Gå til innhold

Reklamasjon på MP3-spiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk og kjøpte meg en liten spiller som skulle ha 512 MB minne og visstnok kunne lagre ca 250 sanger. Kjapp hoderegning i butikken tilsa at 250 sanger utgjør ca 25 album (10 sanger på hvert), med fratrekk for noen lengre kutt og flere spor regnet jeg at 15-20 album da skulle få plass, og kjøpte spilleren.

Kommer hjem og begynner å overføre, spilleren sier stopp etter 6 album. Jeg sjekker minnet - joda, her var det fullt. Og totalkapasitet viser seg å være 472 MB, ikke 512 som det står på spilleren.

I tillegg er én sang gjerne på 4-6 MB, og hvordan kan de da reklamere med å få plass til 250 sanger? Har de kun regnet utifra Beatles-sanger på 2-3 minutter?

Har jeg grunn til å reklamere på spilleren for misvisende reklame? Et avvik på 40 MB er ikke så mye i utgangspunktet, men når spilleren kun skal ha 512 utgjør 40 MB en ganske stor andel. Jeg mener dette er misvisende reklame.

Gjest kanrataman
Skrevet

Det skal naturligvis være 512 MB på spilleren! Her er det noe som ikke stemmer. Er du helt sikker på at det stemmer? Vel, kanskje kan ikke all plassen brukes til å lagre sanger. Kanskje "programvaren" og andre innstillinger opptar de 40 MB.

Ja, de regner nok etter korte sanger på mans tre minutter. Og ikke de største filene. Skryt av antall sanger du får plass til, må du aldri høre på. Det er bare propaganda. Se på harddisk only.

Gjest kanrataman
Skrevet

Når på døgnet er aktiviteten størst på forumet?

Skrevet

Dette med størrelsen skriver seg fra forskjellen på megabit og megabyes:http://no.wikipedia.org/wiki/Megabit

Det er slike forskjeller også på hardisker, og gir neppe noen grunn for bytte. Derimot at det averteres med mange flere sanger (i normal lengde og bitrate) enn det er plass til må sies å være rimelig villedende.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva slags spiller har du?

De fleste (alle?) spillerne til Creative fungerer fint med WMA-filer. WMA har samme kvalitet på halvparten av bitraten i forhold til MP3 (altså 128 kbps MP3 og 64 kbps WMA har omtrent samme kvalitet ettersom de komprimerer filer på forskjellig måte). Med 64 kbps WMA får du dermed plass til dobbelt så mange sanger.

Det er altså bitraten til sangene som avgjør hvor mye du får plass til, og de spillerne jeg har sett reklamerer jo med _opptil_ så og så mange sanger.

petter smart
Skrevet

Hvorfor de reklamerer med antall sanger har jeg aldri skjønt. Det avhenger jo sterkt av komprimering og filtype. Velger du ekstremt lave bitrater kan du sikkert få flere tusen sanger på spilleren. Men de burde brukt de mest vanlige bitratene når de gjorde slike utregninger.

Det står antall MB, som ikke er det samme i windows (dette er et kjent problem med harddisker, CDer osv.) og da har du nok ikke så mye å klage på ovenfor butikken. Men du kan alltids si at du trodde du skulle få plass til flere sanger og spørre om du får byttet den i en med mer plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...