdannelse. Og det er riktig som du sier, trydgede vil ikke tjene på at FrP får mer makt. Tvert imot. Likevel stemmer trygdede FrP som bare det. Da blir det lett å trekke den konklusjonen at trygdede er lite intelligente, selv om det selvsagt er en stygg generalisering som jeg ikke vil signere.

God natt!

Skrevet

Jeg er enig med det meste du skriver her. Men statistikker viser at FrP faktisk HAR hovedmengden av velgerne sine blant de som har lavest utdannelse. Og det er riktig som du sier, trydgede vil ikke tjene på at FrP får mer makt. Tvert imot. Likevel stemmer trygdede FrP som bare det. Da blir det lett å trekke den konklusjonen at trygdede er lite intelligente, selv om det selvsagt er en stygg generalisering som jeg ikke vil signere.

God natt!

Det var nytt for meg at det bare er mennesker med lav utdannelse som kan bli trygdet..

Skrevet

God natt!

Men hvor får du sammenhengen mellom høy utdannelse og evne til å skaffe høyest mulig inntekt fra?

Ta lærere, da. De trenger 4 år etter videregående, minimum. Det er likevel slik at de aller fleste håndverkere tjener mer enn lærere... som ikke trenger noe utdannelse etter videregående - de begynner faktisk å tjene penger etter kun 2 år på videregående (selv om inntekten på lærling-stadiet ikke er så høy).

Det er desutten et annet (jeg vet ikke hvor viktig) poeng her. Det er ofte slik at mennesker med fysiske skader eller handikap prøver å få seg en akademisk utdannelse, for i det hele tatt klare å jobbe. Det kan være noe så enkelt som ryggplager som hindrer enn i å gjøre fysisk arbeid som snekring, jobbe på sykehus, bake brød - kort fortalt mesteparten av ufaglært arbeid.

Det stemmer sikkert at mennesker med lite utdannelse har en større tendens til å stemme FRP. Men det betyr altså IKKE at det er trygdede som stemmer FRP. Nei - de som stemmer FRP er vellykkede mennesker, selv om de ikke har mye utdannelse. Tror du/dere virkelig at man blir rik ved å skaffe seg høyere, akademisk utdannelse?

Det gjør man ikke... veldig mange er arbeidsledige, da det er håndverkere o.l. det faktisk er manko på i dag - akademikere er det mer enn nok av.

Gjest kanrataman
Skrevet

Det var nytt for meg at det bare er mennesker med lav utdannelse som kan bli trygdet..

Det er ikke bare det, nei. Beklager hvis det hørtes slik ut.

Gjest kanrataman
Skrevet

Men hvor får du sammenhengen mellom høy utdannelse og evne til å skaffe høyest mulig inntekt fra?

Ta lærere, da. De trenger 4 år etter videregående, minimum. Det er likevel slik at de aller fleste håndverkere tjener mer enn lærere... som ikke trenger noe utdannelse etter videregående - de begynner faktisk å tjene penger etter kun 2 år på videregående (selv om inntekten på lærling-stadiet ikke er så høy).

Det er desutten et annet (jeg vet ikke hvor viktig) poeng her. Det er ofte slik at mennesker med fysiske skader eller handikap prøver å få seg en akademisk utdannelse, for i det hele tatt klare å jobbe. Det kan være noe så enkelt som ryggplager som hindrer enn i å gjøre fysisk arbeid som snekring, jobbe på sykehus, bake brød - kort fortalt mesteparten av ufaglært arbeid.

Det stemmer sikkert at mennesker med lite utdannelse har en større tendens til å stemme FRP. Men det betyr altså IKKE at det er trygdede som stemmer FRP. Nei - de som stemmer FRP er vellykkede mennesker, selv om de ikke har mye utdannelse. Tror du/dere virkelig at man blir rik ved å skaffe seg høyere, akademisk utdannelse?

Det gjør man ikke... veldig mange er arbeidsledige, da det er håndverkere o.l. det faktisk er manko på i dag - akademikere er det mer enn nok av.

Jeg er fullstendig enig i at utdanning burde belønnes mer enn det gjør i Norge i dag. Det er vel knapt et land hvor det lønner seg mindre. Man må ta siv.øk.- eller siv.ing.-utdanning for at det skal lønne seg. Evt lege. Ja, det finnes sikkert noen få alternativer til. Selv er jeg petroleumsingeniør, og tjener bra (mest fordi jeg jobber turnus), men studerer man for eksempel statsvitenskap i fem år, borger det ikke bra.

At snekkere tjener mer enn lærere er intet mindre enn latterlig.

Ja til høyere lønn til folk som gidder å studere!

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i at utdanning burde belønnes mer enn det gjør i Norge i dag. Det er vel knapt et land hvor det lønner seg mindre. Man må ta siv.øk.- eller siv.ing.-utdanning for at det skal lønne seg. Evt lege. Ja, det finnes sikkert noen få alternativer til. Selv er jeg petroleumsingeniør, og tjener bra (mest fordi jeg jobber turnus), men studerer man for eksempel statsvitenskap i fem år, borger det ikke bra.

Omsorgsyrkene kommer aldri til å bli lønnet skikkelig de da? For det er begrenset hvor lang utdannelse man trenger for å bli "omsorgsarbeider," men jeg syns det er kjempeviktige jobber de gjør, og de skulle hatt MYE bedre lønn enn de har i dag.

Bare for å spore skikkelig av i forhold til trådstarters tema: En hjelpepleier ved et sykehjem som skifter bleier på folk, som tørker vekk avføring, oppkast og blod, får ikke en gang "smusstillegg". Det får derimot de som henter og kjører vekk søpla fra sykehjemmet.

Gjest kanrataman
Skrevet

Omsorgsyrkene kommer aldri til å bli lønnet skikkelig de da? For det er begrenset hvor lang utdannelse man trenger for å bli "omsorgsarbeider," men jeg syns det er kjempeviktige jobber de gjør, og de skulle hatt MYE bedre lønn enn de har i dag.

Bare for å spore skikkelig av i forhold til trådstarters tema: En hjelpepleier ved et sykehjem som skifter bleier på folk, som tørker vekk avføring, oppkast og blod, får ikke en gang "smusstillegg". Det får derimot de som henter og kjører vekk søpla fra sykehjemmet.

Latterlig.

Jeg synes for eksempel dassvaskere gjør en viktig jobb, og fortjener minst 400 000.

Gjest this'n that
Skrevet

Dette handler jo litt om behov i samfunnet også. Det er begrenset hvor mange statsvitere man har behov for, i forhold til f.eks snekkere. Skal man få unge til å utdanne seg til snekkere, rørleggere osv må man ha noe å lokke dem med. Men jeg er enig med deg i at det bør lønne seg å ta lengre utdanning.

Gjest this'n that
Skrevet

"Det kan være noe så enkelt som ryggplager som hindrer enn i å gjøre fysisk arbeid som snekring, jobbe på sykehus, bake brød - kort fortalt mesteparten av ufaglært arbeid. "

- Er redd du fornærmer snekkerne, sykepleierne og bakerne her....

Skrevet

"Det kan være noe så enkelt som ryggplager som hindrer enn i å gjøre fysisk arbeid som snekring, jobbe på sykehus, bake brød - kort fortalt mesteparten av ufaglært arbeid. "

- Er redd du fornærmer snekkerne, sykepleierne og bakerne her....

Heh. Ja. Jeg var litt kjapp der. Det skulle være ufaglært arbeid I TILLEGG, det skulle ikke oppsummere snekring og baking.

Er i alle fall eneste fornuftige jeg kan få ut av det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...