Gå til innhold

hjelpløs ungman

Anbefalte innlegg

Gjest forvirrett

Jeg har mor som har tidligere vært innlagt på psykatrisk sykehus. Hun ble bedre av oppholdet men så ble hun syk igjen nå etter at hun har sluttet å ta medisinen. Hun sier at det er folk som forfølger henne og at de banker på døra når hun er alene hjemme. Hun har sovet lite og spiste lite. Hva kan man jeg gjøre for å hjelpe henne? Jeg føler meg helt hjelpløs og vet ikke hvor jeg skal starte. Hun nekter at jeg kontakter lege og alt som har med sykehus å gjør, fordi hun mener at de er også de samme folka som vil gjøre henne vondt. Det er lite jeg kan gjøre hvis hun nekter å dra til psykiater eller fastlegen. Jeg har lest mange lingnende artikler på nette og fant mye som var likt de symptomene skm hun har. Vær så snill gi meg tips, hva jeg kan gjøre for å hjelpe min mor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273887-hjelpl%C3%B8s-ungman/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kaffedama

Hei.

Jeg lurte litt på hvor gammel du er, det må jo være fryktelig vanskelig for deg å ha en mor som sliter sånn.

Har du noen du kan søke råd hos? Noen som kan "ta over"? Lege er ikke så dumt, og hvis du går skole er kanskje helsetjenesten/rådgiver en ide... det høres ut som et fryktelig usunnt miljø å være i, og det høres ut som om moren din trenger "skikkelig" hjelp. Ofte vet man ikke selv hvor syk man er når man har slike paranoide forestillinger, det vet man ikke før etterpå. Fordi det er reellt, for henne.

Spørsmålet er hvor langt du vil komme med å selv skulle si fra. Kanskje du skulle funnet deg noen å "alliere" deg med, som kan hjelpe til med å ta en avgjørelse?

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273887-hjelpl%C3%B8s-ungman/#findComment-2215110
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

På paranoide ideer virker kun medisiner. Det bør opprettes "tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold" dvs tvang, men uten innleggelse. Dette åpner mulighet for tvangsmedisinering med antipsykotisk medisin i depotform. Dette er helt nødvendig i slike tilfeller.

Skriv ut mitt innlegg og gi det til fastlegen hennes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273887-hjelpl%C3%B8s-ungman/#findComment-2215279
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...