Gå til innhold

Selvskading

Anbefalte innlegg

Hei

jeg sluttet som fotballtrener lag for 13-åringer for 6 mnd siden og har vel ikke hatt kontakt med den gjengen siden den gang. Rett før påske fikk jeg en tekstmelding fra en av jentene på laget, en 13 åring som fortalte at hun hadde sluttet på fotball-laget pga mobbing fra en av de andre på laget. En som også mobbet henne på skolen. Hun hadde også pådratt seg spiseforstyrrelser og var mye syk.

Nå nettopp fikk jeg noen sms'er hvor vi kommuniserte litt frem og tilbake og hun fortalte at hun hadde begynt med selvskading og tenkte på å ta livet av seg. Dette pga at hun ble mobbet, ikke bare av han ene på fotballaget, men også mange av jentene på håndballaget hun spiller på. Hun sendte også ett bilde av håndleddene sine og det ser ut som hun har drevet med selvskading en stund. Hun kunne fortelle at familien visste om problemene hennes og hun har sluttet med fotball og de har fått henne til å skifte håndballag.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, jeg vet jo hun får hjelp, men har mest lyst til å grisebanke han som er den verste mobberen. Jeg vet jo godt hvem han er siden han spilte på det laget jeg trente og syns i utgangspunktet han var en ufordragelig fyr. Jeg regner jo med hun blir tatt godt vare på siden foreldrene vet om dette, men samtidig så er jeg usikker, hadde hun blitt tatt godt vare på så hadde hun vel ikke villet snakke med meg om det? Ja jeg har tenkt tanken at det kan være at jeg har vært en omsorgsperson for henne og fra tidligere så har vi pratet om ting og tang som har plaget henne og hun kan være "forelsket", men det virker ikke sånn heller. Jeg er veldig observant på det, da jeg har absolutt ingen interesse av noe sånt. Men jeg bryr meg jo om andre mennesker, når de tar kontakt fordi de har det tungt, så ser jeg på det som en tillitserklæring at de tør å åpne seg ovenfor meg. Jeg vil jo gjerne hjelpe om jeg kan, for det har jeg overskudd til. Men vet ikke hva jeg kan gjøre! Når hun snakker om selvmord så blir jeg redd hun kan finne på å prøve, hva da dersom jeg kunne forhindret at hun prøvde?

Noen som har noen gode råd? Er litt fortvilet, hun er jo en snill og grei jente, og jeg kan ikke bare snu ryggen til gode mennesker som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273989-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ringe til foreldrene hennes om du mener de er gode mennesker, og fortelle at hun har delt med deg at hun tenker på selvmord, og at du er bekymret og bare ville si ifra om hva hun hadde fortalt deg.

Kanskje helsesøster på skolen hun går på?

Kanskje du kunne ta kontakt med foreldrene til "mobbern" også, en liten telefon fra tidligere trener som har fått vite noe om han. Og at du gjerne vil at de skal prate med ham om dette så han slutter.

Hadde nok hjulpet og skremme gutten litt også, men man bør vel ikke gå så langt... Det var en kjent torpedo som jobbet på et senter her i nærheten, mange historier om folk som var idioter og fikk som fortjent.. det var et rolig senter ;)

Det er vel ikke så veldig mye du kan gjøre om dere ikke har så veldig mye kontakt sånn ellers, annet en og vise for henne at du er ett godt menneske og at de finnes de også. Smile og spørre om hvordan det går når dere møtes.. etc :)

Medmenneskelighet hjelper veldig mye... stavet vel det feil ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273989-selvskading/#findComment-2217800
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...