Gå til innhold

Mugg (?) under badekar, klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte ny leiglihet i fjor sommer, dvs. den er fra rundt 1970 da. Badet har vært pusset opp noen ganger, men når golvet sist ble malt aner jeg ikke. Har kjent antydning til mugglukt av og til og en snekker som var innom for å se på den nye innredningen mente bestemt det var muggsopp der.

Jeg har mistenkt taket, det er nemlig senket og ingen har klart å gi meg en god begrunnelse på hvorfor, men nå har jeg skiftet mening... Poden mistet noe under badekaret under badingen i kveld og da jeg la meg ned med lommelykt for å lyse under karet fikk jeg sjokk! Det kan ikke ha vært vasket under der på årevis! Malinga ved veggen under krana har sprukket og står rett opp og det kan se ut som det er muggforekomster eller noe annet dritt i massevis under der! *Kvalm*

I den forrige leiligheten tok jeg ned fronten på karet og vasket bak 3-4 ganger i året, der var alt helt fint, akkurat nå er jeg glad jeg ikke har gjort det foreløbig her, da hadde jeg vel besvimt av skrekk!

Er dette noe jeg kan klage på til tidligere eiere? Jeg hæler ikke ta ned fronten før kjæresten kommer og hjelper meg, det er bare alt for ekkelt! Og det blir tidligst om 3 uker... Jaja.

Det er betonggulv, er det da noen fare for at det kan spre seg gjennom veggen og sånt?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, dette vil jeg tro du kan klage på. Du må være klar over at du selv har plikt til å undersøke tilstanden før du kjøper, men du skal ikke behøve å ta fra hverandre badet, da. Jeg ville sjekket mulighetene. Har forrige eier eierskifteforsikring? Du bør få en takstmann til å se på og anslå kostnader ved skaden.

Fukten trekker seg gjennom betongen. Vi hadde fuktskader på et bad en gang, og da var det fukt på gulvet et godt stykke ut i gangen utenfor badet. Vi måtte ta av gulvbelegget og la det tørke en god stund før vi la nytt gulv.

Skrevet

Ja, dette vil jeg tro du kan klage på. Du må være klar over at du selv har plikt til å undersøke tilstanden før du kjøper, men du skal ikke behøve å ta fra hverandre badet, da. Jeg ville sjekket mulighetene. Har forrige eier eierskifteforsikring? Du bør få en takstmann til å se på og anslå kostnader ved skaden.

Fukten trekker seg gjennom betongen. Vi hadde fuktskader på et bad en gang, og da var det fukt på gulvet et godt stykke ut i gangen utenfor badet. Vi måtte ta av gulvbelegget og la det tørke en god stund før vi la nytt gulv.

Har sendt mail megler nå i kveld. Det var ikke påvist fukt på badet i boligsalgsrapporten, men det er ikke mulig at slike skader oppstår i løpet av 9 mnd! Ikke sjangs!

Hvor får man tak i takstmann til sånt da? Det er sikkert kjempedyrt... *Sukk* Det ser nesten ut som om de forrige eierne aldri har tatt ned fronten og vasket under karet, trodde det var vanlig å gjøre det fra tid til annen jeg! Vet ikke hvor lenge de bodde her, 2-3 år tror jeg.

Skrevet

Har sendt mail megler nå i kveld. Det var ikke påvist fukt på badet i boligsalgsrapporten, men det er ikke mulig at slike skader oppstår i løpet av 9 mnd! Ikke sjangs!

Hvor får man tak i takstmann til sånt da? Det er sikkert kjempedyrt... *Sukk* Det ser nesten ut som om de forrige eierne aldri har tatt ned fronten og vasket under karet, trodde det var vanlig å gjøre det fra tid til annen jeg! Vet ikke hvor lenge de bodde her, 2-3 år tror jeg.

Takstmann:

http://www.ntf.no/

Det trenger ikke være kjempedyrt, ring en og spør.

Hva sto i tilstandsrapporten da du kjøpte? Hvis det ikke sto noe om fukt, bør du ligge bra an, i hvertfall hvis du har fått skader som går ut over badet. Hvis det sto at badet måtte pussess opp, kan du nok ikke forvente å få så mye erstatning for selve badet.

Skrevet

Takstmann:

http://www.ntf.no/

Det trenger ikke være kjempedyrt, ring en og spør.

Hva sto i tilstandsrapporten da du kjøpte? Hvis det ikke sto noe om fukt, bør du ligge bra an, i hvertfall hvis du har fått skader som går ut over badet. Hvis det sto at badet måtte pussess opp, kan du nok ikke forvente å få så mye erstatning for selve badet.

Nå finner jeg selvfølgelig ikke rapoorten i farta, men jeg er 99% sikker på at det sto at det ikke var registrert fukt på badet av han som foretok våtroms-sjekken, den som er obligatorisk ved alle salg. Jeg tror ikke forrige eier hadde eierskifteforsikring, det er ikke så vanlig å ha det når man selger borettslagsleiligheter.

Jeg er ikke interessert i å få dekket det jeg alt har gjort, men de merkostnader som dette vil medføre meg, for jeg gjetter på at det vil koste litt i alle fall.

Takk for lenka, skal se på den med en gang jeg!

Skrevet

Dette ville jeg klagd på ja. Lite sansynlig at soppen skulle komme nå etter 9 mnd. Når du får en takstmann eller noen som driver med soppsanering til å se på det, tror jeg at jeg ville bedt dem om å sjekke taket også, for sikkerhets skyld. Kan jo hende at det er noe guffent der også. Jeg ville få tatt prøver av soppen for å se hvilken type det er. Er det f.eks. en farlig type der dere må ut av huset under behandling?

Jeg vet om noen som solgte huset sitt uten å oppgi at de kjente til sopp eller fuktskader selv om loftet var behandlet for sopp og de måtte være ute av huset i ett døgn. Skjønner ikke at de tør. Vet ikke hva de nye eierne har fått vite nå i ettertid, men det har nylig vært kontroll av loftene (gjelder nemlig flere hus) og fremdeles blir det funnet sopp i enkelte av husene selv om de ble sprøytet i fjor.

Så bare stå på når det gjelder å få løst problemene på ditt bad. Får det utvikle seg mer kan dere risikere å bli syke.

Annonse

Skrevet

Ang mugglukt: Jeg hadde det på badet hjemme, men det blei borte da jeg skifta vannlås nedi sluket på gulvet. :) Handy-flyfly, vettu! ;)

Skrevet

Ang mugglukt: Jeg hadde det på badet hjemme, men det blei borte da jeg skifta vannlås nedi sluket på gulvet. :) Handy-flyfly, vettu! ;)

Det er neppe fra vannlåsen. Eksen kommer innom til helga og tar en titt. Av og til er han kjekk å ha! ;o)

Skrevet

Det er neppe fra vannlåsen. Eksen kommer innom til helga og tar en titt. Av og til er han kjekk å ha! ;o)

Og det synes kjæresten er greit ??

Alle mine kjærester blir sjalue på min eks-mann :o(

Hvorfor får du sånne ordentlige, og jeg de sjalue :o/

Skrevet

Takst-forum Trøndelag gjør bla. dette. www.takst-forum.no

Tror det ligger prisliste på nettet.

Skrevet

Og det synes kjæresten er greit ??

Alle mine kjærester blir sjalue på min eks-mann :o(

Hvorfor får du sånne ordentlige, og jeg de sjalue :o/

Han må bare finne seg i akkurat det. :o) Jeg har så lite kontakt med eksen som mulig, delvis for kjæresten sin del, han har aldri kommentert det, men jeg gjør det alikevel.

Men som du vet så reiser han selv bort om to dager og blir borte i to uker og når eksen kan hjelpe meg før kjæresten kommer hjem igjen så takker jeg mer enn gjerne ja til den hjelpen han tilbyr!

Skrevet

Takst-forum Trøndelag gjør bla. dette. www.takst-forum.no

Tror det ligger prisliste på nettet.

Tusen takk! Lagt til på favroitter. Skal sjekke med borettslaget før jeg foretar meg noe, men aller først kommer altså eksen innom til helga og tar en kikk. Forhåpentligvis er det ikke så ille som jeg frykter.

Skrevet

Det var jo hyggelig gjort, dah. :)

Annonse

Skrevet

Det var jo hyggelig gjort, dah. :)

Jada, han er en trivelig og veldig hendig kar. :o) Jeg har en real eks og min eks - han har en real eks han! ;o)

Skrevet

Jada, han er en trivelig og veldig hendig kar. :o) Jeg har en real eks og min eks - han har en real eks han! ;o)

Jeg synes også min eks har en real eks, men jeg kan ikke si at min eks er en real eks. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...